Обясниха феноменалната бързина на Юсейн Болт

Екип от физици създаде математически модел, който обяснява свръхчовешката скорост на атлета рекордьор Юсейн Болт. Спортистът от Ямайка държи световния рекорд за най-бърз пробег на 100 метра – 9,58 секунди, регистрирани на шампионата в Берлин през 2009 г. Постигнатото от него време остава най-къс интервал за пробега от въвеждането на електронния часовник за измерване в спринта през 1968 г.

Учените твърдят, че моделът им обяснява силата и енергията, с които Болт разполага, за да преодолее съпротивлението на въздуха и да постигне този резултат. Анализът им е публикуван в европейски журнал по физика и цитиран от Би Би Си. Той подчертава, че решаваща роля има телосложението му, с височина 1,95 м.

Според математическия модел, който предлагат авторите, рекордът на Болт от 9,58 секунди за 100 метра е постигнат, след като тялото му е развило скорост от 12,2 метра за секунда, което е еквивалент на около 43,45 км/ч. Екипът пресмята, че спортистът е разполагал с максимална сила, когато е бил по-малко от една секунда в състезанието. Тогава той е тичал само с половината от максималната си скорост. Това демонстрира почти незабавния ефект на съпротивлението, чрез което въздуха забавя движещите се обекти.

Освен това учените посочват, че по-малко от 8% от енергията, произведена в мускулите на Болт, е използвана в движението му. Останалата част от нея е погълната от съпротивлението. Когато сравняват телесната му маса, височината, разкрача и температурата на въздуха, те откриват, че коефициентът му на съпротивление – измерването на съпротивлението за единица телесна маса – е бил всъщност по-малко аеродинамичен от средния за човека. С други думи, Болт е успял да направи няколко световни рекорда за най-бърза скорост, която преодолява физическите бариери в условията на планетата, въпреки че е по-малко аеродинамичен, отколкото може да бъде човек.