Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Кървавата баня" в промишлеността на Германия принуждава политиците да се лутат в търсене на отговори
В сърцето на най-големия производител на автомобили в Германия, Volkswagen, политиците отдавна успяват да предотвратят най-лошото. Сега, изглежда, вече не могат, пише POLITICO.
Докато Volkswagen заплашва да затвори германските заводи за първи път в 87-годишната история на компанията, политиците, които от десетилетия защитаваха работниците от масови съкращения, се борят да намерят отговори на фона на нарастващото безсилие на работниците и заплахата от масови стачки.
„С течение на времето ние също осъзнаваме, че много хора просто са наистина ядосани, че това се прави“, каза Торстен Грьогер, главен преговарящ за IG Metall, най-големият профсъюз в Германия.
Грьогер каза, че "предупредителните стачки" ще се проведат преди 9 декември, т.е. преди следващия кръг от преговори с ръководството за съкращаване на разходите, и заплаши много по-мащабни действия, ако преговорите се провалят. „Има възможност за по-мащабни индустриални действия“, каза той. "Ние сме подготвени за това."
Предизвикателствата идват в момент, когато правителството на Германия не е в състояние да действа след разпадането на трипартийната управляваща коалиция по-рано този месец. Може да минат няколко месеца, преди Германия да има ново правителство, тъй като преговорите между партиите може да се проточат доста след изборите на 23 февруари. Дори тогава конституционната дългова спирачка на страната, която ограничава разходите, вероятно ще ограничи огневата мощ на новата коалиция.
В Германия има няколко по-мощни символа на нарастващите икономически проблеми на страната от упадъка на VW. На фона на рязко падащи печалби, спад на продажбите в Европа и срив на основния китайски пазар, автомобилният производител обяви в края на миналия месец, че планира да затвори заводи на германска земя.
Ранните инвестиции в технологията за електрически автомобили бяха засегнати от забавяния и високи разходи, което накара VW да изостане от американския съперник Tesla и китайската BYD.
Ако новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп сега изпълни заплахата си да наложи мита върху европейския внос, това допълнително ще усложни и без това трудната ситуация за работниците в германските заводи. Проблемите на VW са притча за германската индустрия в по-широк план, като производителите в цялата страна губят работни места.
Стабилният ритъм на лоши икономически новини стана по-силен тази седмица, след като производителят на стомана Thyssenkrupp обяви, че може да загуби до 11 000 позиции до 2030 г. Но проблемите в автомобилния сектор ще засегнат Германия особено силно. Индустрията е отговорна за 11 процента от работните места в производството в Германия, надхвърляйки автомобилните марки до техните доставчици.
Bosch обяви, че съкращава 3500 работни места; ZF Friedrichshafen обмисля да съкрати най-малко 12 000 служители до 2030 г., а Continental се стреми да съкрати 5500 позиции по целия свят.
Неуспехът на Германия разяжда Европа в момент, когато Франция, втората по големина икономика в ЕС, е изправена пред ескалиращи сътресения. Там лидерът на крайната десница Марин льо Пен заплашва да свали крехкото коалиционно правителство на страната, като гласува против бюджета на министър-председателя Мишел Барние - ход, който би предизвикал страх на финансовите пазари. Долна Саксония, където е базиран VW, остава крепост на социалдемократите, а партията е неразривно свързана с автомобилния производител. Държавата притежава 20% от VW, а премиерът на провинцията, политикът от SPD Стефан Вайл, е член на управителния съвет на компанията.
„С подкрепата на държавата VW се превърна в голяма и успешна компания в световен мащаб през последните 75 години“, заяви Вайл в интервю за германския в. Süddeutsche Zeitung. Той добави, че не би било „разумно да се демонтират скъпите структури“, които са били изградени за производството на електрически автомобили.
Предложените от Вайл решения са много познати: той иска да възстанови федералните субсидии за закупуване на електрически автомобили или да създаде данъчни стимули за потребителите. ГСДП - заедно със Зелените - иска да съживи енергоемката германска промишленост в по-широк план, като намали цените на енергията чрез субсидии.
Въпросът е дали подобни стъпки - дори ако политиците успеят да се споразумеят за тях - ще бъдат достатъчни предвид огромните структурни проблеми, пред които е изправена Германия.
Тъй като войната на Русия в Украйна и засилващият се протекционизъм променят из основи световната търговия, която служи за основа на германския експортен модел, германските политици се сблъскват с неудобна истина: обичайните инструменти, с които разполагат, може да се окажат недостатъчни.
„Предизвикателствата са по-дълбоки и по-големи, отколкото може би сме признавали в дебатите и политическите решения от последните години“, заяви министърът на икономиката на "Зелените" Роберт Хабек на среща на високо равнище за индустрията във вторник.
Преди изборите, на които крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“ (AfD) заема второ място, основните партии вероятно ще трябва да се съобразяват с нарастващия отпор на избирателите.
„Въпросът как да решим ситуацията във VW е пример за това как да решим бъдещите проблеми на индустрията като цяло“, заяви главният преговарящ Грьогер. Той добави, че спешността на ситуацията изисква „конкретни политически действия“, а не „красиви предизборни плакати“.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.