Неизвестно за известните: Съперничество между двама братя и скандал под бомбите ражда прочута марка за спортни обувки

Германската марка спортни облекла Puma, един от лидерите в този бизнес, се ражда от съперничеството между двама братя. Основателят на компанията - Рудолф Даслер, е роден през 1898 г., той е най-големият син в семейството на обущар и стопанин на малка пералня, а по-малкият син е Адолф. Като дете Руди помага на майка си с работата – доставя чистото пране на клиентите, а когато пораства, намира работа във фабрика за обувки. Като обикновен майстор в производството, Рудолф се оженва за Фридъл Щтрасер. Когато Рудолф е на 31 години, двойката се сдобива с първото си дете - Армин, а второто им дете - Герд, се ражда 10 години по-късно.
Снимка: Getty Images
ОБУВКИ ЗА ФУТБОЛИСТИ И БЕГАЧИ
След Първата световна война германското правителство се фокусира върху развитието на малкия и средния бизнес, но кризата попречва на германските компании да установят външни бизнес отношения и те трябва да се задоволят с вътрешния пазар. Рудолф и Адолф Даслер решават да следват тенденцията и през 1924 г. създават съвместна компания - Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Фабрика за обувки на братя Даслер), но разделят отговорностите - Адолф произвежда обувките, а Рудолф отговаря за продажбите. Още в началото фабриката Dassler се специализира в производството на обувки за футболисти и те са единствените на пазара, които правят това тогава.
През 1925 г. Адолф изработва обувки с метални шипове, което открива нова глава в историята на футбола, а на Олимпийските игри през 1928 г. в Амстердам повечето германски спортисти се състезават в кецовете за бягане на братя Даслер. Това помога на бизнеса на Даслер да се развие и в годината преди Втората световна война компанията продава над 200 000 чифта обувки.
РАЗДЯЛА МЕЖДУ БРАТЯТА И СЪПЕРНИЧЕСТВО
Снимка: Shutterstock
Ситуацията в компанията не е най-благоприятна - отношенията между Рудолф и Адолф се влошават. Все още не е известно точно какво се е случило между тях. Според една от версиите, политиката е станала препъни-камъкът. Адолф обвинява нацистите за бедите на родната си страна, докато Рудолф прехвърля отговорността за това върху войските на антихитлеристката коалиция. Според слуховете това станало докато двмата братя се криели в бункер при бомбандировките на Берлин от съюзническите войски и между тях избухнал скандал.
Един ден военната полиция във вече разгромена Германия, извиква Руди за разпит относно връзките му с Националсоциалистическата партия. Той още тогава подозира, че по-малкият му брат има нещо общо с това. Адолф никога не успява да се оправдае в неговите очи и брат му смята, че натопен от него .
Както и да е, конфликтът между тях бил толкова сериозен, че братята решават да разделят бизнеса – по това време те притежават две фабрики с еднакъв капацитет. Това, което някога е било семеен бизнес за производство на обувки, се е превъръща в два отделни актива. Рудолф кръщава фабриката си RuDa (Руди Даслер), която по-късно преименува на Puma, а фабриката на Адолф става Adidas /Ади Даслер/. И тогава между тях започва ожесточена конкуренция.
СХЕМАТА С ЛЕГЕНДАРНИЯ ПЕЛЕ
Визията на Рудолф е, че спортистите, носещи неговите обувки, трябва да бъдат като дива котка - бързи, издръжливи, силни. Първото лого на Puma се появява през 1948 г. – то е пума, скачаща в буквата D, а търговската марка, която всички познаваме днес, е създадена 10 години по-късно и се е появила благодарение на приятелството на сина на Рудолф Даслер - Герд Даслер, с карикатуриста Луц Бекес.
Именно той е натоварен със задачата да разработи ново лого за Puma. На Бекес му е предложено по цент за всеки продаден артикул на марката, с неговото творение, но той решил просто да вземе 600 марки от компанията, плюс чифт обувки и спортна чанта. Луц пропуска възможността да тане мултимилионер, ако би приел да взима комисионна вместо еднократно плащане. Първата колекция обувки, пусната под марката Puma, са футболните обувки Atom. В един от първите мачове, проведени след Втората световна война, няколко играчи от националния футболен отбор избират да носят обувките на Рудолф. През 1960 г. Puma става първият производител на спортни обувки, който използва вулканизация. Десет години по-късно компанията сключва исторически пакт с Пеле.
Армин Даслер - синът на Рудолф, и братовчед му Хорст Даслер - синът на Адолф, се споразумяват, че Пеле ще бъде държан далеч от достъп както до Adidas, така и на Puma по време на Световното първенство през 1970 г. Известният бразилец обаче получава 120 хиляди долара за носенето на обувки Puma. По тази причина по време на мача той моли съдията да спре играта, за да си завърже връзките. И точно в този момент камерата се фокусира върху логото на Puma.
Рудолф Даслер умира през 1974 г., неговото бизнес творение е поето от синовете му, но бизнесът им не потръгва. Към края на 80-те години продажбите на Puma спадат значително, тъй като потребителите смятат, че продуктите след Рудолф са станали неоригинални. Този проблем довежда известната марка до фалит.
НОВИЯТ ДИРЕКТОР И ФОРМУЛА 1
Смяната на поколенията се оказва сериозно предизвикателствои за Puma и Adidas. Обемите на продажбите намаляват, а Армин и Герд Даслер, които поемат компанията след баща си, губят пазари. Германците са изтласкани назад от американците, предимно от Nike. Така по-младите Даслер трябва да се откажат от статута си на семейна компания. През 1986 г. Puma прави първично публично предлагане на Франкфуртската фондова борса, а три години по-късно продава 72% от акциите си на швейцарската компания Cosa Lievermann. През 1991 г. в компанията идва нов изпълнителен директор - 47-годишният Йохан Зайц; Неговата задача е да върне марката на загубените ѝ позиции. И той действа решително, желаейки да разчупи консервативния бизнес модел,
Зайц изгражда нова стратегия – спортен начин на живот – при която обувките се използват не само за спортни постижения, но и за активен начин на живот. Този подход значително разширява потребителите на компанията. Puma започва да създава колекции за деца, младежи, хора на средна възраст и възрастни хора. Модни дизайнери са привлечени за сътрудничество.
През 2000 г. Puma, в партньорство с компанията за автомобилни части Sparco и Porsche, започва да разработва обувки и екипировка за пилоти от Формула 1 и други състезателни екипи. През 2001 г. Puma подпивса договор с отбора на Jordan Grand Prix, а през 2004 г. става доставчик на дрехи и обувки за Ferrari. Михаел Шумахер се състезава на пистата за Гран При, носейки екипировка на Puma.
През 2009 г. приятелски футболен мач между служители на Adidas и Puma довежда до примирие след шест десетилетия ожесточена конкуренция, което се отразява положително на имиджа на компаниите. През 2012 г. марката подписва осемгодишен договор за производство на екипировка за германският футболен клуб „Борусия“, а скоро последва и най-голямата сделка в историята на Puma - с английския клуб „Арсенал“.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.