200 млн. лв. годишно са приходите от винетки, не стигат за модерни пътища

 200 млн. лв. годишно са приходите от винетки, не стигат за модерни пътища

200 млн. лв. годишно са приходите от винетки, не стигат за модерни пътища

Годишните приходи от винетки у нас са 200 млн. лв. и са крайно недостатъчни за поддържане и изграждане на пътища – „такива, каквито ни се иска да имаме”, заяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при откриването на срещата на върха на министрите по пътна инфраструктура в комплекс "Ривиера" край Варна.

Данните, цитирани от нея, са от приетата от правителството Стратегия за развитие на пътната инфраструктура  и анализ на Световна банка. Всички приходи от винетките се реинвестират в поддръжката на пътищата през зимата и лятото, увери тя. „Минималният ресурс за поддържане на пътищата средногодишно обаче трябва да се увеличи с още 600 млн. лв., за да говорим наистина за пътища каквито ни се иска в дългосрочен план”, поясни Лиляна Павлова. В тази връзка, до края на октомври тази година ще бъде представен разработваният съвместно със Световна банка модел за промяна на модела за събиране на такси за ползване на пътищата, който предвижда поетапно въвеждане на тол такси.

Справедливо е да се  въведе принцип за плащане, както при опазване на околната среда – който цапа най-много, плаща повече, в този случай -  който най-много пътува, който най-много руши пътищата, да плаща повече, посочи още министър Павлова. Това налага смяна на досегашната  система с винетките с модела, при който се плаща за изминато разстояние, добави тя и даде пример, че за преминаване през цялата територия на България чуждестранен ТИР плаща само 10 евро, а през всички останали държави, само за един голям участък, плаща по 100 евро.  „Несравнимо е 10 евро в България на фона на 100 евро в Европа. Трябва да уеднаквим таксите. Такава е и европейската директива“.

Подготвяният модел предвижда тол такси да заплащат само товарните автомобили над 3,5 тона, а леките коли да продължат да използват винетка, която ще заплащат за време – седмична, месечна, годишна. Тя обаче ще стане  електронна, което ще реши проблема със събираемостта на приходите от винетки, смята министър Павлова.

 „В момента имаме опити за шмекеруване с винетките – местят се от кола на кола и т.н., затова ще се стремим да има винетки, издадени за съответния номер кола и  да са електронни, за да се проверяват с трафик камерите“, отбеляза министър Павлова.

Новата система обаче едва ли ще заработи по-рано от 2018 година.

На база на  доклада на Световната банка,  правителството трябва да приеме решение по разработените различни предложения за вида система, за средните тарифи и за съответните законодателни промени. „Докладът на Световната банка трябва да предложи  много сериозни законодателни промени, защото, за да въведем нова система, ние трябва да променим редица закони.”, заяви министър Павлова. Това може да стане най-рано през 2016 година след съответно обсъждане и гласуване в парламента. „При успешно проведени процедури за финансиране, новата електронна система за пътни такси може да заработи през 2018 г.”, изрази надежда Павлова. До тогава гражданите ще продължат да ползват  хартиените винетки.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ