Процентът на испанските компании с експортен капацитет пада до 9%

Процентът на испанските компании с експортен капацитет пада до 9%

Само 9% от испанските компании продават своите продукти и услуги на световния пазар, което е два пункта под нивата отпреди пандемията, предава elEconomista.es.

2024 година се характеризира с геоикономическа фрагментация и геополитическо напрежение, което затруднява международната експанзия на компаниите. Това, заедно с увеличаването на финансовите разходи, отслаби способността им да отварят нови пазари. Освен това размерът на компанията е най-важен, когато се прави сравнение с други страни.

Според Антонио Бонет, президент на Испанския клуб на износителите и инвеститорите, "различни проучвания показват, че средните компании имат много по-голяма склонност към износ от малките. Ако размерът на испанските МСП беше равен на този на германските, испанският износ ще се увеличи с поне 24%“.

Данните на Евростат показват, че средният размер на една германска компания е 12,2 служители, а продажбите годишно възлизат на 3,3 милиона евро.

В Испания средният брой работници на компания е намален до 4,8, а средните й продажби са 1,1 милиона евро годишно, което е три пъти по-малко от средното за Германия.

За Антонио Бонет „необходимо и спешно е да се насърчи увеличаването на средния размер на испанските МСП, благоприятствайки фискално и финансово сливанията и придобиванията, които водят до увеличаване на техния размер“. Той също така подчертава, че „е необходимо да се повишат праговете на всички онези разпоредби, които пречат на МСП да растат, защото те ги карат да губят по-благоприятни условия. Например, тримесечни данъчни декларации, преминаващи от 6 до 20 милиона евро, или създаване на работнически съвети, чийто минимум би бил от 50 до 100 работници."

Поради тази причина 91% от испанските компании работят само на вътрешния пазар, без да проучват възможности извън страната.

Проучването на Iberinform също така разкрива, че автономиите близо до френската граница или Средиземно море показват по-отворена бизнес структура и по-висок процент компании с глобален фокус върху своите пазари. Навара оглавява списъка със 17% от компаниите с международна проекция, следвана от Ла Риоха, Страната на баските, Арагон и Валенсианската общност. От друга страна, най-ниски проценти се наблюдават на Канарските острови, Балеарските острови, Сеута, Галисия, Кастилия и Леон и Кастилия-Ла Манча.

Съществено влияние оказва и секторният състав. Индустриалните, логистичните и комуникационните компании показват по-голяма склонност да мислят в глобален план в сравнение с тези в секторите на хотелиерството, здравеопазването, строителството или образованието, които се фокусират повече върху местния пазар.

Освен това проучването разкрива, че 90% от компаниите са принудени да се изправят пред несигурността на 2024 г. главно на вътрешния пазар, който в много случаи е ограничен до собствената им община. Според последните данни 31% от компаниите работят на цялата национална територия, докато 8% се фокусират върху своята автономна област, 28% върху своята провинция и значителни 24% не продават извън своята община. Тази последна група, съставена от строго местни компании, е отбелязала увеличение от пет процентни пункта в сравнение със стойностите, записани преди пандемията.

Преобладаването на местни компании е още по-ясно изразено в островните територии, като Балеарските острови (51%) и Канарските острови (49%). По отношение на секторите се наблюдава ясна тенденция: компаниите за хотелиерство (83%), образование (49%), здравеопазване (40%) и търговия (34%) са най-местни, за разлика от логистичните компании (4%), комуникации (6%) и промишлени (8%).

Профилът на износителя

Според последната монография „Чуждестранният сектор през 2022 г.“ на икономическия бюлетин на ICE международната търговия на Испания се движи от общо 189 573 експортни компании. Тази цифра разкрива спад от 19,4% в сравнение с предходната година (2021 г.). 90% от износа идва от компании, които изнасят редовно през последните четири години, което прави общо 57 332 компании. През 2022 г. за първи път броят на редовните износители, продали над 1000 евро, достига 43 000 с ръст от 2,7%.

Въпреки тези окуражаващи данни целта, поставена от настоящата „Стратегия за интернационализация на испанската икономика“ за достигане на 60 000 редовни износители до 2027 г. е изправена пред предизвикателства. Преди всичко поради прекомерната концентрация на продажби в ограничен брой компании.

Испанските компании, изнасящи своите стоки, обаче достигнаха 30 144,2 милиона през януари 2024 г., което представлява увеличение от 4% спрямо предходния месец, според данни на министерството на промишлеността, търговията и туризма. Въпреки това, в сравнение със същия период на миналата година, има спад от 2,5%, в съответствие с тенденциите, наблюдавани в съседни страни като Франция и Италия.

Няколко сектора достигнаха исторически максимуми за месец януари: автомобилната индустрия показа ръст от 19,1% на годишна база, следвана от храни, напитки и тютюн с увеличение от 9,4% на годишна база и капиталови стоки с ръст от 9,2% на годишна база. Повечето други сектори също надминаха стойностите отпреди пандемията, с изключение на сектора на суровините. В регионално отношение най-голям ръст на износа има в Естремадура (28,7%), Канарските острови (24,2%) и Навара (16,9%). 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ