Новата икономика: Неоткритото ИИлдорадо

Новата икономика: Неоткритото ИИлдорадо

Ако се озовете в Сан Франциско, е трудно да не се поддадете на ИИ-манията. Навсякъде има реклами, които разказват как тази технология напълно ще промени света и в частност - вашето работно място. В баровете хора обсъждат кога светът ще получи „общ изкуствен интелект“ и машините ще станат по-напреднали от нас. Всички пет компании от BigTech, които имат централи тук или наблизо, инвестират огромни суми в изкуствения интелект. Тази година техният бюджет за капиталови разходи – главно за оборудване, свързано с ИИ, както и за изследвания и разработки – възлиза на около 400 милиарда долара, изчисляна The Economist.

В технологичната столица на света е прието да се смята, че ИИ ще трансформира глобалната икономика. Но за това е необходимо компаниите от различни държави да закупят технологията и, адаптирайки я към своите нужди, да увеличат собствената си производителност. През последната година инвеститорите увеличиха стойността на петте компании от BigTech с повече от 2 трилиона долара, което според mриблизителни оценки на  The Economist може да доведе до допълнителни 300–400 милиарда долара годишни приходи – приблизително обемът на продажбите на Apple.

Но засега технологичните гиганти са далеч от такива резултати. Дори оптимистично настроените анализатори смятат, че от продажбите, свързани с генеративен ИИ, например Microsoft ще спечели само около 10 милиарда долара тази година. А извън западното крайбрежие на Америка почти не се забелязва ИИ да оказва съществено влияние върху нещо.

Един от проблемите е скоростта на внедряване. Прогнозите на авторитетни агенции относно броя на хората, използващи генеративен ИИ, са впечатляващи. В скорошно проучване на McKinsey две трети от анкетираните казват, че техните компании използват тази технология, което е почти два пъти повече от показателите от миналата година. Според доклад на Microsoft и LinkedIn, 75% от „заетите с умствен труд)“ (тези, които работят на компютър през целия ден) по целия свят я използват. Тоест, ако се вярва на оценките, хората вече живеят в света на ИИ.

И в някакъв смисъл това е така. Почти всички използват ИИ, когато търсят нещо в Google или избират песен в Spotify. Но внедряването му в бизнес процесите остава нишово направление. Официалните статистически агенции провеждат проучвания, свързани с ИИ, сред по-широк кръг компании и индустрии, отколкото обхванатите в доклада на Microsoft и LinkedIn фирми и отрасли. Най-точните оценки идват от Американското бюро за преброяване, което също събира икономически данни. Според тях, например, през юни само 5% от компаниите са използвали ИИ. Дори в Сан Франциско много „техничари“ след упорити запитвания признават, че не са готови да платят 20 долара на месец за по-добрата версия на ChatGPT.

Подобна е ситуацията и в други страни. Според официални данни на Канада, през последните 12 месеца ИИ за производство на стоки и услуги е използван от 6% от компаниите. Във Великобритания, според проучвания (с различни формулировки), ИИ се използва по-често – през март тази година 20% от всички компании са го използвали. Но дори и там технологията се внедрява бавно – през септември миналата година процентът на предприятията, използващи ИИ е бил същият.

Забавянето на внедряването се дължи и на притеснения относно сигурността на данните, предубедеността на алгоритмите и склонността на ИИ към „халюцинации“. Наскоро веригата за бързо хранене McDonald's спря работата на пилотен проект, в който ИИ приемаше поръчки за храна за вкъщи, след като системата започна да греши и например добави пилешки хапки на стойност 222 долара към сметката на клиент.

Един от проблемите за инвеститорите е „пилотизмът“ – прекомерното количество малки ИИ проекти, които затрудняват разбирането къде да се инвестира. В същото време компаниите не бързат да инвестират в големи проекти, защото развитието на ИИ е толкова бързо, че лесно могат да закупят „остаряла“ технология.

Тези компании, които са преминали отвъд експериментите, използват генеративния ИИ за ограничен кръг задачи. Най-често срещаната задача е оптимизацията на клиентското обслужване. ADP, фирма за обработка на заплати, се хвали с „нова функция, която позволява на нашите малки бизнес клиенти да използват генеративен ИИ, за да отговарят на въпроси и да разбират по-добре как да предприемат кадрови действия“. Други използват тази технология за маркетинг. Според телекомуникационната компания Verizon и веригата за кафе Starbucks, ИИ участва в създаването на „по-персонализирани“ предложения за клиенти.

Ако тези усилия не ви впечатляват, не сте сами. Goldman Sachs създаде борсов индекс, проследяващ компаниите, които имат „най-голям потенциал за увеличение на основната печалба“ от повишаване на ефективността чрез ИИ. Към тях се причисляват и голямата търговска верига Walmart и фирмата за данъчни отчети H&R Block, наред с други. От края на 2022 г. цените на акциите на тези компании не показаха по-високи резултати от фондовия пазар като цяло. Тоест, инвеститорите не виждат перспектива за допълнителна печалба. Освен това технологията може дори да разсейва ръководството от по-важни въпроси.

А какво да кажем за историите, че някои компании използват ИИ, за да трансформират дейността си? Klarna е един от често даваните примери. Наскоро тази компания, предлагаща финансови услуги онлайн, заяви, че ИИ помощник изпълнява работата на 700 служители от клиентското обслужване. Поради това, според изпълнителния ѝ директор, заетостта в компанията ежегодно намалява с една пета. Но тази картина е, в най-добрия случай, непълна. Klarna се надява скоро да стане публична, а разговорите за ИИ привличат медийно внимание. Според консултантската компания CB Insights, Klarna е започнала да съкращава персонала си много преди появата на ИИ помощници. Прекомерният ѝ наем на служители по време на пандемията заслужава критика в същата степен, в която ИИ заслужава похвала.

Това не се отчита

В действителност макроикономическите данни не отразяват увеличаване на съкращенията. Въпреки прогнозите на директора на МВФ Кристалина Георгиева, че ИИ ще връхлети трудовия пазар като „цунами“. Но в богатите страни безработицата, която в момента е под 5%, е близо до исторически минимум, а заетостта – близо до исторически максимум. Ръстът на заплатите също остава висок и това не съответства много на отслабването на позициите на работниците.

Дори ако разгледате по-задълбочено данните, няма да видите ефекта на ИИ. Работниците не се преместват по-бързо от обикновено между компаниите, както би се случило при масови съкращения на работни места. Анализирайки американските данни за заетостта, от The Economist обръщат внимание на „белите якички“ (служители от бек-офиси до копирайтъри), които се считат за уязвими пред ИИ заради напредъка му в логическите и креативни задачи. Въпреки това, текущото ниво на тяхната заетост е с един процент над допандемичния и е 62,5%.

Някои икономисти смятат, че ИИ ще трансформира световната икономика, без да отнема работни места. Сътрудничеството с виртуален помощник може да повиши производителността. В своето ново проучване Андерс Хумлум и Емили Вестергаард, учени от университетите в Чикаго и Копенхаген, са анкетирали 100 000 датски работници. Според техните средностатистически респонденти, ChatGPT може да намали наполовина времето, необходимо за около една трета от задачите. Теоретично това представлява значително увеличение на ефективността.

Въпреки това, макроикономическите данни не отразяват и увеличаване на производителността. Според оценки, базирани на официални цифри, реалният обем на производство на един работник в средностатистическа богата държава не нараства. В Америка, световният център на ИИ, производството на час остава по-ниско от нивото преди 2020 г. Дори данните от проучванията на мениджърите по снабдяване (публикувани с по-малко забавяне) не показват увеличение на производителността.

За подобен напредък компаниите трябва да инвестират в ИИ. Но по-голямата част от тях – с изключение на BigTech-компаниите, които инвестират повече в разработването на ИИ продукти за други, отколкото за собствена производителност – не го правят. Тази година капиталовите разходи на 500-те най-големи компании в Америка вероятно ще намалеят в реално изражение. И като цяло в икономиката те едва растат. Общите бизнес инвестиции в софтуер и оборудване за обработка на информация нарастват в реално изражение с 5% годишно в сравнение с предходната година, което е значително под дългосрочната средна стойност. В момента в богатия свят инвестициите растат по-бавно, отколкото през 2010-те.

С течение на времето компаниите може да осъзнаят истинския потенциал на ИИ. Повечето технологични нововъведения – от електричеството и трактора до персоналния компютър – са се нуждаели от време, за да се разпространят в икономиката. Ако приходите на BigTech-компаниите от ИИ нарастват със средно 20% годишно, според анализа на The Ecinomist, инвеститорите могат да очакват основната печалба от тази технология да дойде след 2032 г. Ако това се случи, акциите на не само създателите на ИИ, но и на неговите потребители ще се повишат. Ако обаче тревогата около ИИ надделее, плановете за капиталови разходи на BigTech-компаниите може да изглеждат също толкова нелепи, колкото и техните стойности.

Източник: The Economist

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ