Китай пое към дефлация през юли, стимулите за възстановяване се провалят

Китай пое към дефлация през юли, стимулите за възстановяване се провалят

Китай пое към дефлация през юли, стимулите за възстановяване се провалят

Потребителският сектор в Китай изпадна в дефлация и фабричните цени продължиха да падат през юли. Това стана в момент, когато втората по големина икономика в света се бореше да съживи търсенето, а натискът върху властите да отпуснат повече директни стимули се увеличаваше, съобщи Ройтерс.

Анализаторите се безпокоят, че Китай навлиза в ера на много по-бавен икономически растеж, подобен на периода на "загубените десетилетия" на Япония през 90-те години, когато потребителските цени и заплатите бяха стагнирани за цяло едно поколение. Икономическото възстановяване на Китай след пандемията се забави след бурно начало през първото тримесечие, тъй като търсенето в страната и чужбина отслабна и вълната от политики в подкрепа на икономиката не успя да подкрепи активността.

Индексът на потребителските цени (CPI) се понижи с 0,3% на годишна база през юли, съобщи Националното статистическо бюро (NBS). Индексът на цените на производител се е понижил през юли за десети пореден месец с 4,4% на годишна база след спад от 5,4% през предходния месец. Прогнозите бяха за намаление от 4,1%.

Китай е първата икономика от Г-20, която отчита годишен спад на потребителските цени. "Както Индексът на потребителските цени, така и този на цените на производител спаднаха в отрицателна зона на годишна база и така потвърдиха икономическата дефлация", казва Си Джаопенг, старши стратег за Китай в ANZ.

"За Китай разликата между производството и услугите е все по-очевидна, което означава, че икономиката ще расте с две скорости до края на 2023 г., особено след като проблемът с недвижимите имоти се появява отново. Това също показва, че по-бавното от очакваното икономическо възстановяване на Китай не е достатъчно силно, за да компенсира по-слабото глобално търсене и да повиши цените на суровините", казва Гари Нанг, старши икономист в Natixis за Азиатско-тихоокеанския регион.

Данните идват ден след като данните за търговията показаха спад на износа и вноса през юли и последваха поредица от информации за нови дългови проблеми в гигантския имотен сектор в Китай. Притеснените потребители и компании трупат пари, вместо да ги харчат или инвестират, въпреки по-ниските лихви.

Пекин си е поставил цел за потребителска инфлация от около 3% тази година, което би било повече от 2%, регистрирани през 2022 г., и засега властите омаловажават опасенията относно дефлацията. Ли Гуаджанг, заместник-управител на централната банка, каза миналия месец, че няма да има дефлационни рискове в Китай през втората половина на годината, но отбеляза, че икономиката се нуждае от време, за да се върне към нормалното си състояние след пандемията.

Спадът на индекса на потребителските цени в Китай през юли беше причинен главно от ускоряване на спада на цените на свинското месо до 26% от 7,2% поради комбинация от слабо потребление в момент на изобилие от доставки.

Си Чун, главен икономист в инвестиционните холдинги Yintech в Хонконг, очаква дефлацията в Китай да продължи от шест до 12 месеца, но няма да последва ситуацията в Япония, където стагнацията на цените продължи през по-голямата част от последните две десетилетия.

През последните седмици политиците обявиха мерки за стимулиране на продажбите на автомобили и уреди, докато някои градове облекчиха ограниченията за имотите, но някои участници на пазара казват, че са необходими по-решителни стимули. Инвеститорите с нетърпение очакваха политиците да инжектират стимули след мащабната среща на Политбюро миналия месец, като фондовият пазар беше предимно разстроен от липсата на конкретни действия. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ