Новата икономика: Новите правила на ЕС за горивата ще повишат разходите на корабните компании

 Новата  икономика: Новите правила на ЕС за горивата ще повишат разходите  на корабните компании

Правилата на Европейския съюз за корабното гориво, в сила от 1 януари като част от усилията за намаляване на емисиите, ще повишат разходите за корабоплаване, въпреки че фирмите с плавателни съдове , които могат да работят с алтернативни горива, като биодизел и LNG, ще се възползват. Това заявиха корабни брокери, цитирани от Ройтерс.

Политиката е втората голяма регулация на ЕС, насочена към намаляване на въглеродните емисии в корабоплаването. Корабната индустрия транспортира над 80% от всички търгувани стоки и причинява близо 3% от емисиите на парникови газове.
Регламентът FuelEU Maritime изисква от търговските кораби над 5000 бруто регистър тона, опериращи в пристанищата на ЕС, да намалят емисиите от бункерни горива, или да плащат санкции. Биогоривата и другите алтернативни горива за кораби са в недостиг и има конкуренция от авиацията и други сектори. Това означава, че разходите на корабните компании ще се повишат - и в крайна сметка увеличението ще бъде прехвърлено върху потребителите и бизнеса, казаха корабни брокери.

Новата политика следва включването на корабоплаването от страна на ЕС в неговата Система за търговия с емисии (ETS) през 2024 г., което означава, че корабите плащат за своите емисии, направени по време на пътувания, които включват пристанища на ЕС.

„Важно е да разберем, че декарбонизацията на корабоплаването ще доведе до инфлация, тъй като цените на товарите ще бъдат засегнати“, каза Кенет Тветер, ръководител на зеления преход в корабния брокер Clarksons.

Mattia Ferracchiato, ръководител на пазарите на въглеродни емисии в корабния посредник BRS, също каза, че тарифите за навло ще се увеличат, тъй като корабите или плащат премия за по-екологични горива, или наказание за неспазване.

Санкциите на FuelEU могат да се равняват на 3% от общите разходи за превоз на танкер, превозващ около 70 000 метрични тона суров петрол или мазут между Персийския залив на САЩ и Ротердам, показват изчисления на BRS.

Един тон корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам струва 505 евро ($522) на 3 януари, според данни от платформата за корабно гориво ZeroNorth. Междувременно смесеното с биодизел корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам струва 686 евро (709 долара) на тон, според платформата за бункерно разузнаване Engine.
 

Опции за съответствие
 

Съгласно регламента отговарящите на условията кораби трябва да намаляват емисиите от бункерно гориво с 2% всяка година между 2025-2029 г. от базова линия на емисиите от 91,16 грама CO2 еквивалент, докато целта за намаляване се повишава на всеки пет години до 80% през 2050 г.
Преминаването към смесени от бункерни горива към втечнен природен газ (LNG) и други биогорива ще бъде сред най-популярните опции за съответствие, каза Тветер от Clarksons.
Но все пак има недостатъци, каза той. „Доставките на биогорива са ограничени и конкуренцията ще бъде ожесточена, особено от авиацията“, каза той, добавяйки, че авиацията, за разлика от корабоплаването, е свикнала да плаща за „превъзходен рафиниран продукт“.
Компаниите с плавателни съдове, които могат да работят с алтернативни горива, ще се възползват, добави Тветер. Смесените с биодизел горива и LNG са най-лесно достъпните алтернативни корабни горива. Морската консултантска компания DNV каза, че предпочитаният вариант може да бъде система за обединяване, при която кораби, които намаляват емисиите под прага от 91,16 грама еквивалент на CO2, създават излишък, което позволява на множество кораби да спазват регламента FuelEU.

Компаниите с много кораби биха могли да осигурят излишък на съответствие на избрани кораби, най-вероятно чрез преминаване към биогорива, след което използват обединяване, за да направят целия флот съвместим.

Други фирми също могат да купуват или продават квоти от други корабни компании.

Един единствен кораб, работещ с втечнен природен газ, може да направи четири други кораба със същия размер съвместими с регламента FuelEU, според Европейската комисия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ