Най-големият европейски производител на батерии за електромобили попадна в плен на кризата

Най-големият европейски производител на батерии за електромобили попадна в плен на кризата

Изпадналият в криза играч в областта на зелените технологии Northvolt не е постигнал някои вътрешни цели и е намалил производството в завода си за батерийни клетки в Северна Швеция, според документи на компанията, цитирани от Ройтерс.

Два непубликувани документа, прегледани от Ройтерс и обозначени като „Производствен план за 2024 г.“, показват, че от началото на септември Northvolt постоянно не постига седмичните производствени цели за клетки, които могат да бъдат изпратени, или клетки, които се считат за достатъчно добри, за да бъдат доставени на клиенти. Те включват данни от последната седмица, приключваща на 10 ноември.

В документите са посочени целите за всяка седмица, както и целта за достигане на 51 000 готови клетки за една седмица до края на 2024 г.

Northvolt заяви, че целите са били определени на 5 септември и са „отдавна неактуални“. Компанията не даде подробности за текущите си производствени цели, които според нея се основават на доставките от клиенти, с които са сключени договори.

Забавяне на производството

Производството в една от двете производствени сгради на завода в град Skelleftea е било спряно в края на октомври, заявиха двама от четиримата източници от Northvolt, като добавиха, че се очаква спирането да продължи поне до декември.

За да намали разходите, на 11 ноември компанията е прекратила производствения си цикъл, който се е осъществявал 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, и е започнала да произвежда само през делничните дни, според четирите източника на Northvolt и документите, видени от Ройтерс.

Northvolt потвърди намалените смени, като добави, че „работи с по-малко производствени линии, отколкото преди, и се фокусира върху изпълнението на договорените обеми за клиентите“.

Забавянето на производството може да подобри качеството на клетките, заяви Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската група Circular Energy Storage (CES), която следи данните за рециклирането на пазара на литиево-йонни батерии. Според трима от източниците на Northvolt това позволява по-ефективен ремонт и поддръжка.

След отмяната на поръчката на BMW, Northvolt произвежда клетки предимно за производителя на камиони Scania и производителите на луксозни автомобили Audi и Porsche, марки, принадлежащи на най-големия му акционер Volkswagen.

През септември Scania заяви, че получава клетките на Northvolt по график и в достатъчни количества, след като е договорен  нов план за доставка. Миналата година производителят на камиони не успя да достави електрически камиони на клиенти поради проблемите на Northvolt.

Обявена за най-добрия шанс на Европа да отслаби доминиращата позиция на Китай на пазара на батерии за електрически превозни средства, Northvolt  уволни една пета от световната си работна сила и сви дейността си през септември, за да остане на повърхността. Шведската компания, ръководена от бившия изпълнителен директор на Tesla Петер Карлсон, все още не е реализирала печалба.

Northvolt е обсъждала възможността да подаде молба за защита от фалит по о глава 11 в САЩ, съобщиха източници на Ройтерс.

Затруднена от закъснения в доставките и изпитваща затруднения да произвежда достатъчно количество висококачествени батерии, Northvolt загуби договор за 2 млрд. евро (2,1 млрд. долара) от BMW през юни.

Northvolt продължава да се сблъсква с предизвикателства при увеличаването на нивата на производство на акумулаторни клетки - устройствата, които съхраняват и преобразуват химическата енергия в електричество.
Например през седмицата, започваща на 21 октомври, компанията е доставила само 22 000 клетки, считани за годни за изпращане, при цел от 30 000, показват документите, в които са посочени седмичните цели до края на годината. През седмицата, приключваща на 10 ноември, е имало „повече от 20 000 клетки, годни за изпращане“, заявиха от компанията пред Ройтерс.

Подобни производствени нива са в противоречие с целта за 100 000 клетки седмично до края на годината, която компанията разкри по-рано пред служителите в рамките на пътната си карта „Път към 100 хил.“ за качествени клетки.

„В момента планът се преразглежда въз основа на изпълнението на нашия стратегически преглед, който оказва влияние върху начина, по който управляваме нашето основно предприятие Northvolt Ett“, заявиха от Northvolt.

„Въпреки това през тази година постигнахме голям напредък, така че днес постоянно, седмица след седмица, произвеждаме високоефективни клетки за нашите клиенти.“

През септември Northvolt заяви, че е утроила нивата на производство на клетки от началото на годината. Седмичните производствени листове, прегледани от Ройтерс, показват, че компанията е сглобила повече от 51 000 добри клетки на седмица само веднъж между края на август и началото на ноември. През седмицата, приключваща на 10 ноември, последната седмица, за която Ройтерс разполага с данни, тя е сглобила около 26 000.

Сглобените клетки преминават през допълнителни производствени етапи и проверки на качеството, процес, който може да намали броя на клетките, считани за готови за клиентите.

Производителят на батерии понякога е успявал да постигне вътрешните си седмични цели на по-ранни етапи от процеса на производство на клетки, показват други документи, прегледани от Ройтерс.

Източниците от компанията, които отказаха да бъдат назовани, тъй като не са упълномощени да говорят с медиите, заявиха, че проблемите на Northvolt при увеличаване на производството се дължат на грешки в машините, неопитен персонал и нереалистични амбиции.

Компанията публично стартира стратегическия преглед през юли и започна да публикува резултатите от него от 9 септември. Основните действия, предприети като част от прегледа, включват корекции на поръчките на клиентите и намаляване на броя на смените.

„Това е много труден отрасъл“, заяви Нортволт в отговор на запитване на Ройтерс относно производствените проблеми.

Northvolt заяви, че не е съгласна с тази характеристика. „За машините, които са в серийно производство, имаме много добри нива на производителност“, заявиха от компанията пред Ройтерс. „Естествено, след инсталирането имаме период на въвеждане в експлоатация, по време на който машините се настройват и калибрират“, заявиха от компанията. Тя добави, че нейният персонал е най-опитният сред всички базирани в Европа производители на батерии.

Експерти по батерии твърдят, че производствените нива могат да варират на седмична база. Изработването на клетки е деликатен процес, а мащабното му осъществяване е широко признато от експертите като голямо предизвикателство за всеки производител на батерии. Въпреки проблемите си Northvolt остава начело на другите европейски производители на батерии, твърдят експерти от бранша.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ