Неизвестно за известните: Как Хенри Хайнц превърна кетчупа в култ и отвори апетита дори и на Бъфет

 Неизвестно за известните: Как Хенри Хайнц превърна кетчупа в култ и отвори апетита дори и на Бъфет

В Шарпсбърг, щата Мериленд, на 11 октомври 1844 г. в семейството на германски емигранти се ражда първото дете, което в бъдеще е предназначено да стане основател на известната компания Heinz. Бащата Джон Хенри Хайнц дава на момчето името Хайнрих Йохан, въпреки че по-късно започват да го наричат ​​Хенри Джон, като се налага американският изговор на името.

Четири години преди раждането на сина си, Хайнц емигрира в Съединените щати от Бавария. При пристигането си създава цех за производство на тухли и след това успешно се жени за германка Анна-Маргарита Шмид. След известно време семейството се премества в Питсбърг, щата Пенсилвания.

ГЕРМАНСКАТА ДИСЦИПЛИНА

Атмосферата на родната им Германия цари в къщата на Хайнц. Майката на Хенри винаги му говори на немски. Така наред с езика, той добре усвоява германската педантичност, на която остава верен през целия си живот. Момчето изненада родителите си с трудолюбието си още от детството. На 6-годишна възраст  започва да помага на майка си в градината, а на 9-годишна възраст се научава да прави домашно приготвени туршии и продава настърган хрян, мариновани гъби и кисели краставици. Неговите буркани със зеленчукови консерви са постоянно търсени сред съседите и техните приятели.

Когато Хенри е на 12 години, той вече бере зеленчуци сам от 3,5 акра земя и ги доставя на градските хранителни магазини, три пъти седмично с количка. Така до 17-годишна възраст Хайнц-младши печели 2400 долара годишно от търговия, което за времето си е твърде добра сума. По този начин Хенри успява да плати обучението си в бизнес колежа. Когато го завършва, той започва работа в тухлената фабрика на баща си.

След известно време става съдружник във фирмата, но не се отказва от любимия си бизнес - зеленчуковия. Нещо повече, той решава, че е време да разшири бизнеса и заедно с приятеля си Кларънс Нобъл основават компанията Heinz & Noblele през 1869 г.. И техният първи продукт за продажба е същият настърган хрян.

ПРОБИВ С ХРЯН И БУРКАНИ

Снимка: Getty Images

По това време всички производители продават хрян в тъмни буркани - какво има вътре е можело да се види само чрез отваряне на съда. Хайнц решава да изпревари конкурентите си, като опакова хряна в прозрачни буркани и купувачите приемат неговия маркетингов ход с възторг. Асортиментът бързо се попълва с кисело зеле и кисели краставици, също в прозрачни буркани.
За щастие на партньорите, по това време в света се случват технологични открития в преработката и опаковането на хранителни продукти – открита е пастьоризацията.

Именно от нейните възможности се възползва Хенри, когато създава своя легендарен кетчуп. По това време американската кухня е блудкава, хората ядат много хляб, картофи, зеленчуци, сушени и пушени меса. И явно им липсваше сос със смел вкус. 1876 г. ​​се приема за годината на създаването на легендарния кетчуп Heinz. Идеята за създаване на оригинален доматен сос не идва първо от Хайнц – „прародителят“ на Heinz е китайският древен сос „ке-циап“.

Снимка: Getty Images

Но именно Хенри Хайнц превръща кетчупа в култ, като експериментира с пропорциите на съставките му. Той успява да постигне тяхната отлична комбинация, да бутилира соса си в прозрачни бутилки и да го продаде на потребителите. След кетчупа се появяват чили сос, сос от червени и зелени чушки, ябълков сос, ябълков оцет, горчица, маслини в буркани, мариновани лук и карфиол, печен боб и др.

Американците се влюбват в продуктите на Heinz&Noblele и партньорите стават големи производители на храни. През 1877 г. приходите на компанията надхвърлят 1,5 милиона долара и тя започва да се разширява. Хенри купува нова работилница, земя за отглеждане на зеленчуци, фабрика за оцет и отваря представителства в Чикаго и Сейнт Луис.

ТЕЖЪК УДАР 

Но година по-късно съществуването на Heinz & Noble неочаквано приключва. През 1873 г. в Съединените щати започва икономическа депресия. Но това не се отразява на бизнеса на Heinz&Noblele. Той е унищожен от огромната реколта от краставици през 1878 г. Heinz & Noble имат споразумение с фермерите, че ще изкупят всичките им краставици на фиксирана цена. Но те са толкова много, че средствата, запазени за купуването им, не са достатъчни и компанията не успява да изпълни задълженията си. В добавка, поради продължаващата депресия е почти невъзможно да получи заем и така фирмата фалира.

С последните си 3 хиляди долара Хайнц създава нова компания – F.J. Heinz, но не може да я ръководи сам поради фалита. Основатели и собственици са неговият брат и братовчед. Хенри изкупува техните дялове, когато изплаща дълговете си. Той бързо издига компанията до успешно ниво, благодарение на таланта си на предприемач.

НАПРЕД КЪМ ЛОНДОН И ЦЕЛИЯ СВЯТ

Снимка: Getty Images

През 1886 г. Хенри Хайнц, вземайки проби от продукти със себе си, отива в Лондон, за да се срещне с мениджъра по покупките на универсалния магазин Fortnum Mason -  доставчик на британския кралски двор. Хенри е много доволен от резултатите от срещата. Англия става първият външен пазар за продуктите на Heinz. След 10 години продажбите там са нараснали толкова много, че той отваря офис в Лондон близо до кулата Тауър, а през 1905 г. построява фабрика в британския град Пекам. Така започна победоносното шествие на кетчупа по света.

През 1888 г. Хенри купува компанията директно от роднините си и я преименува на H.J. Heinz. От 1890 г. бутилките, в които е опакован кетчупът, са с тази форма и до днес - на гърлото им се появява етикет като лентичка, капачката започва да се отвива, а етикетът придобива формата на ключалка - символ на родното място на Хенри -  щата Пенсилвания.

Но въпросът не се ограничава до опаковката. Хайнц провежда редовни дегустации на новите си продукти в магазините и раздава малки пробни бутилки на посетителите. Когато през 1896 г. на Хенри му хрумва идеята да въведе слогана „57 вариации“ в символите на компанията, числото 57 буквално запленява Съединените щати.

Когато компанията H. J. Heinz е основана през 1905 г., тя е струвала 4 милиона долара. По това време Хайнц вече притежава 28 предприятия в Съединените щати. Кетчупът остава основният продукт. През 1906 г. компанията произвежда 12 милиона бутилки кетчуп. През 1909 г. продажбите на H.J. Heinz са 6,13 милиона долара, а през 1914 г. - 12 милиона долара. Хенри работи до смъртта си - умира на 14 май 1919 г. от пневмония. Към този момент оборотът на Heinz надхвърля 20 милиона долара.

Бизнесът е продължен от неговия син Хауърд. При него контролът върху качеството на продуктите става по-строг и компанията се разраства. През 1941 г. той е наследен начело на Heinz от сина си - Хенри Джон Хайнц II. Той купува готова продукция от Холандия, а преди това компанията построява заводи от нулата. След това купува производствени мощности в Италия, Португалия, Мексико и САЩ. Серията от придобивания продължава до 1996 г., когато компанията навлиза на пазарите в Холандия, Индонезия, Филипините, Сингапур и Коста Рика.

ИНТЕРЕСЪТ НА БЪФЕТ

Снимка: Getty Images

В началото на новото хилядолетие Heinz се превръща в мултинационална корпорация с клонове, разположени на всички континенти на земното кълбо. Основният профил е отглеждането, производството, доставката и продажбата на изключителни и всекидневни хранителни продукти - от сосове до рибни консерви.

През 2013 г. бразилският инвестиционен фонд 3G Capital, заедно с фонда Berkshire Hahaway, собственост на милиардера Уорън Бъфет, обявяват намерението си да придобият Heinz. Бордът на директорите на Heinz единодушно одобрява предложените условия и сделката, оценена на 28 милиарда долара, се превръща в една от най-големите в историята на хранителната индустрия.

„Heinz има силен потенциал за растеж предвид високите стандарти на компанията за качество на продуктите, непрекъснатите иновации, отличното управление и страхотния вкус на продуктите“, каза 82-годишният Бъфет в специално изяление. Сделката е завършена през юни същата година.

През 2014 г. Heinz отпразнува своята 145-та годишнина. По това време нейният кетчуп спечелва любовта на милиони хора в повече от 50 страни.  През март 2015 г. е обявено, че Kraft Foods Inc. и H.J. Heinz Company ще се слеят, за да образуват The Kraft Heinz Company. Акционерите на Heinz получават 51% от акциите, а Kraft Foods 49%. Това решение е  единодушно одобрено от бордовете на директорите на двете компании. Приходите на Kraft Heinz за 2020 г. нарастват до 6,94 милиарда долара от 6,54 милиарда долара година по-рано, надминавайки консенсусната оценка от 6,82 милиарда долара. През второто тримесечие на 2021 г. цифрата намалава  с 0,5% - до 6,615 млрд. долара.


 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ