Възходът на хибридните автомобили се превръща в спасителен пояс за добива на платина и паладий

Възходът на хибридните автомобили се превръща в спасителен пояс за добива на платина и паладий

Ръстът в продажбите на хибридни автомобили, тъй като навлизането на електрически превозни средства се забавя, се очаква да осигури неочакван тласък на търсенето на метали от платиновата група (PGM) през следващите години, подобно на удължения живот, който сега се предвижда за въглищата, предаде Ройтерс.

PGM - основно платина и паладий - са изправени пред дългосрочен структурен спад в търсенето, тъй като основната им употреба е била да почистват ауспусите на автомобилите, процес, който не е необходим в чистите електромобили.

Преди няколко години перспективите за PGM и производители като Anglo Platinum, Impala Platinunum и Sibanye Stillwater изглеждаше мрачно, тъй като продажбите на EV се повишиха и спадът в търсенето се очакваше да бъде рязък.

Но намаляването на ръста на продажбите на електромобили и нарастването на търсенето на хибридни автомобили, които се нуждаят от каталитични преобразуватели за ограничаване на замърсяването, дадоха нов живот на PGM, което може да постави дъно под цените и да остави някои мини отворени за по-дълго. „Все още сме изправени пред пряк спад на търсенето, но няма незабавен срив, което можеше да бъде прогнозата в някои (предишни) сценарии“, каза Маркъс Гарви, ръководител на стоковата стратегия в Macquarie Bank в Сингапур.

Увеличението на продажбите на чисти електромобили в световен мащаб през първата половина на 2024 г. се забави до 11% на годишна база, докато продажбите на plug-in хибриди (PHEV) скочиха с 44%, според консултантската компания Rho Motion. За електромобилите цифрите са голям спад в сравнение с преди две години, когато продажбите скочиха със 77%. Гарви каза, че ситуацията с PGM има някои паралели с въглищата, които постепенно се премахват, тъй като правителствата намаляват въглеродните емисии, но все още ще са необходими години наред, докато не се разгърне повече възобновяема енергия.

Слабите цени на PGM в момента ограничават инвестициите в производството и ако миньорите решат да спрат дейността си поради ниска рентабилност, цените могат да станат нестабилни. „Възможностите пазарът да стане по-строг от очакваното в момента изглежда много, много голям, ако започнем да виждаме някаква реакция на производителите“, каза Гарви.

Възходът на хибридите 

Възходът на хибридите може да продължи до 2030 г. или повече, удължавайки периода, в който са необходими PGM, казаха анализатори. „Преминаването към хибридизация може да бъде доста значимо за дългосрочната устойчивост на PGM индустрията“, каза Уилма Суортс, директор PGMs в консултантската компания Metals Focus.

Слабостта в продажбите на електромобили означава, че комбинираните продажби на бензинови и хибридни автомобили, които се очакваше да останат непроменени през миналата година, са нараснали с 9%, според производителя на катализатори и специалиста по PGM Джонсън Матей.

„Само това добави 600 000 унции към нашите прогнози за търсенето на PGM в автомобилите“, се казва в доклад, добавяйки, че общото търсене на PGM в автомобилите е нараснало с 8% миналата година до 13,1 милиона унции, второто най-високо общо търсене досега.

Най-голямата област на растеж е при PHEV в Китай, където продажбите са се увеличили със 70% през първата половина. Консултантската компания Alix Partners удвои прогнозата си за глобалния дял на PHEV до 12% до 2030 г. от 5% преди две години.

„Отбелязахме го доста значително поради развитието през последните няколко години“, каза Герит Рипмайер от Alix. Проучване на Alix тази година показа, че на двата най-големи автомобилни пазара в света, Съединените щати и Китай, повече от 80% от потребителите, които е вероятно да купят EV, се насочват към PHEV, а не към чисто EV.
Това може да увеличи търсенето на PGM, тъй като около 10-15% повече платинени метали са необходими в PHEV, отколкото в бензиновите автомобили, тъй като замърсяването на двигателя е по-високо при стартиране на студен двигател, каза Суортс. Бензиновите двигатели в хибридите, особено PHEV, се използват рядко и затова често стартират на студено.

Преместване на ресурси 

Анализаторите казват, че се очаква тенденцията към хибриди да се запази, докато електромобилите не могат да се конкурират по цена с бензиновите автомобили в световен мащаб, батериите предлагат по-дълъг пробег и бъдат пуснати повече станции за зареждане.Много производители на автомобили са доволни от пренасочването на ресурси към хибриди, които имат по-висок марж от електромобилите.

Миналата седмица беше съобщено, че най-големият автомобилен производител в света Toyotа, е намалил плановете си за производство на електромобили за 2026 г. с една трета, докато шведската Volvo Cars  отмени целта си да отиде изцяло електрически до 2030 г.
Ford  Toyota и Stellantis  промениха  своите  планове за хибридите през последните месеци. „Автомобилните производители се опитват да намерят това добро място по отношение на рентабилност, приемане от потребителите и спазване на разпоредбите“, каза Суортс.

Новите разпоредби за автомобилните емисии в САЩ също подобряват перспективите за хибридите, като позволяват на производителите на автомобили да спазват мандата за EV, като произвеждат повече газово-електрически хибриди.

САЩ и Канада отбелязаха най-голям ръст в продажбите на конвенционални хибриди, с 33% през първата половина на 2024 г. Претегленият среден размер на батерията за PHEVs за първата половина на тази година е 23,3 киловатчаса (kWh), срещу 64,5 kWh за EVs с чиста батерия (BEVs), според консултантската компания CRU.

„Преминаването към PHEV и оттеглянето на целите за BEV вероятно ще се отрази като цяло на ръста на търсенето на материали за батерии през следващите няколко години“, каза Сам Адам, ръководител на материалите за батерии в CRU.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ