Китай е „критичен“ глобален доставчик, пълното отделяне може да е невъзможно, показва ново проучването

Китай е „критичен“ глобален доставчик, пълното отделяне може да е невъзможно, показва ново проучването

Китай остава „критичен доставчик“ за света и усилията за пълно отделяне остават „трудни, ако не и невъзможни“, се казва в търговски доклад на Allianz Trade, цитиран от Си Ен Би Си.

Въпреки разговорите за икономическо отделяне и намаляване на рисковете, свързани с Китай, европейските компании остават оптимистично настроени за перспективите в страната – близо 40% от компаниите в Германия и Испания и повече от 30% от фирмите във Франция очакват техният отпечатък във веригата за доставки в страната да се увеличи. Според данните само 27% от анкетираните компании в САЩ планират експанзия в Китай.

„Европейските компании очевидно са по-малко притеснени от фирмите в САЩ“, се казва в доклада, ръководен от началника на икономическите изследвания на Allianz Trade Ана Боата.

Проучването на Allianz Trade включава повече от 3000 компании в Китай, Франция, Германия, Италия, Полша, Испания, Обединеното кралство и САЩ, които са анкетирани относно техните перспективи за световната търговия през 2024 г.

Повече от една трета от анкетираните компании планират да увеличат присъствието си в Китай, докато само 11% заявяват, че ще го намалят, показва търговското проучване.

„Китай остава най-важният доставчик в света, пълното отделяне от който изглежда трудно, ако не и невъзможно“, се казва в доклада на Allianz Trade.

Междувременно в Китай компаниите стават все по-оптимистично настроени относно износа в други страни.

Над един на всеки десет износителя в Китай прогнозира повече от 10% увеличение на износа.

Това е по-високо от други страни, които най-често очакват увеличение на износа от 2% до 5%, показват данните от доклада.

„Китайските износители са по-оптимистично настроени от тези в други страни от  проучването“, каза Франсоаз Хуанг, старши икономист за Азиатско-тихоокеанския регион в Allianz Trade.

„Миналата година беше лоша година за общия износ, имахме световна търговска рецесия. Ето защо смятаме, че респондентите в нашето проучване са особено оптимистични“, добави той.

Диверсификацията е неизбежна

Въпреки че компаниите може да не отделят напълно веригите за доставки от Китай, диверсификацията все още е вариант.

„Компаниите, които търсят диверсификация на своите вериги за доставки, гледат към останалата част от Азиатско-тихоокеанския регион, с добър фокус върху АСЕАН“, каза Хуанг, визирайки 10-членния търговски блок от Югоизточна Азия.

Докладът показа, че износителите може да са по-оптимистично настроени през 2024 г., но също така са станали по-загрижени за геополитическия пейзаж, както и за рисковете, свързани с недостиг на суровини, работна ръка и финансиране.

Около 73% от анкетираните казват, че рисковете, свързани с политиката и протекционизма, са основната им грижа. Износителите все още се притесняват от прекъсвания на веригата за доставки, като „31% от респондентите поставят транспортните рискове сред трите най-големи риска, а 28% включват риска от недостиг на суровини“, се казва в доклада.

Около 48% от американските износители, които произвеждат в Китай или имат доставчици там, казват, че биха обмислили страни от Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка в своите усилия за диверсификация.

Войната Русия-Украйна продължава да бъде най-големият геополитически риск, който компаниите очакват да възпрепятстват веригите за доставки, докато търговските войни между САЩ и Китай са най-голямата заплаха за фирми с дълги вериги за доставки и повече от 50% от чуждестранно производство.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела