Митата на Тръмп дават предимство на производителите на шоколад в Канада и Мексико пред американските фирми

Митата на Тръмп дават предимство на производителите на шоколад в Канада и Мексико пред американските фирми

Митата на президента на САЩ Доналд Тръмп имат за цел да стимулират местното производство. Но в шоколадовата индустрия те правят обратното: увеличават разходите за внос на и без това скъпото какао и накърняват конкурентоспособността на местните фабрики спрямо канадските и мексиканските компании, които доставят за САЩ, твърдят 11 ръководители, експерти и търговци от индустрията, цитирани от Ройтерс.

Съгласно пакта за свободна търговия между Съединените щати, Мексико и Канада (USMCA), който администрацията на Тръмп потвърди, че остава в сила, Канада и Мексико могат да изнасят шоколад за САЩ без мита, независимо откъде са доставили какаото си –култура, която не се отглежда в Съединените щати.

Канада също така има нулеви мита върху вноса на сурово и полупреработено какао като масло и какао на прах, докато Мексико отглежда собствени зърна, което означава, че фабриките както на север, така и на юг от границата на САЩ, могат да произвеждат по-евтино от тези на вътрешния пазар, които сега трябва да плащат мита между 10-25% върху какаовите суровини. Ставките могат да се повишат до 35% на 1 август.

Правителствен служител заяви, че Белият дом продължава да следи тенденциите в търговията и да се вслушва в обратната връзка от индустрията, за да изпълни икономическата програма на Тръмп.

Водещият американски производител на шоколад Hershey, който произвежда шоколад основно в САЩ, но има заводи в Канада и Мексико, е изчислил, че ще се изправи пред 100 милиона долара тарифни разходи през третото и четвъртото тримесечие, ако митата останат в сила.

По-малките фирми като базираната в Съмървил, Масачузетс, Taza Chocolate, която произвежда шоколад от нулата, използвайки вносно какао, нямат алтернативи на производството в САЩ.

През май Taza трябваше да плати 24 124 долара мита за контейнер какао от Хаити – предмет на общото мито от 10%, наложено от Тръмп, показа фактура от Митническа и гранична защита. Taza е изправена пред митническа проверка на стойност над 30 000 долара, за да освободи следващия си контейнер какао от Доминиканската република, каза основателят и главен изпълнителен директор Алекс Уитмор.

„За компания с нашия размер това е изчезналият ни марж на печалба, така че непосредствената мисъл е, че правилата са се променили, просто трябва да създадем най-рентабилното решение за потребителя“, заяви Уитмор.

Първоначално той е проучвал възможността за преместване на част от производството на Taza в Канада, за да се възползва от условията на USMCA, но е решил да не го прави, предвид значителните инвестиции както на пари, така и на време, които биха били необходими в една нестабилна бизнес среда.

„В момента средата е толкова несигурна, че просто се надяваме това да отмине“, каза Уитмор. „Много от нас, собствениците на бизнес, сме някак си замръзнали.“

Митническите данни, събрани за Ройтерс от Trade Data Monitor (TDM), показват, че износът на шоколад от Канада за САЩ е нараснал с 10% по обем през петте месеца до края на май, което показва, че някои канадски производители се възползват от възможността, създадена от митата.

Компаниите, които се възползват, са предимно канадски и мексикански производители на шоколад по договор или мултинационални изпълнители като Barry Callebaut, които имат значително присъствие в Канада и Мексико, посочват източници от индустрията.

„Относно митата... имаме операции в САЩ, имаме операции в Канада, имаме операции в Мексико. Така че всъщност можем да се ориентираме в тази среда по правилния начин“, заяви главният изпълнителен директор на Barry Callebaut Питър Фелд заяви по време на конферентен разговор с инвеститори след обявяването на финансовите резултати на компанията през юли.

Фирмите за производство шоколад по договор произвеждат суров шоколад, към който американските фабрики добавят съставки и го продават като американски шоколад.

Митата, които са в основата на икономическата програма на Тръмп „Америка на първо място“, идват в деликатен момент за производителите на шоколад в САЩ, тъй като потребителите вече купуват по-малко, след като преминаха през двуцифрена инфлация през последните няколко години.

При шоколада цените се повишиха рязко, тъй като какаото се утрои по стойност, достигайки рекордни върхове през първите четири месеца на миналата година. Цената остава доста над историческите средни нива поради неблагоприятните метеорологични условия и болести в водещите производители в Кот д'Ивоар и Гана. Под натиск от нарастващите разходи за суровини, по-рано този месец Hershey въведе двуцифрено увеличение на цените на своите сладкарски продукт за търговци на дребно като Walmart и Kroger.

Какаото представлява около 30-50% от цената на шоколада.

Hershey заяви, че последните увеличения на цените не са свързани с мита. Taza повиши цените си на едро с 10% отпреди година, а цената на шоколадовите блокчета на уебсайта им се повиши през юни от 5,99 долара на 6,99 долара, като Уитмор заяви, че митата ще доведат до по-нататъшни увеличения на цените.

Тъй като какаото не може да се доставя от вътрешния пазар, Hershey заяви през май, че „се ангажира с правителството на САЩ, за да търси освобождаване от мита“ за какаото.

Компанията отказа да коментира дали разчита на внос от своите заводи в Канада и Мексико, за да помогне за смекчаване на разходите от митата.

Производителят на M&M's Mars, който заяви във вторник, че инвестира 2 милиарда долара в производството си в САЩ, включително на шоколад, не е променил структурата си на снабдяване и продължава да произвежда 94% от американските си продукти на местно ниво. Говорител на Lindt обяви, че производителят Lindor ще вземе решение за евентуални промени в снабдяването след 1 август.

Паоло Куадрини, генерален директор на мексиканската асоциация за шоколад и бонбони Aschoco Confimex, заяви, че американските тарифи „създават нови възможности за мексиканските компании“.

„Настроенията сред компаниите и предприемачите, както и исканията от американски шоколадови компании за производство в Мексико, са реални и се увеличават“, каза той.

САЩ са най-големият потребител на шоколад в света, като американският пазар се оценява на 25-30 милиарда долара, според инвестиционната банка TD Cowen, а вносът от водещия доставчик Канада представлява около 10% от тази сума, докато този от Мексико е около 2,5%.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

158-годишна британска компания фалира заради слаба парола и тежък удар от хакери
Задавайте си тези въпроси всеки ден, за да бъдете по-успешни
На днешната дата, 31 юли. Богородични Заговезни
Управлението на домове за възрастни хора без лиценз вече ще е престъпление
Имущество, придобито от престъпна дейност, вече ще се конфискува и от роднини, съпрузи и партньори на виновните
Цитат на деня
Вещите лица по автотехнически експертизи ще могат да се изслушват и дистанционно в съда
Властите в Румъния намаляват специалните пенсии в правосъдието, достигащи до 10 000 евро