Неизвестно за известните: Майстор на френския шик облича Бриджит Бардо в класиката „И Бог създаде жената“

Неизвестно за известните: Майстор на френския шик облича Бриджит Бардо в класиката „И Бог създаде жената“

Изглежда, че съдбата на великия Пиер Балмен е била предопределена още от раждането му. Геният на френската мода е роден в семейството на търговец на платове и собственик на малък бутик „ Galeries Parisiennes“.  Баща му умира, когато момчето е само на 7 години и Пиер наследява манифактурата от баща си.

Още от детството си Балмен наблюдавал родителите си да работят с блеснали очи, а по-късно започнал да обръща внимание на света на модата като цяло. Вдъхновявал се от образи на елегантни жени, облечени с безупречен стил. Всичко трябвало да е перфектно и на мястото си. И най-важното - нищо излишно, ограничаващо или неподходящо.

Пиер Балмен. Снимка: Getty Images

ВОЕННА СЛУЖБА, КРИСТИАН ДИОР И ЛЕГЕНДАРНИТЕ ПОЛИ "КАМБАНА"

През 1933 г. младият Пиер, запален по модата, постъпва в Парижката академия за изящни изкуства, където учи архитектура. Едновременно с това той печели допълнителни пари, рисувайки скици за дизайнера Робер Пиге, известен със сътрудничеството си с модни къщи като Christian Dior и Givenchy. През 1934 г. Пиер напуска колежа и отива да работи за популярния по това време Едуард Молиньо. Прекарва 5 години в неговото ателие, усъвършенствайки дизайнерските си умения. Но работата му се налага да бъде прекъсната поради военна служба, която е много трудна за младия Пиер. След службата, през 1939 г., Пиер е поканен от Люсиен Льолон, по време на чиято работа Балмен се сприятелява с Кристиан Диор. Балмен работи усилено, за да открие собствената си модна къща Balmain през 1945 г., която само няколко години по-късно се превръща в емблематична парижка модна къща.

Първото нещо, което той решава да представи на публиката в следвоенния период, са, за изненада на всички, удължени поли с форма на камбана и тясна талия и блузи със свободна кройка. Основната отличителна черта на работата на Балмен е използването на ръчно изработени детайли, а бродерията се превръща в своеобразен отличителен белег. Роклите и  блузите са щедро обсипани със скъпоценни камъни, стъклени мъниста, перли и злато.

Така че съвсем естествено идва денят, когато колекцията му се появява на страниците на един от ноемврийските броеве на Vogue. Модната къща на Балмен бързо започв да набира популярност и стотици поръчки се изсипват за доскоро неизвестния дизайн.

Бриджит Бардо в "И Бог създаде жената". Снимка: Getty Images

ТЪЛПИ ОТ ХОЛИВУДСКИ ЗВЗДИ И КРАЛИЦАТА НА ТАЙЛАНД

През 1951 г. Балмен започва да промотира марката си в Америка, където само за няколко седмици почти цялата му колекция е разпродадена. В чужбина Пиер печели популярност главно благодарение на тясното си сътрудничество с филмовата индустрия. Той е дизайнер на костюми за филма „И Бог създаде жената“, на прочутия режисьор Роже Вадим и с Бриджит Бардо в главната роля. Освен това той прави костюмите на  „Дебютантка по неволя“, „Очарователната Джулия“ и много други филми.

Балмен е обичан и уважаван. Дрехите му се разпродават с невероятна скорост и дори звезди като Марлене Дитрих, Катрин Хепбърн, Бриджит Бардо, Вивиан Ли предпочитаха тоалети на Balmain пред всяка друга модна къща. През 1960 г. Пиер дори получава ексклузивна поръчка -  да създаде целия гардероб на кралица Сирикит на Тайланд за нейният тържествен тур из Америка.

Вивиан Ли. Снимка: Getty Images

През 1968 г. Балмен създава облекла за Олимпийските игри в Гренобъл, а през 60-те и 70-те години на миналия век - униформите на стюардите на американската авиокомпания Trans World Airlines и азиатската Malaysia-Singapore Airlines. Постоянен спътник на Пиер по това време е датският дизайнер Ерик Мортенсен, който работи в къщата на Balmain от 1948 до 1991 г.

СПАД И ОПИТИ С НОВИ ДИЗАЙНЕРИ

За съжаление, от 60-те години на миналия век модната къща започва да губи позициите си в списъците с най-луксозните и търсени марки. Аристократичните рокли вече не могат да се конкурират с практичните тоалети на Ив Сен Лоран и Пиер Карден. Това е причината в началото на 70-те години Пиер да отвори линия pret-a-porte вместо haute couture.  . През 1982 г. създателят на „френския шик“ умира в Париж.

Пиер е член на жури на конкурс за млади талантливи дизайнери. Именно там той забелязва млад, целеустремен човек. През 1954 г. Балмен го кани да работи за него. Така започва историята на успеха на друг гений от света на модата - Карл Лагерфелд.

Стилът на Балмен винаги е бил много двусмислен, но запомнящ се и желан. Пухкави рокли се редуваха с изящни, тесни вечерни рокли и елегантни прилепнали костюми. Нежен люляк, ефирно синьо, лилаво, маслинено, бадемово и виолетово - Пиер по-скоро предпочита приглушени и деликатни пастелни тонове пред крещящи нюанси.

РОЛЯТА НА ОСКАР ДЕ ЛА РЕНТА

Оскар де ла Рента. Снимка: Getty Images

През 1993 г. Оскар де ла Рента поема поста креативен директор на модната къща. За съжаление, през 10-те си години в парижката къща, дизайнерът не успява да върне марката към предишната ѝ слава. Може би защото Оскар едновременно с това разработва собствена линия, или може би защото марката просто не може да намери своето място в съвременния моден свят. През 2002 г. де ла Рента е заменен от Лоран Мерсие, който, за съжаление, също не се превръща в съдбоносна личност за Balmain.

През 2005 г. се появява надежда, че къщата най-накрая ще намери втори живот. Кристоф Декарнин е назначен за креативен директор, който успява правилно да разбере философията на френската марка. И все пак, бе невъзможно да се забрави, че Пиер първоначално е създал ателието си като модна къща, така че луксът трябва да присъства във философията. Както, като цяло, и недостижимостта и съвършенството. В съвременния дневен ред пищните тоалети са заменени от минималистични удобни рокли, но изображенията не са загубили блясъка си. Бродерията също остава непроменена. Бохемството, шикът, елегантността и блясъкът отново се смесват в нова, подобрена идеология.

НОВИЯТ ЖИВОТ

През 2011 г. Декарнен напуска поста си, оставяйки след себе си вече утвърдена къща с ново голямо име. Идеята за изобилие от кристали, стъклени мъниста, нитове и пера е подета от новия дизайнер - младият, обещаващ и талантлив Оливие Рустен, който заема поста креативен директор на Balmain през 2011 г. Смели принтове, декор, прекалено разголени рокли и умерено сдържани костюми. Рустен, подобно на Декарнен, не позволява на къщата да слезе надолу в позиците си.

И така, през ноември 2015 г. тълпи от хора стоят пред десетки бутици на Balmain по целия свят. Хората чакат официалния старт на продажбите на ексклузивната колекция, създадена от Рустен в сътрудничество с H&M. Изглежда, че това все пак е победа на Кристоф Декарнин и  Оливие Рустен. И през 2019 г., след 16 години, марката се завръща на Седмицата на модата от висок клас, където Рустен показа ръчно изработена пролетно-лятна колекция. В момента Balmain е една от най-търсените и луксозни френски марки. Същата, каквато беше през 40-50-те години на миналия век.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Властите в Халкидики изхвърлят като отпадък всички чадъри и вещи, оставени на плажа
Световната банка препоръчва актуализация на имотния данък в България
Тръмп: Ще се види накъде ще се развие войната в Украйна през следващите 2 седмици
Сезон: Туризмът отчита 6% ръст на българи и чужденци, спрямо мналата година
Бивш премиер на Италия остро критикува ЕС и го нарече „маргинален наблюдател“
На днешната дата, 23 август. 148 години от Шипченската епопея
Времето: Следобедни валежи в планинските райони на Южна България
Вечни традиции: Британците прекарват средно 56,6 ч. годишно в обсъждане на времето