Силният долар изяжда печалбите на американските компании

Силният долар изяжда печалбите на американските компании

Силният долар изяжда печалбите на американските компании

Силният долар изтри милиарди долари от финансовите отчети на американските компании за второто тримесечие, което накара много от тях да понижат прогнозите си за печалба и приходи за останалата част от годината. Списъкът на фирмите, които понасят удари в размери на милиони и дори милиарди долари, нараства с всеки изминал ден, след като през този месец американската валута скочи до най-високото си ниво от 20 години, пише „Файненшъл таймс“.

Очаква се този списък да се разшири, след като през следващите дни титани в технологичната индустрия като Apple и Microsoft, които генерират значителна част от приходите си извън САЩ, ще публикуват тримесечни резултати. Валутният шок обърка сезона на отчетите, чиито фокус вбеше върху знаците за забавяне на глобалната икономика, тъй като високата инфлация и по-строгите парични политики натежават върху бизнес и потребителското търсене. Икономическите данни вече сигнализират за отдръпване на активността, тъй като инфлацията намалява реалната покупателна способност на потребителите.

„Дори ако възходът на долара спре дотук, укрепването, което наблюдаваме през последните 12 месеца, ще бъде достатъчно, за да предизвика по-нататъшни понижения на прогнозите за печалбите само поради насрещния вятър на валутния курс“, коментира Макс Кетнер, стратег от HSBC.

Доларът беше подкрепен от Федералния резерв, след като членовете на централната банка бързо повишиха лихвените проценти в опит да охладят инфлацията, която през юни достигна 40-годишен връх. Очаква се те да осигурят ново голямо увеличение на лихвените проценти тази седмица и да продължат да затягат паричната политика до края на годината. По-високите лихвени проценти обикновено привличат чуждестранни инвеститори, повишавайки търсенето на валутата.

За сметка на това обаче американските компании, които имат голям бизнес в чужбина, страдат, тъй като силният долар намалява стойността на международните им продажби и ги прави по-малко конкурентоспособни в сравнение с местните фирми. Икономическото забавяне в цяла Европа и локдауните срещу разпространението на COVID-19 в Китай, също се превръщат в проблем за американските компании с големи чуждестранни операции, тъй като търсенето намалява.

 През изминалата седмица IBM предупреди, че укрепването на зелените пари може да намали приходите й тази година с $3,5 милиарда, включително с около $900 милиона през второто тримесечие. Johnson & Johnson понижи прогнозите си за тази година, като сигнализира, че бързото поскъпване на долара може да намали стойността продажбите на компанията с 4 млрд. долара тази година. Стийминг гигантът Netflix изчисли, че по-скъпият долар му е струвал 339 млн. долара в периода между април и юни.

Те се присъединяват към дълъг списък от компании, които вече са повдигнали въпроса за силните зелени пари, още преди долара да скочи до паритет спрямо еврото по-рано този месец, , включително Microsoft, Salesforce и Medtronic.

„Скоростта на укрепването е най-рязката, която сме виждали от повече от десетилетие“, каза Джеймс Кавано, главен финансов директор на IBM, по време на представянето на данните за тримесечието. „Над половината от всички валути, които хеджираме, са с двуцифрен спад спрямо щатския долар тази година. Бих казал, че това е безпрецедентно“, добави той.

Големите технологични фирми са особено зависими от представянето на долара заради големия им бизнес в чужбина. Според изчисления на Goldman Sachs 59% от продажбите на технологичните компании в S&P са генерирани извън САЩ. Това е далеч над средната стойност за публично търгувана компания с голяма капитализация в САЩ. Всички компании от S&P 500 са генерирали 29% от приходите си от 14 трлн. долара през 2021 г. в чужбина.

Засега корпоративните отчети за второто тримесечие остават добри, като се очаква печалбите на компаниите от S&P 500 да са нараснали с 10% спрямо същия период на предходната година. Този резултат обаче можеше да бъде по-близо до 12%, ако не беше ефектът на долара, изчислява Джонатан Голуб, ръководител на стратегията за акции на САЩ на Credit Suisse. Той каза, че всяко увеличение от 8 до 10 процента на доларовия индекс намалява с приблизително 1% печалбата на компаниите от S&P 500.

„Отчетите са добри, но само си представете колко по-добри щяха да бъдат, ако доларът не беше толкова силен“, каза той Голуб.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ