Netflix-ефектът започва да плаши продуцентите по света

Netflix-ефектът започва да плаши продуцентите по света

Въпреки вълната от международен интерес към южнокорейското кино и телевизия, цените на акциите на много от продуцентските компании в страната вървят надолу, пише Лукас Шоу за Блумбърг.

Акциите на Studio Dragon Corp., един от най-големите продуценти в Южна Корея, се сринаха с около 25% тази година, въпреки че компанията продуцира едно от най-популярните заглавия на Netflix – „The Glory“. За същият период индексът на корейските акции се повиши с 10%. CLSA Securities Korea понижи рейтинга на Studio Dragon през май, позовавайки се на опасения относно неговата „недостатъчна сила при преговорите“.

Проблемът, както го виждат някои хора в развлекателната индустрия на Южна Корея, е огромната важност на един единствен канал за разпространение на тяхното съдържание. „Като студио и като продуцент съм малко загрижен, че Netflix е единственият канал, където глобалната публика може да гледа корейски сериали“, казва Чонгин Хонг. Фирмата на Хонг, SLL, подписа лицензионна сделка за множество заглавия с Netflix скоро след като услугата за стрийминг направи своя дебют в Южна Корея през 2016 г. след това тя продължи да продуцира някои от най-големите си хитове, включително „All of Us Are Dead“, четвъртият най-гледан неанглоезични сериали в историята на Netflix.

След като разшири производството на своята компания, Хонг се притеснява, че Netflix е натрупала твърде много власт. Тя има два пъти повече клиенти в Южна Корея от стрийминг услуга номер 2 - TVing, и е единственият глобален играч със сериозно присъствие на пазара. Тази динамика позволи на Netflix да бъде придирчив към проектите, които избира, и да диктува условията. Акциите на ContentreeJoongAng Corp., мажоритарен собственик на SLL, са намалели с почти 20% тази година.

Много телевизионни продуценти и регулатори отдавна се притесняват, че базирани в САЩ компании като Netflix и Amazon.com Inc. ще унищожат местните телевизионни мрежи, доминирайки всеки основен пазар и задушавайки местните играчи, преди да могат да се развият, както се случи със социалните мрежи. Netflix сега държи 33% от стрийминг абонатите в Южна Корея и 42% от зрителите на премиум видео в Югоизточна Азия, според Media Partners. Освен това компанията има дял от 30% или повече в Обединеното кралство, Франция и Швеция, сочат данни на Midia Research.

Много страни се стремят да запазят своите телевизионни и филмови индустрии, като изискват всички стрийминг услуги да инвестират в местни програми. Никоя нация не подхожда по-протенкционистки от Франция, която е изисква от платформите да инвестират поне 20% от приходите, генерирани в страната, в местни програми. Франция също така е постановила, че трябва да минат три години след дебюта на един филм на кино, преди той да може да се появи стрийминг услуга, въпреки че миналата година намали този прозорец до 15 месеца.

Законът във Франция принуди Netflix и другите стрийминг платформи да увеличат производството си на местни оригинали продукции за кратък период от време. Други държави имат подобни, макар и по-малко натоварващи разпоредби. Тази година Канада прие закон, който ще изисква стрийминг услугите да поддържат местно съдържание, като правилото все още не е влязло в сила. Австралия обмисля подобна мярка. От Netflix казват, че не се противопоставят на законите, изискващи минимални инвестиции в местно съдържание, стига те да не са прекалено ограничителни относно формата на инвестицията.

В продължение на десетилетия в Южна Корея действаха правила, предназначени да защитят местната филмова индустрия от чуждестранна конкуренция, като разпространението на американско съдържание в страната понякога предизвикваше напрежение в търговските преговори и протести в кината, показващи американски филми. Но скорошният опит на Корея показва границите на законите, изискващи чуждестранните компании да инвестират на местно ниво. Проблемът не е, че Netflix не иска локално съдържание. Вместо това притеснения поражда фактът, че неговият обхват му дава предимство пред местните дистрибутори, когато става въпрос за придобиване на предавания и филми. Това му позволява да пренася голяма част от стойността на южнокорейското съдържание обратно в Калифорния. „Режисьорите искат международна слава и международно покритие“, казва Хонг. „Това може да дойде само от Netflix.“

Услугата за стрийминг отдавна отхвърли критите, насочени към пазарната й мощ. Докато съперничещи ръководители в САЩ като шефа на FX Networks LLC Джон Ландграф изразиха тревоги за задаващия се монопол на Netflix, фактите показват, че в момента на компанията отговаря за около 7% или 8% от общото гледането на телевизия в САЩ - нейният най-голям пазар.

Съответният й пазарен дял на други големи пазари също е едноцифрен. Netflix отбеляза, че е изправен пред конкуренция от страна на Walt Disney Co. и Amazon и също така цитира YouTube, TikTok и видеоигрите като основни конкуренти. Южнокорейците прекарват много повече време в гледане на YouTube, отколкото на Netflix, според Media Partners Asia.

Опитите да се защитят местните развлекателни индустрии могат да имат обратен ефект на много места, казва Майкъл Гайст, канадски професор, който е един от водещите експерти в тази страна по законите за интернет и електронната търговия. Netflix и другите платфроми вече инвестират милиарди долари в местно програмиране и биха могли да се оттеглят от по-малко печелившите страни в момент, когато инвеститорите ги притискат да увеличат маржовете на печалба.

Съкращенията на американските медийни компании като Disney и Warner Bros. Discovery Inc. може да тласнат създателите на филми по-дълбоко в обятията на Netflix, една от малкото услуги за стрийминг, заедно с Amazon, която се стреми да увеличи инвестициите си в местни продукции. За продуцентите на места като Южна Корея ефекта от тази „щедрост“ е труден за оценяване. По-рано тази година Netflix заяви, че ще похарчи 2,5 млрд. долара в страната през следващите няколко години. Акциите на южнокорейските компании поскъпнаха веднага след съобщаването на новината, но се сринаха през следващите седмици.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ