Новата икономика: Югоизточна Азия е най-добрият избор за фирмите, които диверсифицират веригите за доставки

Новата икономика: Югоизточна Азия е най-добрият избор за фирмите, които диверсифицират веригите за доставки

На фона на ескалиращото напрежение между Вашингтон и Пекин Югоизточна Азия се превърна в основен избор за фирми, които искат да диверсифицират производството си от Китай, включително и за китайски компании.

"Югоизточна Азия е в състояние да извлече значителни ползи от явлението "Китай+1", тъй като както чуждестранните, така и китайските компании диверсифицират своите вериги за доставки и операции", казва Куо-И Лим, съосновател и управляващ партньор на фирмата за рисков капитал в Югоизточна Азия Monk's Hill Ventures, цитиран от CNBC.

"Геополитическото напрежение ускори тези дейности, които започнаха по време на блокирането на Covid", добави Лим.

Стратегията "Китай плюс едно" се стреми да намали рисковете, свързани с пълната зависимост от китайския пазар или верига за доставки, чрез диверсифициране на производствените операции, разширяване на дейността в други държави, дори и ако компаниите запазват присъствието си в Китай.

Това стимулира по-големи инвестиции в блока на АСЕАН. Преките чуждестранни инвестиции в икономиките на АСЕАН - Индонезия, Малайзия, Филипините, Тайланд, Сингапур и Виетнам - ще нараснат до 236 млрд. долара през 2023 г. в сравнение със средногодишните 190 млрд. долара между 2020 и 2022 г., твърдят икономисти от OCBC в доклад от май.

Притоците идват предимно от САЩ, Япония, Европейския съюз, както и от континентален Китай и Хонконг.

"Регионът на АСЕАН-6 се възползва от диверсификацията на глобалната и регионалната верига за доставки, както и от възприемането на стратегиите "Китай+1". Притокът на преки чуждестранни инвестиции от континентален Китай и САР Хонконг в региона се е увеличил, като по-голямата част от притока е насочена към производството и някои услуги", заявиха икономистите от OCBC.

Виетнам


Виетнам се превърна в ключово място за производство на Apple, тъй като американският технологичен гигант се стреми да диверсифицира сглобяването на своите продукти от Китай.

Строгите мерки на Пекин Covid-19 и вълненията на работниците във водещата фабрика за iPhone на Foxconn нарушиха значително производството.

Съобщава се, че MacBook, iPad и Apple Watch се произвеждат във Виетнам.

"Близостта на Виетнам до Китай отдавна го е превърнала в предпочитана дестинация за веригите за доставки за офшорни процеси, които биха могли драстично да намалят производствените разходи", казва Инглан Тан, управляващ партньор в Insignia Ventures Partners.

Според местни доклади Виетнам вече е основен център за научноизследователска и развойна дейност на Samsung, както и производствена и експортна база за смартфони на Samsung.

"Виетнам има допълнителни предимства. Конкурентните му разходи за труд, достъпът до пазара - той има цял куп споразумения за свободна търговия - така че това улеснява много износа към други пазари, например към ЕС", каза Кай Вей Анг, икономист за АСЕАН в BofA Securities, в предаването "Squawk Box Asia" на CNBC по-рано този месец.

Малайзия


През последните няколко години на фона на напрежението между САЩ и Китай в Малайзия започнаха да работят или разшириха дейността си фирми за полупроводници, включително Intel, GlobalFoundries и Infineon.

"В Малайзия се наблюдава съживяване на дългогодишния сектор на полупроводниците, което привлича нови инвестиции от компании като Intel", казва Лим от Monk's Hill Ventures.

Според наблюдатели на индустрията предимството на Малайзия винаги е било в квалифицираната работна ръка в областта на опаковането, сглобяването и тестването на чипове, както и в относително по-ниските оперативни разходи.

"Историята на полупроводниците в Малайзия не е само тази, която се развива. Виждате много повече инвестиции в центрове за данни, които навлязоха в играта, особено през последните няколко месеца, а може би има и други сектори, като слънчевата енергия, компоненти, свързани с електромобилите. Така че Малайзия получава този широк спектър от инвестиции в страната", каза Анг от BofA Securities.

Индонезия

Архипелагът разполага с огромни запаси от мед, никел, кобалт и боксит - изключително важни за производството на батерии за електрически превозни средства.

"Индонезия - това също е друга интересна страна - където се надяват да се превърнат в интегриран център за електрически превозни средства", каза Анг. Вероятно все още е на много ранен етап, но те се стремят да увеличат капацитета си по цялата верига на доставки."

Индонезийското правителство привлича компаниите за електромобили със стимули за създаване на местни производствени бази.

"China+1" не е само за чуждестранните компании в Китай. Геополитиката и развитието на международната търговия също подтикват китайските производители да диверсифицират производството си в географски план", заяви Андерс К. Йохансон, директор на Стокхолмс

По-рано този месец Министерството на промишлеността съобщи, че е сключило споразумение с четири китайски компании - Neta, Wuling, Chery и Sokon - за превръщането на Индонезия в център за производство на електрически превозни средства.

Китайският производител на електромобили BYD планира да започне търговско производство на електромобили в Индонезия през 2026 г., според местни доклади.

Сингапур


Според доклад на ASEAN Briefing Сингапур е "водеща дестинация" за фирми, които искат да създадат регионални централи, както и да разширят дейността си в региона.

"Днес тази диверсификация обхваща не само глобални предприятия като Apple и вериги за доставки, но и предприемачи и стартиращи компании, които искат да създадат глобални предприятия в Азиатско-тихоокеанския регион", казва Тан от Insignia Ventures Partners.

"Сингапур по-специално се превърна в дестинация за тези предприемачи, в която те разполагат със седалище на глобален бизнес, като все още могат например да набират средства от САЩ и да наемат инженери в Китай", добави Тан.

Китайски компании, сред които TikTok и Shein, са създали регионални централи в Сингапур, който се разглежда като стабилна база на фона на геополитическите проблеми.

"Сингапур, със своя статут на надежден център в областта на финансите и регулаторната инфраструктура, ще продължи да привлича компании, които търсят азиатска база в тези несигурни времена", каза Лим от Monk's Hill Ventures.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ