Китайски износители бягат от САЩ с наближаването на президентските избори

Китайски износители бягат от САЩ с наближаването на президентските избори

Ако Доналд Тръмп спечели президентските избори в САЩ следващия месец, компанията за производство на играчки на Майк Сейгън ще намали наполовина своята верига за доставки в Китай в рамките на една година, съобщи Ройтерс.

KidKraft, който също произвежда оборудване за игра на открито, вече беше преместил 20% от производството си от Китай във Виетнам, Индия и другаде, след като Тръмп въведе мита от 7,5%-25% през юли 2018 г., по средата на първия си мандат.

Сега Тръмп заплашва с пълни 60% мита за Китай, което Сейгън вижда като „тъп“ инструмент за промяна на играта.

Той очаква Камала Харис да бъде по-малко агресивна, но все пак е вероятно да продължи да се конфронтира с Китай в търговията.

„Написаното е на стената, че ще бъде трудно“, каза Сейгън, вицепрезидент за вериги за доставки и операции в KidKraft. Фирмата намали своите китайски доставчици до 41 от 53 в началото на тази година.

„Въпросът е: ще бъде ли изключително трудно или просто трудно?“

Само тарифната заплаха разтърсва индустриалния комплекс на Китай, който продава стоки на стойност над 400 милиарда долара годишно на САЩ и още стотици милиарди под формата на компоненти за продукти, които американците купуват от другаде.

От 27 китайски износители с поне 15% от продажбите в САЩ,  които Ройтерс е анкетирала, 12 планират да ускорят преместването, ако Тръмп се върне в Белия дом. Четирима други, все още изцяло в Китай, казаха, че ще отворят фабрики в чужбина, ако Тръмп повиши митата. Останалите 11 нямаха конкретни планове за резултата от изборите, но повечето изразиха загриженост, че може да загубят достъп до пазара в САЩ.

Производителите очакваха по-високите тарифи за най-големия износител в света да нарушат веригите за доставки и допълнително да свият печалбите на Китай, да навредят на работните места, инвестициите и вече забавящия се растеж. Търговска война би повишила производствените разходи и потребителските цени в САЩ, дори ако фабриките се преместят, казаха те.

Китайското министерство на търговията не отговори на въпросите на Ройтерс за въздействието на резултатите от изборите в САЩ върху икономиката, търговията и дипломатическите отношения с Вашингтон.

Мат Коул, който е съосновател на m.a.d Furniture Design през 2010 г., е сред онези, които все още не са преместили производството.

Неговият дю дилиджънс в Югоизточна Азия през 2018 г. показа, че той все още ще трябва да внася 60% от мебелните компоненти от Китай. Разходите за логистика и други неефективности бяха приблизително същите като тези, добавени от 25% тарифа.

Въпреки че не виждаше голяма полза в преместването преди шест години, сега се чувства изложен.

Ако Тръмп спечели, той ще премести възможно най-много продукти в САЩ преди митата, печелейки си време да проучи други бази.

„Някои хора взеха добро решение да отидат в трети страни. Почти съм сигурен, че не са толкова притеснени от изборите в САЩ, колкото мен“, каза Коул. „Може да съм на полет до Малайзия или Виетнам много, много скоро.“

Сейгън от KidKraft казва, че производствените му разходи извън Китай са с около 10% по-високи и вероятно ще се повишат. Но по-ниските стандарти са по-голямото притеснение.

Ако Харис спечели, преместването ще продължи с по-внимателни темпове, за да се намали този риск.

Качеството е „един от най-големите компромиси, които правите в самото начало, защото отнема време, за да осигурите подверигата за доставки“ и „да намерите правилните хора“, каза той. "Наистина рискуваш почтеността си."

Но те нанесоха малка вреда на китайския растеж и нищо, което да промени глобалната икономическа зависимост от потреблението в САЩ и китайското производство.

Китай всъщност увеличи дела си в глобалното производство след митата, тъй като пренасочи кредита към фабрики от сектора на имотите, като част от стремежа на президента Си Дзинпин за нови производствени сили.

Митата имаха по-малко въздействие върху търговския дефицит на САЩ с Китай, отколкото блокирането на последния през 2022 г. заради COVID-19, което е още едно доказателство за тяхната икономическа взаимозависимост.

Но търговска война 2.0 на Тръмп би била момент за равносметка за много китайски износители, чиито печалби намаляват под тежък дефлационен натиск, причинен от насочени от държавата инвестиции във фабрики за сметка на потребителите.

„Ако това са 60% мита, никой не може да се справи“, каза Дзън Джаолянг,, ръководител на Guangzhou Liangsheng, която продава 30-40% от своите готварски печки с нисък марж в САЩ.

Митата също повишават разходите другаде, казва президентът на GL Wholesale Ланс Ериксън, който се снабдява със стоки от Китай от 30 години и сега търси доставчици в Индия, Виетнам и Камбоджа, за да замени 40% от бизнеса, загубен след президентството на Тръмп.

„Индийците вече вдигат цените с 10%“, каза той. "Ще бъде лошо за Китай. Ще бъде лошо за мен."

Износът, при който Китай има предимство, като например електрически превозни средства, е изправен пред високи мита в САЩ, Европа и другаде. Тръмп заплашва да преследва китайските производители на електромобили с мита от 200%, ако продават на САЩ от Мексико, където BYD  планира нови фабрики.

Докато реакцията срещу китайския износ е насочена главно към слънчеви панели, електромобили и батерии, някои пазари като Индонезия и Индия повишават митата върху произведените в Китай дрехи, керамика или стомана.

Други индустрии забелязват.

„Изграждаме фабрики в чужбина не само заради американския пазар, но и за да се подготвим за промените в глобалния пейзаж“, казва Ченг Синшиан, изпълнителен директор на производителя на електроуреди Hangzhou Yongyao Technology.

Отговорът на Китай

Най-ранното мито от 60% може да влезе в сила в средата на 2025 г., казват икономисти, намалявайки китайския растеж с 0,4-0,7 процентни пункта през следващата година чрез отклонени инвестиции и работни места и съкращения на производството.

Пекин може да смекчи това с повече стимули, контрол върху износа и по-слаба валута, въпреки че тези стъпки носят рискове като изтичане на капитали, дълг и допълнителни търговски конфликти.

„Ако Пекин планира да дава отстъпки на фабрики и подобни неща, митата просто ще стават все по-високи и по-високи“, каза Лари Словен, който снабдява и произвежда продукти в Азия за международни компании от 70-те години на миналия век.

"Ако не се разпространявате, вие сте мъртъв, вие сте в голяма опасност."

Почти всички износители се надяваха Тръмп да смекчи позицията си, ако спечели.

Ян Ционг, изпълнителен директор в Chongqing Hybest Tools Group, която произвежда ръчни бормашини, машини за гвоздеи и телбоди, казва, че нейната фирма ще разшири съоръженията във Виетнам, ако Тръмп се върне, но ще остане на мястото си, ако Харис стане президент.

Марк Уилямс, главен икономист за Азия в Capital Economics, казва, че вторият мандат на Тръмп ще подкопае краткосрочния растеж на Китай чрез „предизвикателства пред глобалния икономически ред, който помогна на Китай да просперира“. Но също така рискува да разцепи американска коалиция от съюзници от Европа до Източна Азия, които все повече са настроени по отношение на Пекин.

"Ако Харис държи съюзници настрана, Китай вероятно ще бъде по-ограничен икономически в средносрочен план", каза той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ