Неизвестно за известните: Нещастно детство и семейни драми се превръщат в гейминг империя

Minecraft се нарича социален феномен. На пръв поглед простата игра не само е завладяла хора по целия свят, но тъй като е лесна за научаване, се е оказала изключително завладяваща. В началото за създателя на играта, Маркус Персон, разработването на Minecraft е било просто скромен проект.
ТРЪПКА ОТ ДЕТСТВОТО
Маркус е роден на 1 юни 1979 г. в Стокхолм, баща му Биргер е швед, а майка му Ритва е финландка. Маркус има една сестра. Той прекарва ранните си години в Дания. Баща му е работил на железопътната линия, а майка му е била медицинска сестра. Персон прекарва много време на открито в Едсбин, изследвайки тайните на гората с приятелите си. Когато момчето е на 7 години, родителите му се развеждат. Той и сестра му остават с майка си. Бащата има проблеми с алкохола и наркотиците и се мести в хижа в провинцията.
Маркъс се интересува от компютърни игри още от детството си, когато това е бил начин за него да избяга от случващото се у дома. За първи път започва да програмира на 8-годишна възраст на домашен компютър, а година по-късно показва на приятелите си първата си самостоятелно създадена игра.
Детската любов на Персон към игрите довежда до желанието му да свърже живота си с тази област, вече в зряла възраст. Той получава работа като разработчик на игри в популярна компания, където работи 4,5 години, а след това решава да създаде своя собствена компания и успява. През 2009 г., заедно с Карл Мане и Джейкъб Порсер, той стартира компанията Mojang AB, чийто офис се намира в Стокхолм.
Той е обсебен от видеоигрите още в ученическите си години, благодарение на компютър Commodore 128, подарен му от баща му. След като усвоил тънкостите на дизайна и копирайтинга, Маркус отворил малко уеб студио, но поради последвалия срив на IT пазара, той бързо се озовал на в нищото и известно време бил напълно безработен.
СЪДБОНОСНИ МОМЕНТИ И НОВИ КОМПАНИИ
Съдбоносен момент била работата в Game Federation - компания, отговаряща за дигиталното разпространение на игри. Там Персон среща Ролф Янсон - друг вдъхновен геймър, с когото започват да създават мултиплейър играта Wurm Online в свободното си време. Тя вече има елементи от бъдещия Minecraft - тясно взаимодействие с други играчи за изграждане на структури и добив на ценни ресурси. Никой обаче не им забранявал и да воюват и един с друг.
През 2004 г. Маркус се премества в друга компания - Midasplayer, по-късно преименувана на King. Именно там е създадена известната Candy Crush. Работата върху браузърни игри помага на Персон да подобри уменията си за програмиране и му дава увереност в способностите. Така че до 2007 г. дизайнерът на игри губи всякакъв интерес към Wurm Online.
Две години по-късно напуска Midasplayer поради разногласия с началниците си. Персон намира нова работа почти веднага, присъединявайки се към редиците на авторите на jAlbum - приложение за създаване на онлайн албуми, през същата 2009 г. Разбира се, за Маркус това е просто начин да печели пари, защото основната му страст си остават игрите.
Свободата на действие и изграждане са двете основни идеи, които не дават покой на разработчика. Още когато работи в Midasplayer, той попада на на Dwarf Fortress, която съчетава елементи на жанра „роуглайк“ /roguelike/ и симулатор на строителство. По-късно той създава прототип, наречен RubyDung, който до голяма степен повтаря концепцията на тази игра, но в изометрична перспектива. Той успява да събере всичките си идеи и да започне пълноценно разработване на бъдещия Minecraft. Това става едва след като се запознава с пясъчната игра за много играчи Infiniminer, издадена през 2009 г. Създадена от американеца Закари Барт, състезателният пясъчник изпраща играчи, разделени на отбори, в процедурно генериран подземен свят, чиято цел била да добиват руда и да я доставят на повърхността.
Персон е подпомогнат в ускоряването на разработката след едно неприятно за Закари обстоятелство - изходният код на Infiniminer бързо се появи в интернет и това силно разстроива Барт. Впоследствие той изостави разработката на играта. Маркус, от своя страна, комбинира разработките, заимствани от американеца, със свои собствени и през същата 2009 г. публикува тестова версия на Minecraft, тогава известна като Cave Game, във форума за инди разработчици TIGSource. Работата му получава положителен отзвук от членовете на общността, много от които започват да дават съвети на Маркус как да подобри играта. Осъзнавайки, че нещата вървят към успех, Персон основава студиото Mojang заедно с Карл Мане и Джейкъб Порсер, след което започва активно да развива своето творение.
ПЪРВИ ВЕРСИИ И ПЪРВА СЛАВА
Снимка: Getty Images
Честно казано, първите версии на Minecraft са доста просто забавление. В началото всичко изглежда като копие на Infiniminer. Но с течение на времето, с нарастването на интереса към проекта, Маркъс добавя все повече и повече детайли към Minecraft. Успоредно с пускането на актуализации на играта, броят на феновете нараства бързо. Още преди пускането на опознавателната версия на 18 ноември 2011 г., са продадени 4 милиона платени копия, а общият брой на играчите е 16 милиона. Заслужава да се отбележи също, че важна роля в популяризирането на Minecraft изигрват YouTuber-ите, които заливат видео хостинга със своите видеа, в които коментират преминаването на играта.
Яхнали вълната от огромната популярност на Minecraft, играчите измислят начин да печелят пари. Първоначално са създадени частни сървъри с редица привилегии, като например платен достъп до VIP зони. Потребителското споразумение забранявало подобна търговия. Студиото започва да мисли за необходимостта от промяна, едва когато родителите започват да се оплакват, че децата им харчат много пари за покупки в играта. Тогава разработчиците осъзнават как могат не само да решат проблема, но и да увеличат вече впечатляващите си печалби.
В резултат на това през 2013 г. е пусната услугата Minecraft Realms, която позволява за 13 долара на месец да се създават същите частни сървъри, но със строга забрана за търговия. Разработчиците виждат в това само добра цел - да позволят на играчите да се предпазят от неприятни контакти в интернет. За това обаче са обвинени в алчност, Маркъс не е готов за това, той е по-готов да остане в ролята на разработчик и тихо да си върши работата, отколкото да бъде в светлината на прожекторите, като постоянно отговаря на атаки от потребители и публика.
ОТТЕГЛЯНЕТО
В крайна сметка той пише в Twitter, че е уморен от всичко това и пита дали някоя от големите компании иска да купи неговия дял. Появява се доста голяма опашка от желаещи, готови да купят обещаващото студио. Няколко месеца по-късно Microsoft купува Mojang и правата върху играта за 2,5 милиарда долара, а Маркъс напуска студиото заедно с няколко ключови разработчици.
След като напуска Mojang, Персон работи по няколко проекта, повечето от които или не оцеляват. Единствената игра, която е донякъде известна, е Caller's Bane.
С Minecraft ситуацията се оказа диаметрално противоположна. Играта продължава да бъде портирана на нови платформи, продажбите нарастват и след това се появяват spin-off-ове - приключението Minecraft, Story Mode от Telltale, Minecraft Dungeons, Minecraft Earth. Вярно е, че никой от тях не постигна особен успех, но това вече не е толкова важно. По това време самият Minecraft като феномен се е превърнал в многомилиарден франчайз.
РЕКОРД НА ГИНЕС
Снимка: Getty Images
През юли 2015 г. Minecraft поставя световен рекорд на Minecon 2015 в Лондон. Той привлича над 10 000 посетители, което дава на събитието световен рекорд на „Гинес“ за „най-голямата общност, посветена на една видеоигра“. През 2016 г. феновете на играта започват да предсказват скорошния край на Minecraft online, защото „поведението на Mojang става все по-странно и по-странно“ - актуализациите се забавят с година, докато феновете в крайна сметка не получават нищо друго освен корекции на грешки. Въпреки това, художествените концепции, показани на Minecon 2021, просто не са добавени към играта, а са отложени за следващите актуализации, които ще трябва да чакат още няколко години. Въпреки това играта трупа слава. До 2021 г. тя е регистрирала по 140 милиона потребители всеки месец, а до есента на 2023 г. продажбите ѝ надхвърлят 300 милиона копия, като тук не влизат пиратските изтегляния.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.