Airbus ограничава софтуерната криза, докато авиокомпаниите се справят с изтеглянето на A320

Airbus ограничава софтуерната криза, докато авиокомпаниите се справят с изтеглянето на A320

Операциите на Airbus постепенно се нормализират, след като европейският производител успя да внедри спешни софтуерни промени по-бързо от очакваното. Мярката бе наложена след инцидент с JetBlue A320, при който се установи уязвимост на системата към слънчеви изригвания, съобщава Ройтерс.

Десетки авиокомпании – от Азия до САЩ – вече извършиха необходимата актуализация, изисквана от регулаторите. Някои обаче се нуждаят от повече време – например Avianca продължава да спира резервации до 8 декември.

Според източници решението за изтегляне на около 6000 самолета от семейството A320 е взето миналата седмица, след като се появиха съмнения за връзка между софтуерен проблем и внезапно понижаване на височината на самолет на JetBlue. След разговори с регулаторите Airbus изпрати осемстранично предупреждение до стотици оператори, което на практика наложи временно спиране на полетите, докато не бъде извършен ремонтът.

Инструкцията се смята за най-широката спешна кампания за изтегляне в историята на Airbus и предизвика опасения за нарушения на пътуванията, особено по време на натоварения празник в САЩ - Деня на благодарността. Предупреждението разкри и проблем – Airbus няма пълна информация в реално време за използваните версии на софтуера, поради забавяне в отчетите.

В началото авиокомпаниите се затрудняваха да преценят мащаба на проблема, тъй като общото предупреждение не съдържаше серийните номера на засегнатите самолети. Пътник на Finnair съобщи за забавяне на полет заради проверки. В рамките на 24 часа инженерите успяха да идентифицират конкретните самолети, а няколко авиокомпании намалиха оценките за броя на засегнатите машини и времето за ремонт, което първоначално бе определено на три часа на самолет.

Поправката включва връщане към по-стара версия на софтуера, който управлява ъгъла на носа. Това става чрез устройство за зареждане на данни, пренасяно в пилотската кабина, за да се предотвратят кибератаки. 

Остават въпросителни за по-стари самолети от семейството A320, които ще се нуждаят от нов компютър, а не само от софтуерен рестарт. Броят им вече е под първоначалните оценки от 1000.

Инцидентът напомни за кризата с Boeing 737 MAX и промени подхода на индустрията към прозрачност и бърза реакция. Главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори публично се извини – знак за промяна в тона в индустрия, засегната от съдебни дела и консервативни PR практики. Boeing също обяви, че ще бъде по-открит.

„Действа ли Airbus с мисъл за кризата с Boeing MAX? Абсолютно – всяка компания в авиационния сектор го прави“, каза Рон Торосиан, председател на нюйоркската PR агенция 5W Public Relations. „Boeing плати репутационната цена за колебание и непрозрачност. Airbus очевидно иска да покаже готовност да каже: ‘Можехме да се справим по-добре.’ Това се харесва на регулаторите, клиентите и пътуващата общественост.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: Преговорите са много близо до реален резултат
Управителят на БНБ: Държавата има опора, дори когато политиката е в криза
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Димитър Манолов: Имаше по-добри възможности за бюджетно решение
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима