Неизвестно за известните: Грозното пате-велосипед, което се превърна в лебеда на мотоциклетите

Неизвестно за известните: Грозното пате-велосипед, което се превърна в лебеда на мотоциклетите

Марката Harley-Davidson е позната на всички, дори и на тези, които са отдалечени в интересите и от мотоциклетите. Машините, произведени от тази американска компания, са влезли в историята като тежки, мощни мотоциклети, с нискооборотни двигатели, минимум пластмасови елементи и изобилие от хром. Harley-Davidson вече се превръща не просто в машина, а в  начин на живот, средство за себеизразяване на мъжете.

ПРИЯТЕЛИТЕ ОТ ДЕТИНСТВО

През 1901 г. инженер-механикът Уилям Харли от град Милуоки, щата Уисконсин, който по това време е на 22 години, разработва малък двигател  с обем 115 куб. см за велосипед. През следващите две години Уилям и неговият приятел от детинство Артър Дейвидсън работят върху машинно устройство в гаража на приятеля им Хенри Мелка. Работата е завършена през 1903 г. но след като тестват своето изобретение, младите конструктори разбират, че техният моторизиран велосипед дори не може да покори хълмовете на Милуоки, а те дори планират участие с него в състезания.  По тази причина Харли и Дейвидсън се взимат в ръце и решават да проектират истински мотоциклет.

Първият успешен екземпляр се появява през 1903 г. с двигател с обем 405 куб. cм и с тегло малко под 13 кг. Мотоциклетът има автоматичен всмукателен клапан и усилена рама. В нейната долна част е разположена извивка във  формата на примка, която позволява двигателят да бъде разположен ниско и по този начин да бъде понижен центърът на тежестта му.

МАГАЗИН И ПЪРВА ФАБРИКА

Снимка: Getty Images

През септември 1905 г. Едуард Хилдебранд взима участие с този мотоциклет в състезанията State Fair Park и става четвърти. През същата година в Милуоки отваря врати първият магазин Harley-Davidson. В   началото в него се продават двигатели, а след това и цели мотоциклети, но в много ограничени количества. През 1906 г. Харли и Дейвидсън построяват първата си фабрика на „Chestnut street“, която улица по-късно ще бъде преименувана на „Juneau Ave“.

Фабриката представлява дървена сграда 12 на 18 метра, като през първата година в нея са побрани 50 мотоциклета. През 1907 г. Уилям Харли завършва университета Мадисън със специалност машинно инженерство. През същата година е издигнат втори етаж на фабриката. Това прави възможно значително разширяване на производството. И благодарение на това Harley-Davidson Motor Company произвежда 150 мотоциклета.

ПРОБИВ ПРЕЗ ВОЙНАТА

През 1909 г. Harley-Davidson представя първия мотоциклет с V-образен двуцилиндров двигател, а мощността му е 7 конски сили, което е два пъти повече от мощността на едноцилиндровите двигатели. През 1912 г. компанията започва да изнася мотоциклети за Япония, а разпространителската мрежа в САЩ се увеличи до 200 представителства. През 1913 г. компанията създава подразделение за състезателни мотоциклети, а година по-късно се появяват и първите мотоциклети с кош.

Една от причините за успеха на компанията става договорът, сключен с военните сили на САЩ. По времето, когато страната влиза в Първата световна война, една трета от всички продукти на Harley-Davidson са продадени на военните. По същото време моделните линии на компанията се развиват. През 1919 г. е представен мотоциклетът Sport, оборудван с 2-цилиндров противоположен долен клапан на двигател от 6 конски сили. Моторът е  тих и се радва на голяма популярност в чужбина.

По време на войната Harley-Davidson създава много нови модели за армията, но най-успешнният е WLA. Той е оборудван със стойка за картечница, кутия с боеприпаси, задно окачване, гуми с  протектор, две кожени чанти, дълбоко седло с централна пружина. На резервоара са разположени устройства,  включително индикаторни лампи за зареждане на батерията. Воланът е разширен, с извити назад дръжки.

ПРОСПЕРИТЕТ, ПРОБЛЕМИ, МЕИДЖЪРИ

Снимка: Shutterstock

През 1946 г. Harley-Davidson представя един от най-успешните в света състезателни мотоциклети – WR. 1957 г. е известна благодарение на пускането на легендарния Sportster.  През 1969 г. Harley-Davidson обявява сливане с American Machine and Foundry Company (AMF).

Началото на 80-те години обаче не може да се нарече време на просперитет на компанията. Но след това конкуренция на японските мотоциклети се засилва, а и страната изпитва енергийна криза за гориво. Това е причина продажбите на Harley-Davidson да паднат рязко.

Управляващите мениджъри обаче усещат, че освен това, причина за неуспехите на марката, е и политиката на ръководството на компанията, което се интересува само от увеличаване на печалбите. Заради това мениджърите изкипуват обратно акциите на компанията и я правят отново самостоятелна. Важен период за развитието на моторите Harley-Davidson е 1983 г. когато е пуснат новият двигател Evolution 1340 куб. см.

ПОСЛЕДНИ ГОДИНИ

Снмимка: Getty Images

През 90-те години компанията се фокусира върху подобряването на съществуващите модели, но не забрави за създаването на нови продукти. В края на десетилетието се появява ново семейство мотоциклети Dyna Glide със спортен вид. Тези мотоциклети са оборудвани с голям двигател с обем 1338 куб. cm. През 1994 г. те се сдобиват със системата за впръскване на гориво, а през 1998 г. с  нов двигател TwinCam с обем 1449 куб. cm.

През 2001 г. се появява поредната легенда, създадена заедно с Порше. Моделът VRSCA V-Rod получамва двуцилиндров V-образен двигател с работен обем 1130 куб. см и 115 конски сили, система за течно охлаждане, система за впръскване на гориво, двоен горен разпределителен вал и четири клапана към всяка глава.

През 2013 г. радикално е обновена платформата на туристическите мотоциклети, които получават името Rushmore. Мотоциклетите от този вид стават по-удобни и технологично напреднали. Така за първи път класически модел получи комбиниран въздушно-водно охлаждане, комбинирана спирачна система с автоматично разпределение на силата и многофункционална развлекателна аудио система с навигатор, вграден домофон и гласово управление.

През юни 2014 г. се провежда представянето на първия електрически мотоциклет Live Wire. Тогава ръководството на Harley-Davidson заяви, че моделът не е предназначен за продажба, а преминава тепърва ходови изпитания. Това отнема  5 години, за да достигнат електрическите мотори до купувачите. През януари 2020 г. на Международното изложение компания за битова електроника в Лас Вегас представи ново поколение електрически мотоциклети Live Wire.

През септември Harley-Davidson обявява оттегляне от индийския пазар - най-големият пазар на мотоциклети в света. Компания преустановява продажби и производствени операции като част от допълнителни мерки за преструктуриране, което е обявено по-рано. Производителят на мотоциклети отбелязва, че тези мерки ще доведат до съкращаване на още около 70 служители.  Загубите, свързани с прекратяването на дейността в Индия, се около $75 милиона, а общите разходи за преструктуриране достигат около 169 милиона долара само за 2020 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ