Китайската публика вече не харесва блокбастърите на Холивуд

Китайската публика вече не харесва блокбастърите на Холивуд

От десетилетия холивудските блокбъстъри доминират в международните боксофиси, но през последните години те губят блясъка си на най-големия филмов пазар извън САЩ - Китай, съобщи СNBC. 

Най-новият филм на Walt Disney - „Дедпул и Върколакът“, завладя света след излизането си на 22 юли, превръщайки се в най-касовия филм с рейтинг R за всички времена. Но той не успя да повтори този успех сред китайските кинозрители.

Докато продължението за супергероите на "Марвел" спечели солидните 57 млн. долара за първите 20 дни в Китай, местно произведената комедийна драма „Наследникът“ спечели шест пъти повече за този период, според данни от maoyan.com. 

Излязъл на 16 юли, „Наследникът“ продължава да процъфтява в китайските кина. Към понеделник той е събрал над 439 млн. долара и се е утвърдил като третия най-гледан филм за годината в Китай. „Дедпул и Върколакът“ се задържа на 15-то място. 

Хитови холивудски франчайзи, прожектирани в Китай, особено такива на "Марвел", почти сигурно ще заемат по-високи позиции в боксофиса преди 2020 г. Например, „Отмъстителите“: е третият най-популярен филм в Китай през 2019 г. 

Оттогава обаче нещата са се променили драстично. „Годзила х Конг: Новата империя“ е единственият холивудски филм тази година, който се нарежда сред 10-те най-касови филма в Китай - на 8-мо място. 

Миналата година нито един холивудски филм не е попаднал в топ 10 - за първи път поне от 2011 г. насам според данните на Maoyan.

Произведеното в Китай продава

Въпреки че признаците за отслабващото влияние на Холивуд върху китайския боксофис бяха очевидни още преди 2020 г., според филмовите експерти глобалната пандемия е помогнала за затвърждаването на тази тенденция. В продължение на около три години китайските киносалони бяха затворени, произвеждаха се по-малко филми, а киноманите се насочиха към стрийминг за забавление. 

Към момента, в който холивудските филми се завърнаха на екраните в Китай, те бяха посрещнати от един много по-изолиран, както и по-развит вътрешен пазар, според Стенли Розен, професор по политически науки в Университета на Южна Калифорния. 

„Китай научи всичко, което можеше, от Холивуд. Сега те създават свои собствени високобюджетни блокбастъри с добри специални ефекти и дори добри анимационни филми ... Те вече не се нуждаят от Холивуд“, казва Розен, който специализира в областта на китайската политика, общество и кино, пред CNBC. 

Междувременно китайски филми като „Наследникът“ имат голямо предимство на родна почва. 

"Китайската публика, предимно он млади хора, иска истории, с които може да съпреживее... филми, които по един или друг начин са свързани с нещата, които се случват в Китай“, казва Стенли Розен.  

Според Емили Йе, декан на факултета по изкуствата в хонконгския университет „Лингнан“, „Наследникът“ отговаря на това описание, тъй като филмът засяга темите за отглеждането на деца, образованието и възходящата мобилност, като е адаптиран специално за вътрешния пазар. 

Междувременно предишните опити на американските студиа да привлекат директно китайската публика не винаги са се получавали добре.

През 2020 г. Disney имаше големи надежди, че неговият римейк на филма „Мулан“, чието действие се развива в Китай, ще се представи добре на пазара. Филмът обаче се провали, като според съобщенията много китайски кинозрители са го осмивали заради исторически неточности и западни стереотипи за Китай.

"Войните на вълците“ и отделянето на САЩ

Освен филми, които са културно значими и свързани с китайския пазар, националистическите и патриотичните филми също стават все по-популярни. 

Най-касовият филм в Китай за всички времена е „Битката при езерото Чанджин“ от 2021 г., който описва битка между китайската народна доброволческа армия, съюзник на Северна Корея, и силите на САЩ по време на Корейската война. Следва го „Wolf Warrior 2“, филм от 2017 г. за патриотичен китайски екшън герой, който се бори с корумпираните сили в чужбина. 

Тази патриотична жилка върви ръка за ръка с повишеното напрежение между Китай и САЩ и „отделянето“ на двете най-големи икономики в света.

Тези обтегнати отношения са голям фактор за все по-хладния прием на Холивуд в Китай, според Ин Джу, експерт по китайско кино и телевизия и автор на „Холивуд в Китай“.  

„Продължаващото напрежение между Китай и САЩ е основен фактор, който намалява ентусиазма на китайската общественост към популярната култура на САЩ, включително филмите“, каза Джу. 

Китайската публика може също да се уморява от повтарящи се холивудски сюжети, особено след като Китай наскоро започна да внася повече филми с нехоливудски произход, добави тя. 

Намеса на Китайската комунистическа партия 

Китайската комунистическа партия играе активна роля в развитието и надзора на местния филмов пазар, както и решава колко чуждестранни филми да се прожектират в кината в страната. 

През 2012 г. тогавашният вицепрезидент Си Дзинпин и Джо Байдън подписаха споразумение за увеличаване на достъпа на Холивуд до Китай. Това в крайна сметка доведе до квота от 34 заглавия за филми в САЩ, които да бъдат разпространявани от китайско държавно предприятие по модел на дял от приходите. Одобрените филми също трябваше да преминат през строгите цензурни политики на Китай. 

Когато Си стана президент, той натовари Централния отдел за пропаганда на Китайската комунистическа партия да отговаря за регулирането и надзора на филмите.

Според съобщения в местните медии, China Film Co. е имала роля в продуцирането на „Наследник“. Компанията е създадена от China Film Group Corporation — свързана с отдела за пропаганда на Пекин — и други субекти.

Според Емили Йе от университета Lingnan, докато „Наследник“ е страхотен филм с добър сценарий, той все още се възползва значително от разпространението, промоцията и „благословиите“ от държавата.

Тя отбеляза, че филмът може да има затруднения извън Китай, дори в китайски говорещи територии като Хонг Конг или Сингапур. Например Disney беше критикуван за заснемането на „Мулан“ в района на Синцзян в Китай и благодарността към местните правителствени организации в надписите за филма. САЩ твърдят, че мюсюлманските малцинствени групи са изправени пред нарушения на правата на човека и жестокости в Синдзян.

„Филмите вече не влагат елементи от Китай, както преди, защото не можете да разчитате на пазара, дори ако той получи одобрение“, каза Розен, добавяйки, че останалата част от международния пазар е станала по-важна. „Правите филма си за международния пазар и ако той попадне в Китай и спечели малко пари, това е страхотно. Но не разчитайте на това", съветва той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ