Български експерти: Колбасите не причиняват рак

Общество

Диетологът проф. Донка Байкова коментира в ефира на Нова телевизия, че консумацията на колбаси, но в мярка, не причинява рак.

Повод за коментара й стана ново изследване на Световната здравна организация (СЗО), според което консумацията на преработени меса може да доведе до развитието на рак на дебелото черво като подобен риск съществува и при ядене на червено месо.

„Ако се разровим в конкретиката на изследването, която не се съобщава, става въпрос за доза. Говори се за 160 гр дневно колбаси. Ако погледнете нашите препоръки на експерти по диетика и хранене - отдавна сме фиксирали едно количество от 160 гр седмично колбаси. Те не биха довели до същото“, обясни проф. Байкова.

Тя  уточни, че преработените меса са по-опасни, когато се консумират опушени или препечени на скара и грил. Тя посъветва любителите на месото да не забравят да го консумират с пресни зеленчуци, тъй като те са абсорбатори на карцерогенните вещества.

„Има достатъчно статистика на заболявания на рак на дебелото черво при вегетарианци. Интересно е те как са заболели? Темата е много повече за психоаналитик отколкото за производител или диетолог.

„Психозата на страх от храни е много по-канцерогенна от всякакви храни“, коментира Кирил Вътев, собственик на фирма за производство на колбаси

По думите му при храните е въпрос на доза, както при лекарствата.

„Никой не се съмнява в полезността на чистия пчелния мед. Но от един буркан мед, изяден на веднъж, човек получава гликолитичен шок и търси лекарска помощ“, даде пример Вътев.

„България е на едно от последните места по консумация на месо в света“, допълни той.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Кратка история на автомагистрала „Тракия”
Ефремова заяви, че няма да допусне запазване на настоящото ниво на минималната работна заплата от 1 януари 2027 г.
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол