Неизвестно за известните: Шведът Рубен Раусинг откри, че парите може да се крият в картонени пирамиди
Бъдещият създател на мултинационалната компания Tetra Pak Рубен Андерсон е роден през 1895 г. в семейството на Август и Матилда Андерсон. По това време семейството живее в квартал Раус, недалеч от шведският град Хелсингборг. Август е художник и има малък , но стабилен бизнес - работилница, която предоставя различни дизайнерски услуги, а Матилда се грижи за дома. Въпреки че семейство Андерсон не са богати, те живеят доста добре. След като завършва гимназията в Хелсингборг през 1915 г., Рубен отива на фронта. По това време Първата световна войа е в разгара си, а неговите другари в полка му дават прякора Раусингер, който буквално означава "момъкът от Раус". В бъдеще Рубен ще смени фамилното си име от баща си на Раусинг, за да се отличи от големия брой шведи с родното му име Андерсон. Като основател на Tetra Pak той ще остане известен със своето име и фамилия Рубен Раусинг.
Наблюдения в САЩ
Веднага след края на войната бъдещият бизнесмен постъпва в Стокхолмското училище по икономика. След това заминава за САЩ, за да продължи обучението си в Колумбийския университет. В САЩ Раусинг за първи път вижда магазини на самообслужване, а в тях и полуфабрикати в специална опаковка. Това бил по-хигиеничен и практичен начин за дистрибуция на основни хранителни продукти, отколкото обичайната за Европа продажба на стоки, увити в хартия и напитки в обемисти стъклени бутилки.
Рубен се завръща в Швеция и постъпва на работа в типографията Sveriges Litografiska Tryckerier като асистент мениджър. Но продължава да мисли как да започне собствен бизнес. Тъй като не разполага с капитал, налага му се да търси инвеститори, но без успех. В крайна сметка, заедно със своя приятел, индустриалецът Ерик Окерлунд, през 1929 г. Рубен купува изоставена фабрика в Малмьо и основава компанията Åkerlund & Rausing за производство на разлчни видове хартиени опаковки за сухи продукти. Въпреки това Раусинг иска да разработи такава опаковка, която позволява в нея да се съхраняват и продават течности, например мляко и сметана. Той похарчва много пари, докато експерементира с различни материали. Опитва се да намери такъв, който ще позволи продуктите да бъдат съхранявани дълго време, а в същото време да позволява транспортиране и да бъде икономичен.
Хрумването за пирамидата
Идеята, която отключва целият потенциал на бъдещия бизнес възход е свързана с това, че трябва да се постигне толкова евтин продукт, че опакованото в него мляко да може да се конкурира с наливното. Компанията Åkerlund & Rausing по това време не носи много доходи, така че през 1933 г. Окерлунд продава своя дял на Раусинг. След като става пълен собственик, Рубен наема няколко талантливи изобретатели, сред които е Ерик Валенберг. През 1944 г. Валенберг, който тогава е шеф на изследователска лаборатория, проектира опаковка във формата на пирамида /тетраедър/ от хартиен цилиндър.
След няколко години на неуспешни разработки, тя се превръща в истински триумф. Раусинг вижда голям потенциал в изобретението и през март 1944 г. получава патент за него. А през 1946 г. инженерът Хари Ерунд създава опаковъчна машина, която прави такива цилиндри, които се пълнят с мляко и веднага биват запечатвани от двете страни.
Åkerlund & Rausing започва сътрудничесто с целулозно-хартиени фабрики и химически компании, което помага за разработването на материал, подходящ за опаковане: покривали картона с полиетилен. Така хартията става херметична и опаковките можело да бъдат запечетвани по топлинен способ при пълненето им.
През 1951 г. изследователската лаборатория за разработка на опаковки е отделена в дъщерно дружество на Tetra Пак, което било разположено в град Лунд. През същата година компанията най-накрая представя публично опаковъчната си система, а година по-късно и в местния млекозавод Лудаортенс инсталират автоматична машина, която налива мляко в опаковки - пирамиди с вместимост 100 ml.
През следващите години пирамидалните опаковки все по-често може да бъдат видени на рафтовете в шведските магазини за хранителни стоки. А през 1954 г. завод за млечни продукти в Стокхолм купува първата си линия за пакетиране на мляко в опаковки от 500 мл. През същата година първата такава машина се отправя за Хамбург, през 1954 г. за Франция, през 1956 г. за Италия, през 1957 г. за Швейцария, през 1959 г. за Съветския съюз, през 1962 г. за Япония.
Производителите на напитки също харесват новата икономична опаковка и започват активно да я купуват за бизнеса си. Но пък купувачите, в началото имат трудности. По навик те натискат при отваряне опаковката твърде силно и част от съдържанието се разлива. Раусинг се принуждава да започне мащабна рекламна кампания, за да обясни как се отварят пирамидите. През 1956 г. Раусинг построява близо до централа в Лунд, фабрика с изследователска лаборатория. През 1959 г компанията произвежда милиард опаковки. В същото време изследванията продължават, което скоро позволява и производството на асептични опаковки. Търговски пробив на Tetra Pak се появява едва в средата на 60-те години на миналия век благодарение на създаването и пускането на пазара на опаковки Tetra Brik – с четириъгълната си форма те могат да бъдат нареждани по-плътно в контейнери, когато се налага транспортиране и след отваряне течността не се разлива от тях - това става важно предимство на новата опаковка, което намалява популярността на пирамидите. През 1965 г. Åkerlund & Rausing е продадена, сделката е извършена от синовете на Раусинг - Ханс и Гед. Първият от тях заема поста генерален директор на Tetra Pak, вторият става негов заместник по проучванията, а баща им става председател на борда на директорите.
Международен поход
Международенната експанзия на марката също започва през 60-те години. Първият чуждестранен завод на компанията се появява през 1966 г. в Мексико, а през 1962 г. подобно предприятие се появява в САЩ. През 1962 г. машината Tetra Classic Aseptic е инсталирана извън Европа - в Ливан. До началото на 70-те години на миналия век компанията отваря фабрики в Италия, Швейцария, Германия и други страни и произвежда около 10 милиарда пакета годишно, а до края на десетилетието тази цифра е нараснала до 22 милиарда броя.
През 1981 г. поради затягане на шведското данъчно законодателство, компанията се премества в Лозана. Две години след това основателят Рубен Раусинг умира. През последните години от живота си той на практика не участва в управлението на дружеството.
Tetra Pak продължава да изгражда нови фабрики по света, включително в САЩ, Венецуела, Канада, Индия, Китай и други страни. В началото на 1990 г. компанията придобива Alfa-Laval - лидер в производството на оборудване за селското стопанство и промишлеността. Сумата на сделката е 2,5 милиарда долара и става най-голямото фирмено поглъщане за времето си в Швеция. Tetra Pak започва да използва технологиите на Alfa Laval в хранително-вкусовата промишленост, която допринася за създаване на компексни решения за обработка и опаковане за клиенти на новата интегрирана компании.
Сделката обаче привлича вниманието на антимонополния орган на Европейската комисия. Поглъщането все пак се извършва като и двете компании правят различни отстъпки. В резултат на сливането през 1993 г. , през 2006 г. се появява концернът Tetra Laval, с общи щаб-квартири в Лунд и Лозана.
Последни новости и пазари
Компанията остава лидер на пазара и след 2000 г., но продажбите в Западна Европа намаляват значително, докато в Азия и Източна Европа те растат. Позицията на марката се засилва особено в Китай, който става пазар номер едно за Tetra Pak през 2007 г. Делът на компанията на пазарите в Западна Европа намалява поради появата на нови конкуренти – Pure-Pak и Elopak. През 2010 г. Tetra Pak активно оперира в 25 страни в региона и продължи да планира по-нататъшно разширяване. През 2011 г. компанията отваря фабрика в Пакистан, а през 2013 г. - в Индия.
През 2018 г. компанията въвежда нов начин на управление на предприятията на Tetra Pak. Засилват се правилата за безопасност на производството, започва и производство на сладолед на клечка. Tetra Pak обединява усилията си с компанията Veolia за управление на ресурси, с цел рециклиране до 2025 г. на всички компоненти на картонените опаковки, събрани в Европейския съюз. През 2019 г. в Полша се появява център за производство на сирене от световна класа. Новият завод в Олщин удвоява производствения си капацитет на Tetra Pak в Полша. С въвеждането на европейските разпоредби относно пластмасите за еднократна употреба и нарастващата обществена загриженост за пластмасовите продукти за еднократна употреба, разработването на хартиени сламки се превръща в неотложен приоритет за Tetra Pak.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.