Digital Age: AI в ръцете на художника

Digital Age: AI в ръцете на художника

Светът на изкуството - подобно на много други индустрии - се бори с това как най-добре да използва изкуствения интелект, особено в най-новата му форма - генеративния изкуствен интелект(ИИ).

Генератори на изображения като Midjourney и DALL-E 3 на OpenAI могат да създават картини по писмени указания, а подобна технология е използвана за създаване на корица на списание, спечелване на награда за изкуство и обличане на папата в бяло пухено яке.

Някои художници  определиха потенциала на технологията като плашещ или застрашителен, или изразиха опасения относно авторските права. Но те също така заявиха, че са развълнувани от това, което може да донесе генеративният изкуствен интелект, пише CNBC.

Авторът на арт инсталации Рубем Роберб е бил "шокиран", когато за първи път е видял какво може да направи генеративният ИИ, каза той за CNBC. "В началния си стадий [генеративният] ИИ може да създаде повече изображения за секунда, отколкото човешкият мозък може да обработи. Това не е непременно нещо добро, но всички ние тук сме принудени да експериментираме", каза той в последващо текстово съобщение.

Роберб е специализиран в скулптурата, а творба, наречена "Дандара", е изложена в Ню Йорк в памет на Дандара дос Сантос, транссексуална жена, убита във Форталеза, Бразилия, а също така е направил и "Машина за мечти" - голям чифт крила на пеперуда, поръчани от Celebrity Cruises за Edge, неговия круизен кораб за милиарди долари.

Художникът, който работи между Ню Йорк и Маями, казва, че все още не е използвал изкуствен интелект в работата си. Но той определи това като "не въпрос на избор" и добави, че обмисля как и кога да го използва.

"Можем да го разглеждаме и като заплаха за творчеството. В сегашния си вид [генеративният] ИИ черпи информация от известни изображения, известни произведения на изкуството и известни художници, за да изпълни дадена задача. Трябва да се създадат законови граници, за да се защити интелектуалната собственост", казва Роберб.

В Европа Законът за изкуствения интелект на Европейската комисия има за цел да регулира технологията в зависимост от това колко рискова се счита тя по отношение на правата или безопасността на гражданите и вероятно ще влезе в сила след около две години, според прессъобщение от декември.

Генеративно изкуство

Използването на генеративен изкуствен интелект по етичен начин е ключово съображение за лондонската галерия Serpentine, която от 2014 г. разработва проекти за изкуствен интелект с художници, според нейния главен изпълнителен директор Бетина Корек.

Една от настоящите изложби на галерията - Echoes of the Earth: Живият архив на Рефик Анадол, включва мащабни произведения на изкуството, генерирани от ИИ, като "Изкуствени реалности: Корал", която е създадена с помощта на около 135 милиона изображения на корали, които са "свободно достъпни онлайн", според съобщение за пресата.

"Изкуственият интелект изглежда много далеч от нашия човешки опит. Но Рефик е създал такова завладяващо и сетивно преживяване", каза Корек пред CNBC чрез видеовръзка. 

 "Публиката наистина се сблъсква първо с изкуството, а след това с технологиите", каза тя и добави, че Anadol се е фокусирала върху значението на използването на данни с "етичен произход" за обучение на изкуствения интелект, който създава изображенията.

Анадол е използвал така наречения "Голям природен модел", в който данни от лондонския Природонаучен музей и Смитсоновия институт са били използвани за обучение на изкуствен интелект за създаване на съдържание за работа, наречена "Жив архив: Голям модел на природата", която беше показана за първи път на Световния икономически форум в Давос, Швейцария, през януари.

Етичното набавяне на данни за обучение на ИИ е нещо, което е част от "много по-голям разговор, за който мислим с художниците", каза Корек, а четвъртият доклад на Serpentine за бъдещите екосистеми на изкуството, публикуван през март, призовава публичните институции да "се разбират като посредници на ролята на ИИ в обществото".

Други галерии, като 37xDubai в Обединените арабски емирства, приемат изкуството, генерирано от ИИ. Изложбата на това място, Generative: Art & Systems, представя творби на художници, сред които Джулиан Еспаньон, който смесва дизайн, код и изкуство, според основателя и главен изпълнителен директор на галерията Данило С. Карлучи.

Запитан дали генеративното изкуство може да достигне стойността на изкуството, създадено от хора, Карлучи отговаря, че генеративното изкуство включва творчество и умения, в имейл до CNBC. "Някои от художниците в нашата изложба са високотехнологични и имат много добри познания за кода. Произведенията, които създават, отнемат часове труд и подобно на традиционното изкуство, историята зад творбите им идва с обмислено ... послание", каза той.

В Serpentine екипът на галерията за технологии в изкуството работи по редица проекти, свързани с изкуствения интелект, включително изложба, която ще изследва "тъмните коридори на това какво означава да бъдеш художник в ерата на изкуствения интелект" на художниците и музикантите Холи Херндън и Мат Драйхърст, която ще бъде открита през есента, според съобщение за пресата.

Dryhurst и Herndon са и съоснователи на Spawning, организация, фокусирана върху управлението на данни за ИИ. Един от нейните продукти, търсачката Have I Been Trained, позволява на хората да видят дали техните творби и изображения са били използвани за обучение на някои от големите езикови модели, които стоят в основата на генеративния изкуствен интелект - с възможност да се предотврати използването им в бъдеще.

Платформите за изкуствен интелект Stability и Hugging Face са две от генеративните платформи, които използват регистъра Have I Been Trained, а Spawning "активно ухажва" OpenAI и Midjourney, според Джордан Майер, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията, в имейл до CNBC.

ИИ като "инструмент" на художника

Абстрактният художник Шейн Гуфог изпитва смесени чувства към ИИ. Във видеоразговор със CNBC той описва ИИ като "инструмент". "Част от него е плашеща. Друга част от него е вълнуваща, защото ми даде възможност да открия това, което "сетивно" чувах", каза той.

Гуфог има синестезия - сетивно състояние, което означава, че той отъждествява отделни цветове с определени музикални ноти, и е искал да създаде музикална композиция въз основа на своето изкуство, която да може да се изпълнява от пианист.

Той се обръща към разработчици на софтуер, за да му помогнат да направи това за произведението, наречено "Sounds of Color" - част от изложбата, която ще покаже във Венеция, Италия, от 20 април - но открива, че някои разработчици искат да заменят човешкия елемент с технология.

"Те искаха то да бъде изцяло генерирано от изкуствен интелект, дори не въз основа на моите картини, а въз основа на моите движения. И... човешкият елемент е премахнат. И аз просто казах: "Не, няма да направя това", - каза Гуфог.

Друг разработчик иска да създаде холограма на Гуфог, която да създава нови произведения на изкуството. "Той каза... че след като документираме всичките ви движения, тя ще може постоянно да генерира нови ваши картини дълго след като си отидете", казва Гуфог. Предложение, което той също отхвърля.

Гуфог е работил с програмиста на софтуер за изкуствен интелект Джона Линч и пианиста Антъни Кардела по "Sounds of Color" и каза, че се е разплакал, когато за първи път е "чул" изпълнението на една от картините си. "Можех да чуя всички [музикални] влияния, които съм слушал, докато рисувах", каза той.

Гуфог не е експериментирал с генеративни програми за изкуствен интелект, но казва, че хората са му показвали картини, направени по този начин. Създаването на собствено изкуство е свързано с "радостта от откриването", казва той. "Какво правим, като заменяме човешкия опит? ... Надявам се, че ... това ще се изчерпи и вече няма да е новият смел свят", каза той за генеративния ИИ в контекста на изкуството.

Подобно е мнението и на Роберб. "[Едно] оригинално произведение на изкуството ще бъде оригинално само ако идва от човек ... нищо не може да надмине това, оригиналното творчество. Мисля, че в някакъв момент ще влезем в панаир на изкуствата и ще трябва да обозначаваме произведенията, [които са] създадени от хора", каза той пред CNBC.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ