S&P Global предупреди за риск за петролните доставки заради атаките срещу кораби в Червено море

S&P Global предупреди за риск за петролните доставки заради атаките срещу кораби в Червено море

Атаките срещу морските маршрути в Червено море все още не са довели до сериозни прекъсвания в доставките на петрол, но в страните вносителки прекарват безсънни нощи на фона на опасения, че всяка ескалация може потенциално да промени ситуацията, пише S&P Global Commodity Insights.

Въпреки че атаките на йменските хути са прекъснали контейнерните линии, доставките на петрол остават до голяма степен стабилни. Притеснението обаче е, че веригите за доставки може да се наложи да се адаптират много бързо, ако прекъсванията продължат. Тъй като съществуващите договори за петролни танкери често са трудни за промяна, някои настоящи превози ще продължат да се извършват в Червено море, посочват от  агенцията.

Всяка нова застраховка, издадена за маршрутите в Червено море, може да увеличи цената на пътуването с около $1 за барел или повече, според S&P Global Commodity Insights. Промяната на маршрута ще увеличи продължителността на полета, времето за пътуване и разходите за гориво.

Разбира се, повече кораби избягват Червено море и протока Баб ал-Мандeб, след като поредица от атаки на йеменските бунтовници хуси застрашават стратегически важна въздушна точка за световната морска търговия. Много спедитори, собственици на танкери и някои петролни компании преустановиха пътуванията си през района, припомня агенцията.

Според S&P Global през последните месеци през Червено море са преминали около 7-8 милиона нефт и петролни продукти. Пазарът ще се адаптира към променящите се потоци, но пренасочването на маршрута ще доведе до повече петрол във водата за по-дълъг период от време, добавят експертите.

Като най-големият регион вносител на петрол, Азия може да не претърпи рязка промяна в краткосрочните доставки на петрол на фона на продължаващата криза в Червено море, но рафинериите очертават алтернативни планове за осигуряване на стабилни потоци на суров петрол в случай на ескалация, която може да доведе до по-високи инфлация, застрахователни разходи и нестабилност в маржовете на рафинирането, казват те.

Въпреки че регионът разчита на вносен петрол, за да посрещне повечето си нужди, стратегическият натиск от страна на най-големите купувачи в Азия през годините да диверсифицират масово своите кошници, както и да разширят стратегическите съоръжения за съхранение, ще бъде полезен, за да се осигури плавен поток, от S&P Global Commodity Insights.

Основните продавачи на кисел суров петрол в Близкия изток, включително Saudi Aramco и Abu Dhabi National Oil Co., напълно отговарят на търсенето от азиатски клиенти въпреки ангажиментите им да намалят добива. Но икономиката на суровината се влошава, тъй като разходите за доставка на барели от Персийския залив до Далечния изток се покачват и изпращачите изискват рискови премии, докато разходите за застраховка на танкери също нарастват, продължава S&P Global.

Те казват, че азиатските рафинерии може дори да обмислят намаляване на обемите от близкоизточните договори и да проучат други опции, като например суров петрол от Африка, САЩ и Южна Америка, за да увеличат максимално печалбите. Американският суров петрол, например, става все по-привлекателен за азиатските рафинерии, тъй като цената на по-лекия сорт WTI е почти същата като този с високо съдържание на сяра от Персийския залив.

Като цяло геополитическото напрежение в Близкия изток се увеличи през последните седмици, но петролните пазари до голяма степен пренебрегнаха този риск поради липсата на физически прекъсвания в доставките на петрол, казват експерти. В същото време регионалният риск задържа цените на петрола на фона на слабото търсене, добавят те.

S&P Global очаква доставките да се подобрят през втората половина на 2024 г. и цените да се покачат. По-рязък икономически спад или разногласия в рамките на ОПЕК+ за ограничаване на производството остават най-големите рискове за петролните пазари тази година, прогнозират анализаторите на агенцията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ