Норвегия строи най-дългия и най-дълбок подводен пътен тунел в света
В Норвегия се изгражда най-дългият и най-дълбокият подводен пътен тунел в света, който има за цел да съкрати времето за пътуване между големите градове. Така няма да е необходимо хората да използват фериботи по западното крайбрежие, за да достигнат до домовете и работните си места, пише CNN.
Тунелът, дълъг 27 километра, се нарича Rogfast — съкратено от „Rogaland fastforbindelse“, по името на региона и норвежката дума за „фиксирана връзка“. В най-дълбоката си точка той ще бъде на 392 метра под морското равнище.
Строителството започна през януари 2018 г., но беше спряно в края на 2019 г. заради прогнозирани превишения на разходите, което доведе до анулиране на договори и преструктуриране на проекта. Работата беше възобновена в края на 2021 г., а завършването е планирано за 2033 г. при приблизителна стойност от 25 милиарда норвежки крони (около 2,4 милиарда долара).
„Тунелът значително ще подобри свързаността по западното крайбрежие на Норвегия, като създаде по-бърза и надеждна връзка между регионите Ставангер и Хаугесунд“, казва Анне Брит Моен, ръководител на проекта в Skanska — международната строителна компания, която изгражда северната част на тунела, най-дълбоката секция с дължина 9 километра.
Чрез замяната на сегашните фериботни връзки Rogfast ще намали времето за пътуване между Берген и Ставангер — съответно втория и четвъртия по големина град в Норвегия — с около 40 минути и ще улесни ежедневното пътуване, добавя Моен.
Тунелът ще се състои от две отделни тръби, всяка с по две ленти за движение, предназначени специално за автомобилен трафик, и ще включва необичаен елемент приблизително по средата: двойно кръгово кръстовище на 260 метра дълбочина, свързващо тунел към остров Квитсой — най-малката община в Норвегия.
Изграждането на толкова дълъг тунел под морето поставя редица технологични предизвикателства. Както при повечето модерни тунели, Rogfast се строи едновременно от двата края, с цел екипите да се срещнат в средата с допустима грешка от едва 5 сантиметра.
Постигането на тази точност изисква прецизни измервания с лазери и друго високотехнологично оборудване. Въртящ се лазерен скенер с огледала измерва новоизкопаната част на тунела, събирайки 2 милиона точки данни в секунда, за да създаде „цифров близнак“ на тунела, който се сравнява с проектните планове за откриване на неточности.
„Това е далеч от романтичната представа за геодезиста, гледащ през окуляр“, казва Бурхард Бьокем, технически директор на Hexagon — компанията, която осигурява измерванията за тунела.
Допустимата грешка от 5 сантиметра е сред най-строгите в света, но спестява време, пари, отпадъци и емисии, като предотвратява грешки: „Ако се отклоните, трябва да извадите много повече материал и после да запълните отново — това са камиони след камиони. Така че това не е само рисков фактор, а и финансов.“
Проектът Rogfast е част от обновяването на крайбрежната магистрала E39 — 1 100-километров път от Трондхайм на север до Кристиансанд на юг. В момента пътуването по цялата дължина отнема 21 часа и включва седем ферибота. Целта е магистралата да стане без фериботи чрез изграждане на тунели и мостове, което ще намали времето наполовина. Завършването се очаква не по-рано от 2050 г.
Rogfast е един от най-амбициозните и технически сложни елементи от този план, а строителството не е безпроблемно, казва Моен. „Основното предизвикателство досега беше да намерим достатъчно добри методи за инжектиране, за да уплътним скалата“, обяснява тя. „Вече сме на 300 метра под морското равнище и имаме значителни течове на солена вода в тунелната система. Тъй като ще стигнем до 392 метра, се фокусираме върху най-добрите методи за безопасни и ефективни условия на работа.“
Тунелът ще включва мерки за защита на шофьорите от замърсяване на въздуха. Ще се използва надлъжна вентилационна система с реактивни вентилатори, допълнена от шахти към Квитсой. „Тази комбинация е проектирана да осигури ефективна циркулация на въздуха и безопасност по цялата дължина“, казва Моен.
Ще бъде внедрена система за реално време за предупреждение при инциденти, както и камери и радари за наблюдение на трафика.
Въпреки че закриването на фериботи ще доведе до загуба на работни места, Rogfast ще подобри достъпа до други работни места, образование и обществени услуги, казва Моен, и ще има положителен ефект върху местната икономика и риболовната индустрия, тъй като логистичните разходи ще намалеят, а компаниите ще могат да оперират на по-широка територия. „Проектът създава значителна заетост по време на строителството и поставя основите за по-устойчиво и интегрирано регионално развитие по разкъсаното западно крайбрежие на Норвегия“, добавя тя.
В момента титлата за най-дълъг тунел с подводна секция принадлежи на тунела Сейкан в Северна Япония — железопътен тунел с обща дължина 53,85 км, от които 23,3 км са под вода.
Тунелът под Ла Манша, който също е железопътен и свързва Англия с Франция, е по-къс — 50,46 км, но неговата подводна част от 37,9 км е по-дълга от Rogfast. Rogfast обаче ще бъде много по-дълбок от двата тунела, които достигат съответно 240 м и 115 м под морското равнище.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.