Инвеститорите може да обърнат гръб на фирми за потребителски стоки заради закона на ЕС за обезлесяването
Новият закон на Европейския съюз /ЕС/ за нулева толератност към обезлесяването се задава с пълна сила, но вече се забелязват някои негативни последиците от него. Няколко големи инвеститори коментираха пред Reuters, че са загрижени за последствията от проблема, като някои обясниха, че могат да се оттеглят от поизводителите на потребителски стоки, които са с рискови вериги за доставки.
Причината е, че ЕС постигна съгласие през декември за нови правила, за да попречи на компаниите да продават на пазарите в съюза кафе, говеждо месо, соя, каучук, палмово масло и други стоки, чийто добив е свързан с обезлесяването на планетата. Компаниите трябва да докажат, че техните вериги за доставки не допринасят за унищожаването на горите или ще бъдат глобени до 4% от оборота си в дадена страна-членка на ЕС.
Германският Union Investment, един от топ 20 инвеститори в Unilever и Reckitt през миналата година писа до 56 компании за потребителски стоки, за да научи повече за проблемите с обезлесяването при техните вериги за доставки.
„Глобите могат да представляват риск за представянето на тези компании на фондовия пазар“, казва Хенрик Понтцен, ръководител на ESG в Union Investment, която има около 424 милиарда евро (467 милиарда долара) управлявани активи и дялове в Nestle, Pepsico , Danone, Beyond Meat и L'Oreal Вътрешен документ на Union Investment, видян от Reuters, показва, че фирмата е получила само 30 отговора от компаниите, до които са писали. От тях само 14 компании са заявили, че имат за цел нулевото обезлесяване.
„За голям инвеститор това е много нетипично“, казва Понтцен. „Обикновено получаваме отговор от всяка компания, на която пишем. Може би причината да не отговорим е, че нямат какво да кажат по този въпрос“, добавя той. ЕС „ще изключи компаниите, когато всички наши възможности за развитие на диалога бъдат изчерпани“, обяснява Понтцен.
Той не е единствен в разочарованието си от липсата на ангажираност на компаниите към обзлесяването. Осем големи институционални акционери - Schroders, Janus Henderson, NBIM, Union Investment, KLP, Aviva, Fidelity International и Ninety One, казват пред Reuters, че също разговарят с производители на потребителски стоки по този проблем. Законодателите очакват правилата да бъдат приложени до края на 2024 г. за „големите търговци“. Въпреки че производителите на потребителски стоки са най-засегнати, други сектори, които внасят стоки, свързани с обезлесяването, включително търговски къщи и промишлени компании, също ще бъдат подложени на контрол.
„Компаниите трябва да бъдат от чисти по-чисти, предвид факта, че има толкова висока санкция“, каза Джонатан Тоуб, портфолио мениджър в Aviva, която инвестира над 223 милиарда паунда (278 милиарда долара) и има дялове в производителя на Tide P&G , Unilever, Nestle и Reckitt.
Норвежкият държавен инвестиционен фонд, NBIM, един от най-големите инвеститори в света с над 1,3 трилиона долара управлявани активи, заяви, че новите правила ще засегнат фирмите, които не са се подготвили за това. „Това може да повлияе на достъпа до пазара, потенциално да доведе до наказания за несъответствие или да наложи увеличение на разходите за надлежна проверка“, каза Сноре Гьерде, мениджър за инвестиционно управление на NBIM.
ЗНАЧИТЕЛНИ ПОСЛЕДСТВИЯ
Организацията на ООН за прехрана и земеделие изчислява, че 420 милиона хектара гори, площ, по-голяма от ЕС, са били изгубени от обезлесяването за периода между 1990 г. и 2020 г. Потреблението в ЕС представлява около 10% от глобалното обезлесяване, според Европейския парламент. Палмовото масло и соята представляват повече от две трети от това. Новото правило ще изисква от компаниите да представят електронни формуляри за надлежна проверка на митническите служители, показващи, че техните вериги за доставки не допринасят за унищожаването на горите.
Производителите на потребителски стоки разчитат на технологии като сателити и изкуствен интелект, за да помогнат за изкореняването на обезлесяването на горите от техните вериги за доставки. „Но усилията може да не са достатъчни за спазване на правилата“, казва депутатът от Европейския парламент Кристоф Хансен. „Те, разбира се, искат да забавят процеса или да бъдат по-малко старателни“, добавя той. Няколко големи компании за потребителски стоки казват, че са близо до постигането на амбициозните си цели за нулево обезлесяване.
Nestle, най-голямата хранителна компания в света, има за цел да се освободи напълно от проблема с обезлесяването при доставките си на какао и кафе едва до 2025 г. Unilever - производител на сапун Dove и сладолед Ben & Jerry's, се стреми към верига за доставки без обезлесяване при палмовото масло, хартия, картон, чай, соя и какао до края на 2023 г.
МОЖЕ БИ МАЛКО АМБИЦИОЗНИ ПРАВИЛА
Компаниите ще трябва да покажат кога и къде са произведени стоките и „проверяема“ информация, че не са отглеждани на земя, обезлесена след 2020 г. Магди Батато, ръководител на операциите в Nescafe и собственика на Kit Kat Nestlé - най-големият производител на храни в света, смята, че правилата са „може би“малко амбициозни. „Все още има работа за вършене в индустрията“, каза той.
ИЗКУСТВЕНИЯТ ИНТЕЛЕКТ МОЖЕ ДА ПОМОГНЕ НА ПРОЦЕСА
„Изкуственият интелект определено е част от това решение“, каза Дейвид Крофт, главен ръководител развитие в Reckitt, пред Reuters. Reckitt, която все още не е разкрила публично, че обмисля използването на изкуствен интелект за намаляване на обезлесяването, купува няколко стоки, чието отглеждане обикновено уврежда горите. Компанията доставя латекс за презервативи Durex от Южен Тайланд и Малайзия, като работи обаче в тясно сътрудничество с фермери и плантации в райони, които не са свързани с обезлесяването. В края на миналата година Unilever каза, че също „прилага изкуствен интелект към сателитни изображения, за да открива промени в дървесната покритие на дадени райони и предоставя предупреждения за обезлесяване“. Но тези действия не успокояват всички инвеститори.
„Ако нещата не се променят, можем да отпишем компаниите“, каза Арилд Скедсмо, старши анализатор в най-големия норвежки пенсионен фонд KLP. „Правилата на ЕС превръщат проблема с обезлесяването вече във финансов риск, освен че е риск и за околната среда“, допълва той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.