Неизвестно за известните: Господарите на кафето тръгват от магазинче за сапун и стигат до Павароти и Моника Вити
Дори тези, които не пият кафе, вероятно са виждали опаковки на световноизвестната марка Lavazza по рафтовете на супермаркетите. Нейният "баща" Луиджи Лаваца е роден на 24 април 1859 г. в малкото градче Муризенго в провинцията Торино. На 36 години Луиджи купува малък магазин за хранителни стоки, наречен Paissa Olivero на улица „Сан Томазо“ в Торино.
Там той продава масло, свещи, сапун и дори и сам не може да допусне, че така полага началото на цяла империя за кафе. Кафето, което се продава сред хиляди други продукти, е купувано сурово, след това се изпича и смесва по много индивидуални начини, и по рецепти в зависимост от желанието на клиента. Точно това обаче привлича вниманието на Луиджи. По това време зърната са доста скъп продукт, а печенето и продажбата на кафе е престижно занимание, въпреки че търсенето все още е твърде малко.
Бразилска връзка
За да овладее тайните на кафето, Лаваца отива в Бразилия, където изучава характеристиките на различни видове кафеени зърна, наблюдава бъркането и печенето, за да удовлетвори вкусовете на своите клиенти. Пътуването го убеждава, че напитката има огромен потенциал в епохата на велики промени. След завръщането си Луиджи наема 6-ма души да работят в магазина. Едни се занимават с доставките на едро, а други търсят нови клиенти. Нещата вървят добре, бизнесът се разширява, но ролята на Лаваца като добър закупчик и продавач вече не е достатъчна. Той иска компанията му да се откроява сред конкурентите, да има своя индивидуалност, статус и престиж.
Луиджи започва да предлага на своите клиенти ново кафе, получено чрез смесване и изпичане на различни зърна сортове от различни региони на света. Досега никой не е правил това, защото всички търговци на кафе предлагали единствено отделни сортове.
И така, през 1910 г. от леката ръка на Луижи се ражда първото уникално, лесно разпознаваемо кафе, с характерен и добре балансиран вкус. С избухването на Първата световна война оборотите в бизнеса започват да се свиват, почти всички мъже от компанията са изпратени на фронта. Бизнесът на Луиджи обаче успява да се задържи на повърхността. Той събиар цялото семейство - съпругата си Емилия, децата Марио, Джузепе, Мария и Джинети - да работят за компанията, вярвайки, че войната е временно явление и по-важното е нещата да се движат напред. Неговият братовчед Перикъл продължава изследванията си за смесването на зърна от различни сортове кафе.
През 1927 г. Лаваца отваря собствена компания за кафе Luigi Lavazza SpA с капитал от 1,5 милиона лири. През тези години Lavazza внедрява опаковката от два слоя хартия, която запазва всички аромати на кафето на зърна.
През следващите 10 години кафето Lavazza се радва на стабилно търсене и растеж. За печене на още зелените зърна, внасяни по онова време в Италия от големи специализирани компании, Лаваца купува ростер - специална машина за печене - която осигурява уникална за онези времена качествена напитка. Но само жителите на Торино и неговите предградия се наслаждават на ароматната Lavazza. За да разшири своя бизнес на Луиджи помага щастлива находка - пергаментов пакет, състоящ се от два слоя хартия, в който прясно изпеченото кафе запазва вкуса и аромата си в продължение на няколко дни. Сега търговските представители на компанията могат да пътуват до най-отдалечените кътчета на Пиемонт, да събират поръчки и да доставят прясно ароматно кафе там. Опаковката с името Pergamin се оказа идеална за семейства, които искат да купят по-големи количества кафе.
През 1931 г. Lavazza прави сериозна крачка напред - купува първия си товарен ван и коренно променя бизнес стратегията си. Системата с предварителните поръчки потъва в забрава. Сега агентите тръгват, носейки опаковки с прясно изпечено кафе в микробуса и веднага взимат парите. Идея е толкова успешна, че година по-късно Луиджи купува още два микробуса.
Забраната на Мусолини
Втората световна война и забраната на Мусолини за внос на кафе се превръщат за създателя на световно известният бранд в по-трудно изпитание от предишните и сега основната задача на компанията е да оцелява. Тя търгува с всичко, за което има търсене. Продажбата на печено кафе е възобновена през май 1946 г. До края на годината Lavazza успява да изпече 124 тона кафе, а през 1947 г. тази цифра нараства до 407 тона. Всеки купувач, заедно с кафе Lavazza, получава картички, които днес са голяма рядкост и гордост за колекционерте. През 1946 г. логото на Lavazza се появява на опаковката на кафето. Това прави кафето Lavazza лесно разпознаваемо не само по вкуса, но и по по външния вид на опаковката, където буквата А е по-голяма от другите.
1955 г. е решаваща за Lavazza, компанията купува завода за печене на кафе в Торино, където сега е нейният централен офис. Така отново е с крачка напред пред времето и своите конкуренти - заводът е оборудван с уникален вертикална поточна лента. По този начин кафето минава през всички етапи, чак до пакетирането. След 2 години компанията започва да продава смляно кафе. Това е голяма иновация и потребителите я възприемат с недоверие. Убеждава ги и рекламният слоган „Приземяване. Оценяваме вашето време". Италия преживява истински икономически бум. Джузепе и Перикъл започват прехвърляне на производството в индустриален мащаб. По това време Lavazza вече е станала най-голямата компания в Италия в сектора на кафето и остава такава и до днес.
Въпреки че 70-те години са труден период за италианската икономика Lavazza не пропука шанса за развитие, като продължава изследванията в областта на смесването и печенето на зърна. В резултат на това по рафтовете на магазините блендът Qualità Rossa пристигна в нова вакуумна опаковка, която пази целостта на вкуса и аромата на кафето. Lavazza излиза извън Италия през 1980 г., така че историята на успеха отваря нова глава - завладяването на международния пазар.
През 1989 г. компанията създава вендинг подразделение. След 2 години Lavazza разделя бизнеса си на 4 направления: износ, италиански сектор за търговия на дребно, бизнес със смески HoReCa и бизнес с капсули. Тя придобива различни компании, включително френската Holper, която се слива с производствени и маркетингови процеси на системата Espresso Point.
Рекламна стратегия и звезди
През този период рекламната стратегия на Lavazza се променя радикално, тя започва да си сътрудничи с художник-аниматора Джорджо Форатини, тенорът Лучано Павароти, актьори Бъд Спенсър и актрисата Моника Вити. Lavazza отпразнува своята 100-годишнина през 1995 г с гала вечер с артисти, VIP личности и всякакви знаменитости. През 2006 г. марката представя нови кафе машини на пазара за Lavazza Blue офиси - те са високотехнологични, невероятно лесни за използване с помощта на устройства с изтънчен дизайн от Pinifarina. Изключителната капсулна система гарантира отлично еспресо.
През 2010 г. оборотът на компанията е 1,1 милиарда евро От 1991 г., като част от промоцията на марката Lavazza, копанията издава годишен календар, чиято тема е художествената фотография и висша мода, като автори са водещи световни фотографи. Календарът за 2010 г. е създаден от Марк Селигер, на една от снимките позира световно известната актриса Оливия Уайлд.
Със 70% от оборота, генериран извън Италия, финансовите отчети на Lavazza за 2019 г. показват впечатляващи резултати. Приходите са нараснали с 18% до 2,2 млрд. евро, а нетната печалба се е увеличила с 45%. През 2020 г., в партньорство с Yum China, Lavazza отаря врати първият водещ магазин на Lavazza в Шанхай.
Поддържайки същите ценности като малко кафене, което отваря врати преди повече от век в историческия център на Торино, Lavazza Group в момента има повече от 4 хиляди служители по целия свят, 9 производствени предприятия в 6 държави и изнася продукти в повече от 140 държави.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.