Крахът на Northvolt нанася удар върху плана на Европа за производство на батерии за електромобили

Крахът на Northvolt  нанася удар върху плана на Европа за производство на батерии за електромобили

Финансовият колапс на Northvolt нанася удар върху плана на Европа да създаде своя собствена индустрия за батерии за захранване на електрически автомобили, разпалвайки дебат дали трябва да направи повече, за да привлече инвестиции, тъй като стартиращите компании се борят да настигнат китайските конкуренти, предаде Ройтерс.

Най-голямата надежда на Европа за лидерство по производство на батерии за електрически превозни средства подаде молба за защита от банкрут съгласно глава 11 на САЩ в четвъртък, след като преговорите с инвеститори и кредитори, включително Volkswagen и Goldman Sachs за финансиране, се провалиха.

Шведската компания е получила повече от 10 милиарда долара в капитал, дълг и публично финансиране от стартирането си през 2016 г. Volkswagen и Goldman Sachs притежават всеки около една пета от нейните акции.

Northvolt вече обяви, че се нуждае от 1,0-1,2 милиарда долара нови средства в рамките на процеса на преструктуриране, който се надява да приключи до края на март.

През последните месеци тя сви бизнеса и съкрати работни места в опит да подкрепи финансите си. Но се бореше да произведе достатъчно количество висококачествени батерии и загуби договор от 2 милиарда евро (2,1 милиарда долара) от BMW през юни.

Това остави амбициите на Европа да изгради собствена индустрия за батерии да изглеждат като далечна мечта.

През последните години Northvolt поведе вълна от европейски стартиращи компании, инвестиращи десетки милиарди долари, за да обслужват производителите на автомобили на континента, докато преминават от двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства.

Но нарастването на търсенето на електромобили се движи с по-бавни темпове, отколкото мнозина в индустрията предвиждат, а Китай е поел огромна преднина в захранването на електромобили, контролирайки 85% от световното производство на акумулаторни клетки, показват данни на Международната агенция по енергетика.

Производството на батерии и клетки, които съхраняват и преобразуват химическата енергия в електричество, е деликатен процес и извършването му в мащаб е предизвикателство за всеки производител на батерии.

Northvolt пропусна някои вътрешни цели и ограничи производството в своя завод за батерийни клетки в Северна Швеция, което подчертава трудностите, съобщи Reuters миналия понеделник.

„Най-големият проблем е, че батериите не са лесни за производство и Northvolt не са задоволили изискванията за доставки на своите клиенти – това е проблем на управлението“, каза Анди Палмър, основател на консултантската компания Palmer Automotive.

"Китайците са технологично с 10 години пред Запада при батериите. Това е факт", каза той. Най-малко осем компании отложиха или изоставиха проекти за EV батерии в Европа тази година, включително китайската Svolt и съвместното предприятие ACC, водено от Stellantis и Mercedes-Benz. През 2024 г. капацитетът на тръбопровода за батерии в Европа до 2030 г. е намалял със 176 гигаватчаса, според компанията за данни Benchmark Minerals. Това е еквивалентно на почти целия настоящ инсталиран капацитет в Европа, според изчисления на Ройтерс.

Преосмисляне 

Някои ръководители казват, че Европа трябва да направи повече, за да привлече и подкрепи собствени проекти, за да могат да се конкурират с китайски конкуренти като CATL и BYD.

„Европа трябва да преосмисли как поддържа зараждащ се сектор, преди Китай да изяде цялата верига на стойността, което се дължи на интелигентното планиране“, каза Джеймс Фрит, европейски ръководител на Volta Energy Technologies, която е специализирана в технологиите за батерии и съхранение на енергия.

Сред дълговете си от 5,8 милиарда долара Northvolt дължи на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) около 313 милиона долара. Вицепрезидентът на ЕИБ Томас Острос каза, че компанията е била конструктивен партньор на Northvolt, но трябва да защитава интересите на ЕИБ и ЕС.

„Остава фактът, че Европа има стратегически интерес в европейската индустрия за батерии за електрически автомобили и ние ще следим много внимателно развитието. Но е твърде рано да се каже какъв ще бъде резултатът“, каза той.

Шведското правителство многократно е заявявало, че не планира да придобие дял в Northvolt.

В петък напускащият поста главен изпълнителен директор и съосновател на Northvolt Петер Карлсон каза, че е „малко притеснен“, че Европа се отказва от мечтата си да се конкурира с Китай.

Той каза, че Европа ще съжалява след 20 години, ако отстъпи. „Това не е праволинейно пътуване и в момента всички ние сме малко надолу в това пътуване, където има повече колебания, има повече въпроси относно скоростта на прехода от производителите на автомобили, от политиците, от общността на инвеститорите,“ каза още Карлсон.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ