Критично ниско ниво на река Дунав в българския участък затруднява корабоплаването

Критично ниско ниво на река Дунав в българския участък затруднява корабоплаването

Два прага затрудняват корабоплаването в българския участък на река Дунав заради критично ниско ниво на водата. Това съобщиха от Изпълнителната агенция за проучване и поддържане на река Дунав.

“Основната причина за ниския воден стоеж е, че през пролетта липсваше ясно изразено пролетно пълноводие, като причината за това пък са много слабите снеговалежи в водосборната област в района на Алпите и малкото валежи в същата тази водосборна област. Това е основен проблем не само за реката в българският участък, но и по цялото протежение от Германия до устието”, каза в ефира на БНТ инж. Ивелин Занев - директор на ИАППД - Русе.

Затруднено е корабоплаването, като проблемът е най-сериозен е в района на островите Белене и Батин, отбеляза той и допълни: “Към днешна дата ограничението за газене, за натоварване на кораби, е от 2 метра.” 

Река Дунав е втората по дължина река в Европа след Волга и играе ключова роля в транспорта, търговията и логистиката на Централна и Източна Европа. Българският участък на реката е дълъг около 470 км и преминава през едни от най-важните транспортни и търговски зони в страната – включително край градовете Видин, Лом, Русе и Силистра.

През българския участък на Дунав ежегодно преминават между 7 и 10 милиона тона товари, като това включва насипни товари (като въглища, зърно и торове), контейнери, строителни материали и петролни продукти. Това прави реката изключително важен логистичен канал, както за вътрешния пазар, така и за международната търговия в рамките на Европейския съюз и Дунавския транспортен коридор VII – част от основната мрежа TEN-T (Trans-European Transport Network). 

Корабоплаването по Дунав е силно зависимо от природните условия. Проблеми обикновено възникват през лятото (поради продължителни засушавания и ниски водни нива, особено през юли и август, както и през зимата, когато настъпват ледоход или замръзване на реката, което може да блокира напълно движението на плавателни съдове.

През последните години все по-често се наблюдават критично ниски водни нива, като тенденцията се задълбочава. Според данни на ИАППД и Европейската комисия, 2022 и 2023 година са били сред най-сухите по отношение на водното ниво в долния Дунав. За 2023 г. в някои участъци на реката газенето е било ограничено до 1,6 метра – драстично под оптималните условия за пълно натоварване на корабите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

AB InBev си партнира с Netflix за ко-брандирани кампании и събития на живо
8-и банково-финансов форум: Лични финанси - инвестиции, доходност и има ли „живот извън банките“?
8-и банково-финансов форум: Какви са рисковете от влизането в еврозоната и подготвени ли сме за тях?
Как Европа може да използва замразените руски активи, за да помогне на Украйна?
На днешната дата, 24 октомври. Рождениците днес
Цитат на деня
Учени от САЩ и Япония разкриват нови данни за „призрачните“ частици неутрино
20 признака, че не сте случили на шеф – Част 2