Спадът на продажбите на дребно в Обединеното кралство показва нов риск от рецесия

Спадът на продажбите на дребно в Обединеното кралство показва нов риск от рецесия

Британските търговци на дребно претърпяха най-големия спад в продажбите от почти три години през декември, което повишава риска икономиката да навлезе в рецесия в края на миналата година, показват официални данни, предава Ройтерс.

Службата за национална статистика (ONS) каза, че хората, които пазаруват по-рано от обичайното за Коледа - особено за храна - са допринесли за това обемите на продажбите на дребно да се свият с 3,2% между декември и ноември.

Това беше най-големият спад от януари 2021 г. и остави нивото на продажбите на най-ниския си отлив от май 2020 г.

Отчитането беше по-лошо от всички прогнози в анкета на Ройтерс сред икономисти, които сочеха спад от 0,5%.

Паундът леко отслабна спрямо щатския долар и еврото, а цените на британските държавни облигации се повишиха в отговор на данните.

Продажбите на дребно вероятно ще извадят 0,04 процентни пункта от британската икономическа продукция през четвъртото тримесечие, посочват от ONS. 

Икономиката се сви с 0,1% през третото тримесечие. 

Въпреки че много икономисти смятат определението за рецесия като две тримесечия на свиване за произволно, то би имало големи политически последици за премиера Риши Сунак в годината, която се очаква да бъде изборна.

Тъй като неговата Консервативна партия изостава много зад опозиционната Лейбъристка партия в проучванията на общественото мнение, представянето на Сунак пред избирателите се основава на идеята, че Великобритания се движи в правилната посока - която диагнозата за рецесия би подкопала.

Министърът на финансите Джереми Хънт, говорейки в Давос в четвъртък, каза, че иска да се придвижи в посока на намаляване на данъците преди решаващ годишен бюджет, който консерваторите се надяват да съживи състоянието им.

Икономическият фон обаче остава съмнителен.

„Хранителните магазини се представиха много зле, с най-стръмния им спад от май 2021 г., тъй като ранното коледно пазаруване доведе до бавни продажби през декември“, каза Хедър Бовил, заместник-директор по проучванията и икономическите показатели в ONS.

Данните изглеждаха в противоречие със силните коледни търговски отчети от Tesco, най-големият британски супермаркет и търговецът на дрехи Next. Други, включително фирмата за спортно облекло JD Sports и луксозната модна марка Burberry, предупредиха за печалба. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ