Неизвестно за известните: Историята на Henkel започва с прах за пране, кръстен "избелваща сода"

Снимка:Shutterstock
Снимка:Getty Images

Днес Henkel е сред най-големите химически компании в света. Малцина обаче са наясно как започва нейната история.

Началото е поставено през септември 1876 г. Тогава едва 28-годишният Фриц Хенкел и неговите съдружници основават компанията Henkel & Cie в Аахен. Първият продукт, създаден в компанията, е прах за пране на базата на натриев силикат. По онова време подобни продукти се продават само на тегло, докато прахът на Хенкел е опакован в удобни пакети.

Две години по-късно в Германия се появява първият прах за пране Henkel's Bleich-Soda или "избелваща сода". Основните разлики на новия продукт в сравнение с конкурентите му са достъпната цена и удобната здрава опаковка, а формулата на самия праха била изобретена от Фриц Хенкел. Содата за праха се доставя от фирмата Matthes & Weber, която през 1917 г. е закупена от Henkel.

Оборотът на компанията непрекъснато нараства и Хенкел решава да премести производството си в Дюселдорф, разположен на река Рейн, който още от XIX в. е вратата към важния индустриален район на Германия - Рур.

През 1879 г. Фриц изкупува дяловете на останалите си съдружници и става едноличен собственик на компанията. По това време продажбите на избелваща сода нарастват толкова бързо, че след една година наетата фабрика в Дюселдорф вече не може да се справи с обема на поръчките. Хенкел построява втора фабрика с жп линии в съседство.

Продуктовата гама на компанията постепенно се разширява, като включва препарати за посиняване на бельо, нишесте, течен почистващ препарат, паста за почистване, екстракт от говеждо месо и дори помада за коса.

Първият марков чай в Германия е на ...  Henkel!

През следващите 10 години в различни страни по света се появяват предварително опаковани чайове Henkel's Thee, чиито продажби продължават до 1913 г. По това време чаят се съхранява в отворени съдове и се продава само на тегло, като ароматът му изчезва много бързо. Henkel's Thee е първият марков чай в Германия и първият пакетиран чай, продаван в декоративни буркани. През този период продажбите на чай съставляват едва 10% от оборота на Хенкел.
Предпиемчивият Хенкел сключва сделки с купувачи в Нидерландия и Швейцария. Около 4 пъти годишно представители на компанията посещават клиентите. В началото маршрутите пътували с влак до крайбрежния регион на Балтийско море в Германия, а по-късно и до източната и централната част на Германия.

Първородният син на основателя започва работа в компанията като стажант 

През 1893 г. 17-годишният син на Хенкел, Фриц младши, започва работа в компанията като стажант. Той става верен помощник на баща си и успява да организира маркетинга на продуктите на пазара. Освен това отговарял и за организацията на поддръжката в областта.

Гамата от над 200 продукта на Henkel спешно трябва да бъде драстично намалена и променена. Поради това започва производството на две производни на целулозата, които се използват в козметичната и фармацевтичната промишленост.
През 1899 г. започва изграждането на нов комплекс, който включва завод за производство на сода за избелване и преработка на натриев силикат, котелна централа, работилници и административни сгради.

По същото време продажбите на натриев силикат, сода за избелване, чай "Тее" и тор "Мартелин" надхвърлят 1 милион марки. А две години по-късно компанията започва строителството на пристанище на река Рейн близо до Рейшолц. През първата година на експлоатация през "Рейнския пристан" преминават 180 000 тона товари. От 1908 г. почти всички готови продукти на Henkel се превозват през това пристанище.

Вторият син на Фриц старши - Хуго Хенкел, се присъединява към компанията през 1905 г. и веднага започва работа като химик. Той отговаря за отдела за химически продукти и технологии и полага основите на научните изследвания, напредналите технологии и иновативните материали.

Революция в прането

Henkel прави индустриална революция в процеса на пране, като комбинира два компонента - натриев силикат и натриев перборат. При варенето на прането се отделяха множество мехурчета кислород. За разлика от използвания преди това хлор, продуктът осигурява нежно избелване без неприятна миризма. Това е първият активен перилен препарат Persil. Първата реклама на продукта се появява във вестник в Дюселдорф през юни 1907 г. След това Persil се появява в магазините за търговия на дребно в тънки картонени кутии, които се увиват в опаковъчна хартия и се пълнят на ръка.

Новият прах бързо се възприема от потребителите, като в крайна сметка годишното му производство нараства до 4700 тона. Малко по-късно се появява и нова фабрика за сапун, в която се използва първата машина за пълнене. По същото време Persil започва да се изнася и в други страни по света. Henkel сключва лицензионни споразумения във Франция със Societe d'Electro Chimie, в Англия с фабриката на Joseph Crosfields & Sons Ltd. По-късно тези компании са закупени от Unilever.
 През 1915 г. Фриц Хенкел-старши празнува 50-годишнината на бизнеса си и в чест на това основава Unterstutzungsfonds fur Arbeiter und Angestellte или "Фонд за подпомагане на служители и работници". А 30 години по-късно, по случай 70-годишнината си, Хенкел създава пенсионна схема за възрастни хора, останали без попечителство.

Година по-късно компанията започва строителството на по-технологичен завод за преработка на натриев силикат в Холхаузен. 
След пускането му в експлоатация производствената продукция - към този момент само военновременният прах Persil, съдържащ кислород, без добавен сапун - намалява. Това се дължи на недостига на суровини и на правителствения контрол върху използването на мазнини, който обаче е отменен през 1920 г. Поради това производството на Persil се извършва в мирно време. 

През 1923 г. ръководството на Хенкел си поставя амбициозната задача да завладее пазара на продукти за вътрешна декорация и стенни покрития и опаковъчни материали.За тази цел в Копенхаген е регистрирано дружеството Henkel & Co AS, което става първото ново дъщерно дружество на компанията извън Германия след избухването на Първата световна война.Осъществяването на плановете обаче е възпрепятствано от войната. Френските войски окупират индустриалното сърце на Германия - Рурската област, което предизвиква многобройни стачки във фабриките, намаляване на производителността и повишаване на инфлацията в цялата страна.

Тези проблеми обаче не спират амбициозните собственици на Henkel. През 1924 г. компанията създава Groverbrauch (GV) в Дюселдорф, за да работи с клиенти на едро. Новото подразделение започва да продава перилни препарати, домакински почистващи препарати, препарати за миене на съдове, дезинфектанти.

Силата на рекламата е използвана умело още през 20-те години на миналия век 

След 3 години ръководството на концерна решава да въведе нови начини за популяризиране на продуктите, като създава продуктова реклама от различен тип: звукови филми, радиопредавания, подчертаващи рекламни надписи на самолетите и най-интересното нововъведение - използването на неонова реклама. Заслужава да се отбележи, че пионер е Heinz, който започва да използва неонова реклама на тъмно.

Два нови продукта за пазара - сухата паста Henkel-Kleister-trocken и лепилото за тапети Mala, което може да се разтваря в студена вода, изиграват огромна роля за повишаване на конкурентоспособността на марката. Но това не е всичко. С новите продукти в гамата започва износът на лепила за други страни, главно за съседните европейски държави.

В началото на 30-те години на ХХ век Фриц Хенкел-младши умира на 55-годишна възраст, а малко по-късно, на 81-годишна възраст, умира и самият основател на компанията.

Хуго Хенкел става новият ръководител на компанията

През 1933 г. най-големият син на Хуго, Йост Хенкел, се присъединява към компанията. Икономист по образование, той успява да преведе компанията през трудния период на Втората световна война. Освен това той превръща компанията от производител на перилни препарати в голям химически концерн.

Междувременно националсоциалистите завземат властта в Германия, което оказва негативно влияние върху съдбата на компанията. През март изборът на управителния съвет на дружеството е бил опорочен, а през май членовете на управителния съвет са били принудени да се реорганизират.

В Дюселдорф-Холхаузен е открит завод за фракционна дестилация на мастни киселини, а към новата производствена база е добавена първата микробиологична лаборатория. От този момент нататък пещите в завода за преработка на натриев силикат се зареждат автоматично от бункерите за фураж. По това време "Хенкел" има производствени предприятия в 12 европейски държави, като Австрия, Белгия, Германия, Дания, Италия, Норвегия, Полша, Нидерландия, Унгария, Чехословакия, Швейцария и Швеция. След войната обаче всички компании са национализирани и преминават под контрола на държавата. През 1939 г., след избухването на Втората световна война, германското правителство издава указ, с който разрешава производството само на стандартни прахове за пране.

Праховете Persil и Fewa изчезват от пазара

 През април 1945 г. американските войски окупират територията на Дюселдорф-Холхаузен и конфискуват една трета от фабриката. А през юни американците са заменени от британското военно командване, което след двуседмично администриране частично разрешава на компанията да възобнови производството на лепило, натриев силикат, сапун и перилни препарати.
След 4 години към продуктовата линия на компанията са добавени 2 нови продукта - прах за фино пране Perwoll и прах за пране Lasil. Новите продукти са първите прахове на синтетична основа. Едно от дъщерните дружества на компанията, TheraChemie, пуска на пазара течни продукти за избелване и оцветяване на коса. Друго дъщерно дружество, Bohme, пуска на пазара прах и продукти за миене на съдове под марката Pril, а по-късно създава първото си дъщерно дружество в чужбина в африканския град Дърбан.

Нов пазарен хит- лепило за тапети

През февруари 1953 г. заводите на Хенкел започват производството на лепило Metylan и в Германия то става първата от известните марки за лепила за тапети. Интересно е, че извън страната то се продава под други имена, като се използват различни търговски марки в зависимост от страната.

Persil 59, който е първият синтетичен високоефективен прах за пране, се появява по рафтовете на магазините през януари 1959 г. Ефективността на праха не зависи от твърдостта на водата, което е новост по онова време, и той може да се използва за всички видове пране, налични по онова време. Скоро компанията представя на пазара нови продукти - Somat за автоматични съдомиялни машини и външна боя Miropan-Latex. Новите продукти са последвани от промени в структурата на компанията: строителният отдел и архитектурното бюро са обединени в строителния отдел на Групата.

През 1965 г. се появява Persil 65 на прах с контролирана температура на разпенване, което прави възможно използването му в перални машини с активатор, които по това време имат огромен успех на пазара. Година по-късно гамата от перилни препарати е разширена с въвеждането на специален перилен препарат за всички видове съвременни бели тъкани под марката Dato, високоефективен прах с мощни избелващи добавки Weisser Riese и Rivonit за индустриални съдомиялни машини.

През 1969 г. е пуснато първото в света лепило Pritt. След известно време под тази марка ще бъдат пуснати и други продукти, което само ще засили позициите на Хенкел в нишата на канцеларските материали. През същата година започва износът на лепилен молив Pritt.

100-годишнина през миналия век

През 1975 г. компанията се превръща в дружество с ограничена отговорност Kommanditgesellschaft auf Aktien - KgaA и в холдингово дружество със 70 клона и няколко дъщерни дружества. А 10 години по-късно прераства в акционерно дружество.
През 1976 г. компанията празнува своята 100-годишнина и ръководството отделя средства за изграждането на атлетическия стадион Нидерхайде и Центъра за реставрация на изкуството в Дюселдорф.

През 1979 г. компанията навлиза на пазара на продукти за устна хигиена с пускането на пазара на пастата за зъби Thera-med с дозатор. По това време друго дъщерно дружество, Chemische Fabrik Grunau, започва да разработва специални продукти за опазване на околната среда, способни да свързват опасни за околната среда химикали и масла. Първият продукт от тази гама е Neocosal - първият продукт с етикет за опазване на околната среда, тъй като освобождава водата от нефтени разливи.

Последният мохикан

През същата година д-р Конрад Хенкел поема поста председател на Надзорния съвет и председател на Съвета на акционерите. Той е последният член на семейството, който изпълнява едновременно и двете функции. 
През януари 1986 г. новият Persil без фосфати е пуснат на пазара в Германия, Нидерландия и Швейцария, а в Австрия екопрахът е пуснат на пазара още по-рано - през октомври 1985 г.

Хенкел все повече се фокусира върху културното наследство. През 1988 г., след затоплянето на политическите отношения между Китай и западните страни, представителството на компанията подкрепя възстановяването на 747-метров участък от Великата китайска стена.

През 1995 г. концернът придобива производителя на козметика Hans Schwarzkopf GmbH. След сливането през 1997 г. марковите продукти са прехвърлени на Schwarzkopf & Henkel Cosmetics GmbH, Дюселдорф, а професионалните продукти за грижа за косата - на Hans Schwarzkopf GmbH & Co KG.

През 1996 г. фабриките на марката започват да произвеждат ново поколение лепила за подове Thomsit без разтворители, които отговарят на високите стандарти за качество на въздуха в помещенията. Интересно е, че по същото време се провежда търг за доставка на лепила за космическата совалка, в който Хенкел е избрана за доставчик измежду 50 кандидати.

През 2001 г. компанията празнува своята 125-годишнина, а мотото на годината са думите: "125 години. Курс към бъдещето". Групата отпразнува своята годишнина в цял свят, основно с един проект: 125 детски проекта, подкрепени от служители от цял свят, получиха подкрепа в размер до 12 500 евро на проект. Освен това ръководството дари 8 млн. евро за реставрацията на замъка Бенрат.
През 2003 г. няколко от марките на компанията отбелязаха годишнини. Марката Loctite, както и лепилото за тапети Metylan отбелязаха 50-годишнината си. А през 2004 г. сапунът Fa, който се появява през 1954 г. и е първият сапун в категорията на луксозните продукти, отпразнува своя златен юбилей като търговска марка.

Три години по-късно прахът за пране Persil празнува своята стогодишнина. 

Едновременно с това  Henkel непрекъснато разширява пазарните си хоризонти.

През 2004 г. базираната в САЩ The Dial Corporation е закупена за 2,9 млрд. долара с която преди това са създадени няколко съвместни предприятия в САЩ и Мексико. Но това далеч не е всичко. През 2008 г. National Starch е купена за £2,7 млрд.

През 2016 г. позицията на пазара на перилни препарати е засилена  още чрез закупуването на американската компания Sun Products. Така наследството на  основателя Фриц Хенкел не представа да се развива и разширява..

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ