Мъск ще намали ролята си в администрацията на Тръмп, за да се съсредоточи върху Tesla

Мъск ще намали ролята си в администрацията на Тръмп, за да се съсредоточи върху Tesla

Шефът на Tesla Илън Мъск заяви, че ще намали ролята си в администрацията на Доналд Тръмп, следвайки срив на печалбите и приходите на компанията през първото тримесечие на годината, предаде Би Би Си.

Във вторник фирмата отчете 20% спад в приходите от автомобилния си отдел през първото тримесечие на 2025 г. в сравнение със същия период на миналата година, докато печалбите са намалели с над 70%.

Компанията предупреди инвеститорите, че болката може да продължи, като отказа да предложи прогноза за растеж, но същевременно заяви, че „промяната на политическите настроения“ може значително да навреди на търсенето.

Влошаването на състоянието на компанията дойде на фона на недоволство относно ролята на Мъск в новата администрация на Тръмп, която той призна, че е отклонила фокуса му от компанията.

Технологичният бос допринесе с повече от четвърт милиард долара за преизбирането на Тръмп. Той също така ръководи т. нар. Департамент на правителствената ефективност (Doge), чиято цел е намаляване на федералните разходи и съкращаване на правителствената работна сила.

Мъск каза, че времето, което отделя на Doge, ще „намалее значително“ от следващия месец. Той също така заяви, че ще прекарва само един до два дни седмично в работа по правителствени въпроси.

Неговото политическо участие предизвика протести и бойкоти на Tesla по целия свят.

Той обвини за това хората, които са „опитали да атакуват мен и екипа на Doge“. Мъск обаче нарече работата си в Doge „критична“ и каза, че „внасянето на ред в сградата на правителството е почти свършено“.

Tesla е генерирала 19,3 милиарда долара общи приходи през тримесечието, което е спад от 9% на годишна. Тази сума е и по-малка от прогнозираните от анализаторите 21,1 млрд. долара и идва след като компанията намали цените в опит да привлече купувачи.

Митата на Тръмп върху Китай също натежаха на Tesla, посочва компанията. Въпреки че превозните средства, които Tesla продава на вътрешния си пазар, се сглобяват в САЩ, те зависят от много части, произведени в Китай. „Бързо развиващата се търговска политика“ може да навреди на веригата на доставки и да повиши разходите, според компанията.

„Тази динамика, заедно с променящите се политически настроения, може да има значително въздействие върху търсенето на нашите продукти в краткосрочен план“, се казва в тримесечната актуализация на Tesla.

Мъск е в конфликт по отношение на търговията с други фигури от администрацията на Тръмп, включително търговския съветник Питър Наваро.

По-рано този месец той нарече Наваро „идиот“ заради него коментари за Tesla. Наваро каза, че Мъск „не е производител на автомобили“, а „в много случаи само сглобява автомобили“.

Във вторник Мъск каза, че според него Tesla е автомобилната компания, която е най-малко засегната от митата, поради нейните локализирани вериги за доставки в Северна Америка, Европа и Китай, но добави, че митата „все още носят трудности за компания, където маржовете са ниски“.

„Ще продължа да се застъпвам за по-ниски тарифи, а не за по-високи тарифи, но това е всичко, което мога да направя“, каза той във вторник.

Акциите на компанията са поевтинели с около 37% от началото годината.

Дан Коутсуърт, инвестиционен анализатор в AJ Bell, определи като „дъно“ очакванията за Tesla, след като компанията заяви по-рано този месец, че броят на продадените коли през тримесечието е спаднал с 13% до най-ниското ниво от три години.

Фирмата е изправена пред ожесточена конкуренция, каза Коутсуърт, предупреждавайки, че потенциалното прекъсване на глобалните вериги за доставки в резултат на търговската война на Тръмп също създава рискове.

„Проблемите на Tesla се увеличават“, каза той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ