Неизвестно за известните: Модният революционер, на когото маркиза и звезди донасят късмет и пари

Неизвестно за известните: Модният революционер, на когото маркиза и звезди донасят късмет и пари

Блестящият създател на висша мода е живял богат и жизнен живот. Коко Шанел казва за неговия талант: „От всички нас, Баленсиага е единственият истински майстор на висша мода в пълния смисъл на думата. Само той е способен да крои плат, да моделира творението си и да го шие със собствените си ръце. Останалите не са нищо повече от дизайнери.“ А капризният и самоуверен Кристиан Диор казва: „Високата мода е като оркестър, а Баленсиага го дирижира. Ние, останалите, сме музиканти, послушни на неговата палка.“ 

Кристобал Баленсиага. Снимка: Getty Images

И така, през януари 1895 г. в семейството на рибаря Хосе Баленсиага Басурто и съпругата му Мартина Ейзагире се ражда момче. Родителите го кръщават Кристобал. Той има по-голяма сестра - Мария Августина, и по-малък брат -  Хуан Мартин. Семейството живее в малкото испанско градче Гетария. Когато Кристобал е на 11 години, баща му умира от мозъчен кръвоизлив. Майката е принудена да си намери работа като шивачка в работилница. Тя взима средния си син със себе си като помощник, учи го как да прави кройки, да борави с ножици и игла.

ПОКРОВИТЕЛКАТА

Снимка: Getty Images

Кристобал може да прекарва часове, разглеждайки луксозни тоалети и мечтаейки един ден да създаде нещо подобно. Една от клиентките на Мартина Ейзагире е маркиза де Каса-Торес, тя прекарва всяко лято в Гетария и често поръчва рокли от нея за себе си. Благородницата забеляза таланта на Кристобал и веднъж дава на младия мъж една от роклите си, парче плат и го моли да ушие същата, а той се справя отлично. Според друга версия, Кристобал забелязал, че роклята на Каса-Торес не ѝ стои добре и без колебание ѝ разказал за това и предложил да ѝ ушие по-луксозен тоалет. Маркизата, макар и изненадана, се съгласила. В резултат на това младият мъж създал изискан тоалет за нея.

Във всеки случай, маркизата станала покровителка и вдъхновение на Кристобал в продължение на много години. Тя платила за обучението му при известни моделиери, както и за пътуване до Париж, където той учил при Коко Шанел. На 16-годишна възраст, също с помощта на Каса-Торес, Баленсиага отваря първото си студио в Сан Себастиан, а на 22-годишна възраст, тоест през 1915 г., и собствената си модна къща – „C. Balenciaga“. Официалната регистрация на марката Balenciaga Compania става през 1918 г.  

МОДНА РЕВОЛЮЦИЯ

Снимка: Getty Images

Първата му колекция, вдъхновена от испанския Ренесанс, веднага жъне успехи в Париж. Две години след дебюта му френски журналисти наричат ​​Кристобал моден революционер, а всичките му дизайни са невероятно популярни. Луксозните рокли на Баленсиага печелят сърцата на женската част на Испания. Сред клиентите му са членове на кралски семейства. Той създава модели на тоалети за кралица Мария Кристина и инфанта Изабела Алфонса. 

През 1922 г. моделиерът открива бутици в Мадрид и Барселона, а 15 години по-късно и модна къща в столицата на Франция. Завладяването на Париж не е лесна задача – дизайнерът няма достатъчно пари за всичките си планове, така че постоянно се налага да взима заеми от познати и приятели. През същата 1937 г. Кристобал Баленсиага представя на парижани първата си дизайнерска колекция, чиито тоалети са ефектно и хармонично допълнени от волани, шлейфове и драперии. Критиците и пресата я оценяват високо. 

След Втората световна война талантът му се разкрива напълно, Приодът 1945-1951 г. става време на творчески пробив и победи на майстора, по-късно това време ще бъдат наречено „революцията на Баленсиага“. За всеки сезон той създава женствени тоалети с безупречна кройка, някои от които моделиерът шие сам.

ИГРА НА ТАЛИЯТА И ТАЛАНТЛИВИ УЧЕНИЦИ

Снимка: Getty Images

В следвоенните години Balenciaga създава обемни сферични якета, рокли тип „бейбидол“ с висока талия, палта тип „пашкул“, поли тип „балон“ и торбести рокли. Експертите наричат ​​играта с талията един от най-големите му приноси за развитието на модата. Освен това, Баленсиага споделя уменията си със своите съвременници. Негови ученици са били Юбер дьо Живанши, Еманюел Унгаро, Оскар де ла Рента. 
През 50-те години на миналия век бутикът Balenciaga е най-скъпият в Париж, сред клиентите му са и Жаклин Кенеди, Елизабет Тейлър, Грейс Кели, норвежката принцеса Фабиола и други. Майсторът никога не е давал отстъпки за дрехи на никого, дори на редовните си клиенти.През 1957 г. Кристобал Баленсиага обявява представянето на нова колекция ден преди пускането ѝ в продажба, а не четири седмици по-рано, както е прието сред дизайнерите. Така майсторът се бори с фалшификатите на своите модели, които стават все по-многобройни. Кристобал Баленсиага проектира рокля за кралица Фабиола Белгийска през 1960 г. Облеклото е изработено от кралски сатен в цвят слонова кост и е обшито с норка по яката и ханша.

ЗАТВАРЯНЕ И ВЪЗРАЖДАНЕ

Великият моден дизайнер в дома си. Снимка: Getty Images

През 1968 г. дизайнерът затваря модната си къща, събитие, което идва като изненада.  Но четири години по-късно Баленсиага за кратко се връща на работа, по-специално за да създаде сватбена рокля за светската личност Мария Кармен Мартинес-Бордю. За украсата на роклята са необходими 10 хиляди перли и двадесет макари сребърни нишки. Тази творба става неговото сбогуване със света на модата и с живота - през март 1972 г., две седмици след завършването на роклята, Кристобал Баленсиага умира от сърдечен удар във вилата си в испанския град Хавеа. Той не е бил женен и няма деца. Модната къща Balenciaga става затворена почти 20 години, докато правата върху нея не са придобити от компанията Jacques Bogart S.A.

През 2001 г. модната къща е купена от холдинговата компания Gucci Group (сега Kering), като ръководството планира да направи бизнеса печеливш. През 2007 г. модната къща подарява на модния свят култов елемент от гардероба - „роботизирани“ клинове, състоящи се от стотици парчета лъскав метал. Същата година певицата Бионсе ги избра за изпълнението си на BET Awards. Цената съответства на оригиналния дизайн, възлизайки на 100 хиляди долара. През 2011 г. под марката Balenciaga се появяват известните ботуши, украсени с каишки с масивни катарами.

В колекцията 2018-2019 марката прави препратка към Световната продоволствена програма на ООН, насочена към борба с глада. Шапки, ветровки и суитчъри с емблемата на програмата участваха в благотворително събитие - 10% от цената на всеки продаден артикул отидоха в помощ на нуждаещите се.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
На днешната дата, 7 юни. Имен ден празнуват Валери и Валерия
КЕВР предлага поскъпване на тока и парното с 5% от следващия месец
Тръмп: Си Цзинпин ще възобнови износа на редкоземни минерали за САЩ
Петър Дилов: Присъединяването към еврозоната ще повиши покупателната способност на българите
Неизвестно за известните: Модният революционер, на когото маркиза и звезди донасят късмет и пари
Регулаторите подписаха споразумение срещу спекулата преди въвеждането на еврото у нас
България е на четвърто място по икономически растеж в ЕС