Горещо кино за жадна публика

Горещо кино за жадна публика

Когато днес чуем изрази като „летен хит“, „блокбастър“ или „лятно кино преживяване“, в съзнанието ни неизбежно изникват бързи коли, взривове и високооборотни кадри. Летният филм се е превърнал в синоним на масово забавление с минимална художествена стойност, но с максимален ефект върху публиката, която търси зрелище. Това е киното, което върви между две хапвания и няколко питиета – често просто повод да се скрием от жегата.

За по-малко от половин век летният блокбастър премина през серия метаморфози, превръщайки се в самостоятелен жанр и показател за състоянието на поп културата. С малко изключения, той е лековат, шумен и без претенции към сивите клетки. Но историята на киното ни напомня, че не винаги е било така – и че режисьори като Кристофър Нолън умеят да използват правилата на лятното зрелище, за да разказват амбициозни истории.

Как „Челюсти“ захапа лятото

През 1975 г. един филм не просто разбива боксофис класациите – той пренарежда самата идея за лятно кино. „Челюсти“ се превръща в първия истински блокбастър и променя индустрията. Смразяващата история и безпогрешната режисура на младия Спилбърг имат впечатляващ ефект – от шок и невроза до масов страх от морето спохождат милиони зрители. Образът на голямата бяла акула в колективното съзнание е променен завинаги, превръщайки се в истинско чудовище.

Базиран на романа на Питър Бенчли, филмът разказва за малко курортно градче, изправено пред невидим и смъртоносен враг. Шерифът Мартин Броуди (Рой Шайдър) настоява плажовете да бъдат затворени, но кметът отказва – сезонът носи приходи. Ихтиологът Мат Хупър (Ричард Драйфус) и заклетият ловец на акули Куинт (Робърт Шоу), предлагат помощта си на Броуди и тримата се отправят в морето за епична битка на човека срещу природата.

Признат за един от шедьоврите на седмото изкуство, „Челюсти“ не е изгубил и грам от въздействието си. Днес той продължава да бъде страховит и вълнуващ, колкото и половин век по-рано, когато разчиства пътя за летните кинохитове.

Приходи, приходи, приходи

Историята на блокбастъра започва много преди Спилбърг да пусне акула в открито море. Още в първата половина на XX век киното преживява големи трансформации – звукът и цветът навлизат, а с тях идват и първите знаци, че филмите могат да бъдат не просто културно явление, а и сериозна машина за пари.

Два филма показват на света как изглежда финансовият успех. „Отнесени от вихъра“ (1939) на Виктор Флеминг донася колосалните 390 милиона долара при бюджет от едва 3 милиона. „Бен-Хур“ (1959) на Уилям Уайлър затвърждава модела с епичен размах и приходи от 164 милиона долара при вложени 15.

И все пак „Челюсти“ е смятан за повратната точка – началото на така наречената „блокбастър ера “. След премиерата си на 20 юни 1975 г. филмът събира 100 милиона долара само за 59 дни и така фиксира летвата за това какво е „блокбастър“.

С прожекциите в чужбина става най-касовият филм в света до излизането на „Междузвездни войни“, а приходите му, коригирани спрямо инфлацията към 2024 г., се изчисляват на между 2.3 – 2.5 милиарда долара.

Феноменът Спилбърг

С три Оскара, освен финансов, филмът е и културен феномен - от значение за индустрията, но и за кариерата на младия Спилбърг. Никой не вярва, че филм за зла акула, символ на чистото зло, може да има такъв успех. Но Спилбърг вярва.

Той държи филмът да се снима в открити води и целият екип преминава през ужасни условия и предизвикателства, за да произведе великолепен трилър. Страшното, неизбежното, безнадеждното се вплитат в картините му, за да направят Спилбърг звезда. На 29 години той става най-младият режисьор ангажиран от „Юнивърсъл“, който получава пълна свобода – изборът по какво, как и с кого да работи.

Благодарение на Спилбърг и умението му да смесва комерсиално с кинематографично в органично цяло – се раждат някои от най-влиятелните и успешни филми и франчайзи.

Първият сред тях е „Пришълецът“ на Ридли Скот (1979) – визуално изтънчена, но зрелищна фантастика с новаторски сюжет и въздействие.

Следват „Индиана Джоунс и Похитителите на изчезналия кивот“ (режисура: Спилбърг, продуцент: Джордж Лукас), „Завръщане в бъдещето“, Спилбърг отново е продуцент, „Междузвездни войни“, „Ченгето от Бевърли Хилс“, „Ловци на духове“ – всички тези заглавия постигат колосален успех. Не само като моментни приходи, но и като несметни бъдещи печалби – те поставят начало на нова ера, в която филмите раждат вселени, мърчандайз и поколения зрители. Франчайзите се превръщат в дългосрочни златни мини, а името Спилбърг – в синоним на модерен разказвач с глобално влияние. Все пак, най-гледаният блокбастър на 80-те си остава отново негов: „Извънземното“.

Промени в културния пейзаж

През 90-те години лятното кино вече е утвърдена територия за комерсиални филми с ясна концепция – често с опростен сюжет за сметка на зрелището. Спилбърг отново задава тона с „Джурасик парк“, съчетаващ революционни специални ефекти и праисторически страхове (докато паралелно снима „Списъкът на Шиндлер“ – черно-бяла драма, насочена към сезонa на наградите). Новото десетилетие носи и вълна от фантастични блокбъстъри със зрелищна лекота – „Денят на независимостта“ и „Мъже в черно“ смесват ефекти, екшън и хумор в печеливша формула.

Лятото се превръща в сезона на големите студийни залози – от тийнейджъри, преследвани от анонимни убийци („Знам какво направи миналото лято“), през битки за Земята, водени от роботи („Трансформърс“), и пирати, прокълнати от древна магия („Карибски пирати“), до неуморимото ченге, което винаги успява да спаси положението („Умирай трудно“).

Ерата на супергероите

С началото на новия век киното се насочва към нов митологичен език – този на комиксите. Летният сезон е доминиран от филми по графични романи: „Х-мен“, „Железният човек“, „Отмъстителите“. Светът на супергероите предлага зрелища, морални битки и стабилен боксофис. Един от върховете в жанра – „Отмъстителите: Война без край“ (2018) – носи над 2 милиарда долара приходи. Въпреки че комиксовото кино напоследък е в отстъпление и мнозина вещаят края му, героите още не са слезли от сцената – миналото лято „Дедпул и Върколака“ отново мятаха тупаници в киносалоните с приличен успех.

Появяват се и свежи алтернативи – анимации, насочени както към деца, така и към възрастни. Фаворитите от миналия сезон „Аз, проклетникът 4“ и „Отвътре навън 2“ оглавиха летните класации. А между големите поредици се прокрадват и самостоятелни заглавия – малка, но обещаваща част от летния боксофис вече не е обвързана с франчайзи.

Кристофър Нолън – дъжд в зноя на лятото

Малко преди и след пандемията летният блокбастър отново смени облика си. „Опенхаймер“ и „Барби“ взривиха киносалоните през юли 2023 г и накараха хората да да се разделят жанрово. И двата филма показаха, че публиката все още е готова да се нареди на опашка – стига филмът да предложи нещо повече от формула. „Барби“ – режисиран от Грета Гъруиг и с Марго Роби в главната роля – счупи всички рекорди за оригинално заглавие (непродължение и нефранчайз), като се превърна в най-бързо преминалия прага от 1 милиард долара филм в историята на Warner Bros. – само за 17 дни.

Другият колос от онова лято – „Опенхаймер“ – донесе почти милиард долара приходи и седем награди „Оскар“, включително първите за режисьора Кристофър Нолън и актьора Килиън Мърфи. Със своята мащабна естетика Нолън се утвърди като изключение сред лятната филмова вълна – режисьор, който съчетава размах, дълбока тематика и касов успех. Още през 2017 г. военната му драма „Дюнкерк“ е единственият летен хит, който изтръгва възторг от критиката, и от Академията. А по време на пандемията, с „Тенет“, той настоя да върне зрителите в киносалоните – ход, който показа вярата му в преживяването на голям екран. В момента Нолън работи по адаптация на „Одисея“ на Омир – проект, който още преди премиерата си се възприема като събитие.

Какво очакваме това лято

Лятото на 2025 г. залага на познати формули – франчайзи, римейкове, звезди – но между тях се прокрадват и потенциални изненади. Стартът вече е даден с новия „Мисията невъзможна: Възмездие“ – бляскав екшън, представен премиерно в Кан и сочен за кулминация на поредицата с Том Круз. Към него се присъединява и „Балерина“ – петата част от вселената на „Джон Уик“. Следват продължения като зомби-хоръра „28 години по-късно“ и „Джурасик свят: Прераждане“, както и нови заглавия от супергеройския жанр: „Супермен“ и „Фантастичната четворка“.

Няма да ни подмине и задължителният летен хорър с преразказ на „Знам какво направи миналото лято“, както и нова версия на черната комедия „Войната на семейство Роуз“, този път с Оливия Колман и Бенедикт Къмбърбач. Модерният тренд на игрални адаптации на популярни анимации също присъства – „Лило и Стич“ и „Как да си дресираш дракон“ ще се опитат да пренесат магията на класиките в нов контекст.

Голямата надежда на сезона обаче остава в звездната мощ – с Брад Пит в центъра на спортната драма „F1“, сочен за едно от най-очакваните заглавия на годината.

Накъде оттук нататък? Формулата на летния блокбастър изглежда устойчива, но и изчерпана. Все повече зрители търсят не само зрелище, но и оригиналност, провокация, разказ, който излиза извън утъпканите пътеки. Успехите на „Барби“ и „Опенхаймер“ подсказват, че публиката е готова за кино, което казва нещо – дори и през най-горещия сезон.

Предстоящите заглавия на лято 2025 ще отговорят на един ключов въпрос: ще остане ли блокбастърът зона на инерция и повторение или ще успее отново да се превърне в културен феномен, който определя ритъма на времето? Отговорът зависи не само от студиата, но и от нас, зрителите – дали ще изберем сигурното, или ще се осмелим да търсим новото, дори когато навън е жега.

автор: Зорница Аспарухова

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
За първи път: Съд в Гърция наложи 1,7 млн. евро глоба за жестокост към животни
Специалистът Моуриньо остави 747 000 евро сметка за хотел при напускането на „Фенербахче“
Президентът наложи вето върху решението за назначаване на особен управител в Лукойл
Борисов: Имаме име за особен управител в "Лукойл", чакаме Радев да се произнесе
Корупционен скандал в Украйна: $100 млн. източени от енергетиката, кой е виновен?
Силна магнитна буря може да доведе до появата на сияние над България
Енергийният министър: България има бензин за половин година и дизел за четири месеца