64 влака на БДЖ ще бъдат оборудвани със система за сигурност от най-ново поколение

 64 влака на БДЖ ще бъдат оборудвани със система за сигурност от най-ново поколение

64 влака на БДЖ ще бъдат оборудвани със система за сигурност от най-ново поколение

Предстои да закупим бордови устройства за безопасно управление на 89 влака, от които 64 са за БДЖ. Внедряването на системата ERTMS във влаковете е важна крачка, за да гарантираме по-голяма безопасност на жп транспорта. Това съобщи министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков при откриването на международен българо-турски бизнес форум в железопътния сектор, който събра днес в София над 50 железопътни компании от България и Турция.

"За първи път във влакове на БДЖ ще бъде инсталирано оборудване ERTMS от най-ново поколение, което е новост и за Европа. Предстои НКЖИ да обяви обществена поръчка с прогнозна стойност около 105 млн. лева. Средствата се осигуряват от Националния план за възстановяване и устойчивост", обясни министърът на транспорта.

Георги Гвоздейков подчерта отново важността на подобряването на железопътната свързаност между България и Турция. Той припомни, че българо-турската граница е най-натоварената в целия Европейския съюз и това води до забавяне на веригите на доставки и до допълнителни разходи за бизнеса. "Затова работим активно за изграждането на втори железопътен преход между двете държави, който да поеме част от трафика по това направление", посочи транспортният министър.

В момента се извършва прединвестиционно проучване за новия граничен жп преход Ямбол – Елхово – Лесово, така че и този проект вече е в ход.

Министър Гвоздейков очерта като ключов приоритет за БДЖ в следващите няколко години, обновяването на подвижния състав, който е изключително остарял и неефективен.

"През следващите 2 години БДЖ-Пътнически превози планират доставката на 10 нови локомотиви, 50 нови пътнически вагони, както и модернизация на над 140 вагона", обясни Гвоздейков. Той призова всички компании, които произвеждат железопътен подвижен състав да се включат в търговете, защото само така ще се гарантира конкурентен подбор. 

Междувременно стана ясно, че пловдивската компания PIMK Rail Express ("ПИМК Рейл Експрес") e първата частна компания, получила лиценз от държавата  за осъществяване на пътнически жп превози и реално се превръща в конкурент на БДЖ за тази услуга. Лицензът е валиден от 28 септември тази година и е разписан от министъра на транспорта Георги Гвоздейков на 4 октомври, показва регистърът на Изпълнителна агенция железопътна администрация.

България е поела ангажимент пред ЕК чрез Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) от 1 януари 2025 г. да бъде дадена възможност и на други железопътни превозвачи, освен БДЖ, да возят пътници, за което да получават субсидии от държавата. За целта новият договор за обществената услуга за превоз на пътници ще бъде възложен чрез "открита, недискриминационна и състезателна тръжна процедура", е записано в НПВУ, който се финансира от еврофондовете.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ