Музикални лейбъли са близо до сключване на сделки за лицензиране на изкуствен интелект

Музикални лейбъли са близо до сключване на сделки за лицензиране на изкуствен интелект

Universal Music и Warner Music са близо до сключване на сделки за лицензиране на изкуствен интелект, пише Financial Times, позовавайки се на запознати с въпроса.

Музикалните лейбъли, които работят със звезди като Тейлър Суифт, Кендрик Ламар, Колдплей и др., биха могли да сключат сделки с компании за изкуствен интелект в рамките на няколко седмици, съобщава медията.

Universal и Warner водят преговори както с малки компании като ElevenLabs, Stability AI, Suno, Udio и Klay Vision, така и с по-големи технологични групи, включително Google и Spotify.

Лейбълите смятат, че това е проактивен начин за справяне с прекъсванията, причинени от изкуствения интелект, както и за избягване на грешките, допуснати в зората на интернет ерата – момент, който почти унищожи бизнеса им в началото на хилядолетието. Разговорите са се съсредоточили върху това как лейбълите лицензират песните си за създаване на генерирани от изкуствен интелект песни и за обучение на големи езикови модели, според хора, запознати с въпроса.

Те търсят структура на плащане, подобна на тази за стрийминг, при която възпроизвеждането на песен задейства микроплащане. За да изчислят плащанията, лейбълите искат групите с изкуствен интелект да разработят технология за атрибуция, подобна на системата за идентификация на съдържанието на YouTube, която може да идентифицира кога се използва музиката им.

Не е ясно кои компании са най-близо до сключване на сделки, казаха хора, участващи в разговорите. Spotify все още е в ранните етапи на проучване как да интегрира генеративни инструменти с изкуствен интелект към своята платформа и не е предстояща сделка, пише още изданието. Музикалните лейбъли се надяваха, че знаковите сделки ще създадат прецедент за това как компаниите с изкуствен интелект плащат за музика, въпреки че моделите може да се различават за всяка платформа. Генерираните от изкуствен интелект песни все повече проникват в стрийминг услугите.

Френската стрийминг услуга Deezer заяви през септември, че близо една трета от песните, качени на платформата ѝ, са генерирани от изкуствен интелект. Миналата седмица Spotify заяви, че е премахнала 75 милиона „спам“ генерирани от изкуствен интелект песни през последната година.

Sony Music, третата по големина компания и "дом" на Адел и Бионсе, заяви: „Водим преговори с компании, които имат етично обучени модели и които са от полза за нашите изпълнители и автори на песни.“

Елиът Грейндж, главен изпълнителен директор на Atlantic Records, сравни настоящия момент с „фазата на Napster и LimeWire от 2002 г.“, когато новите безплатни услуги за споделяне на музика удариха музикалната индустрия, но каза, че е „много оптимистично настроен“ относно възможността.

„Видяхме как една индустрия загуби 50, 60, 70 процента от стойността си. Звукозаписните компании имат отговорност да договарят най-добрите сделки за своите изпълнители - и те са наистина добри в това. Те са се поучили от грешките си в миналото. Сега разбират оцеляването заради този бурен период“, каза Грейндж пред Financial Times миналия месец.

„Имам голяма вяра в предстоящия "брак" между притежателите на права, изпълнителите и тези платформи с изкуствен интелект“, каза той. Ръководителите предупредиха, че сделките ще бъдат по-сложни от тези при стрийминга, тъй като изкуственият интелект може да използва музика по неясни начини - не само да възпроизвежда песни или да създава тракове - и изпълнителите може да са предпазливи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ