Индустриалните гиганти се възстановяват, след като тарифните сътресения отшумяват

Индустриалните гиганти се възстановяват, след като тарифните сътресения отшумяват

Индустриалните компании преминаха през влакче на ужасите тази година, опитвайки се да се приспособят към променящите се търговски политики на президента на САЩ Доналд Тръмп, но това тримесечие ръководителите предполагат, че объркването може би намалява, тъй като корпорациите са имали време да се приспособят към по-високите мита върху вноса на чуждестранни стоки в САЩ.

За разлика от първата половина на годината, някои от американските индикатори, които отразяват „реалната икономика“ - тежки машини, производители на двигатели и строителни фирми - са се ориентирали в средата със силно търсене, намаляване на разходите и увеличение на цените, за да компенсират тарифите на администрацията на Тръмп. Въпреки че все още има много опасения относно следващите тримесечия, факторът непредсказуемост е избледнял, казват ръководителите.

„Разбира се, от гледна точка на разходите и може би от гледна точка на търсенето... тарифите вече не са основното събитие тук“, каза Майкъл Ларсен, главен финансов директор на Illinois Tool Works, по време на разговор с анализатори след резултатите миналата седмица.

Компаниите, които са отчетели резултати между 16 и 31 октомври, оценяват общия очакван удар върху печалбите на глобалните компании на около 7 милиарда долара, според анализ на Ройтерс, въпреки че пазарите все още са едва в средата на сезона на отчетите в световен мащаб. През второто тримесечие тази цифра се оценяваше в диапазона от 16,2 милиарда до 17,9 милиарда долара.

По-силен ръст на приходите

Американските индустриални компании в момента отчитат най-добрия си годишен ръст на приходите от първото тримесечие на 2023 г. насам - 6,3%, според данни, събрани от LSEG.

През лятото производителят на оборудване Caterpillar изчисли, че тарифите ще струват на фирмата между 1,5 и 1,8 милиарда долара през 2025 г. В резултатите, публикувани на 29 октомври, той стесни този диапазон до 1,6 до 1,75 милиарда долара, след като отчете силно тримесечие, а акциите му поскъпнаха с 12%.

„Като цяло, индустриалните компании се справят доста добре с несигурността и промените в тарифния пейзаж“, каза Джошуа Шахтер, главен инвестиционен директор в Easterly Asset Management.

Логистичните гиганти UPS и FedEx намалиха разходите, за да компенсират премахването на безмитния статус за пратки с ниска стойност за електронна търговия. UPS обаче също рязко намали броя на служителите си, като съкрати 48 000 работни места поради продължаващия натиск върху бизнеса си тази година.

Анализаторите се опасяват, че мрачните перспективи сред хората с ниски и средни доходи, които засегнаха потребителски компании като Newell, ще достигнат и други части на икономиката. Освен това администрацията на Тръмп постигна споразумения с множество държави, които определят такси върху чуждестранния внос за много от тях между 15% и 20% - след като предишна пауза ги остави на 10%. Този ефект все още не е напълно усетен.

„Това е истинското начало на момента, в който ефектите от тарифите щяха да се усещат“, каза Анджела Сантос, партньор и ръководител на групата за митническа практика в ArentFox Schiff. 

Европейските компании все още са изправени пред трудности

Някои европейски компании, които разчитат на продажбите в САЩ, са се влошили, тъй като американските вносители са по-малко склонни да купуват техните продукти поради високите мита.

SKF, шведски производител на лагери, считан за глобален производствен барометър, очаква слабо краткосрочно търсене, тъй като клиентите остават колебливи поради митата и несигурността. „Ако можем да постигнем малко повече спокойствие и стабилност, тогава мисля, че ще видим завръщане на търсенето“, каза главният изпълнителен директор на SKF Рикард Густафсон пред Ройтерс в сряда.

Шведският производител на строителна техника HIAB заяви пред Ройтерс, че поръчките се забавят от средата на февруари поради търговското напрежение.

Германската инженерна федерация VDMA, която представлява 3600 компании за машиностроене и инсталационно инженерство, предупреди, че повече от половината от германския и европейския износ на машини може да бъде засегнат от нови мита, ако Вашингтон включи повече продукти в списъка си с мита за алуминий и стомана. Европейските производители на автомобили като Volkswagen бяха особено силно засегнати, като последният отчете митнически удар от 5,8 милиарда долара в последните си резултати.

Бюджетната лаборатория на Йейл, която следи търговските политики, съобщава, че ефективната митническа ставка на САЩ е била 18% към средата на октомври, най-високата от повече от 90 години.

Новите 25% мита на администрацията на Тръмп върху вносни средно- и тежкотоварни камиони и части са планирани да влязат в сила на 1 ноември, включително самосвали и трактори за 18-колесни превозни средства, заедно с 10% мито върху вносни автобуси.

Пълните ефекти все още предстои да се усетят, тъй като индустриалните компании преглеждат инвентар, който все още не е бил засегнат от мита, каза Дон Марло, управляващ директор за метали и капиталови стоки в S&P Global. „В много случаи все още нямаме по-високи митнически разходи. Имаме по-високи оценки за митническите разходи.“ 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как да научите мозъка си да преодолее перфекционизмa?
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 3 до 9 ноември
Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Обирът в Лувъра: Дело на дребни престъпници
България е единствената страна в ЕС, която събира за рециклиране толкова устройства, колкото продава на пазара
Защо най-големият производител на течен шоколад поведе война срещу турските продавачи на лешници?
Срути се средновековна кула в историческия център на Рим
САЩ искат повече държави да използват долара. Кои са кандидатите?