Дават на концесия спирките на столичния градски транспорт

Дават на концесия спирките на столичния градски транспорт

Дават на концесия спирките на столичния градски транспорт

„Столичната община планира да предостави на концесия за максимален срок от 15 години спирките на градския транспорт. В София има близо 2500 спирки, по-малко от половината имат навеси и повечето не са в добро състояние”. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова, цитирана от БТА.

„Концесията е познат механизъм в повечето европейски градове. При разработването на проекта за модернизация на градския транспорт, който сега се изпълнява, беше заложена подмяната на спирките с цел подобряване на условията за пътуващите”, припомни Фандъкова.

По думите ѝ предимството на концесията е, че в изграждането, модернизацията и поддържането на спирките се инвестират частни средства, а публичните могат да бъдат насочени към други мерки. Йорданка Фандъкова посочи, че преди време е разглеждан вариант общината сама да инвестира в обновяване на спирките.

„Търсихме средства, но консултантите от ЕК казаха, че целта е ефективност. Ако едни пари могат да се дадат от частен инвеститор при защита на публичния интерес, няма смисъл това да се прави от общината“, поясни Фандъкова.

Бъдещият инвеститор ще трябва да изгради и поддържа спирките и навесите, като получава правото да разположи в обхвата им търговски обекти – павилиони за продажба на вестници и дребни пакетирани стоки, както и да разполага рекламни съоръжения. „Може да ги експлоатира сам, но може и да ги отдава под наем”, обясни Фандъкова.

Всеки един от пакетите може да бъде отдаден на концесия самостоятелно или в пакет, но за не повече от две позиции, информира кметът на София. Задължителният максимален срок за доставката и монтажа на новите спирки е 36 месеца. Този срок има най-висока тежест при оценката на предложенията. Който предложи най-малък срок за доставка и монтаж, той ще има най-голямо предимство, обясни кметът.

Другите два критерия са инвестиционна програма и концесионно плащане. Идеята е всеки концесионер да предоставя на Столичната община поне 5% от общата рекламна площ на спирките за социални или информационни кампании.

След монтирането съоръженията, които са с некомерсиална цел, стават собственост на Столичната община. Инвеститорът е длъжен да застрахова всички елементи на спирките и да ги поддържа в добро състояние.

Кметът разясни, че за всяка година от концесията се предоставят банкови гаранции за добро изпълнение, непредоставянето на която и да е от тях се смята за условие за прекратяване на договора. Концесионерът ще дължи неустойки при неизпълнение, частично изпълнение или подмяна на елементи на предоставения инвестиционен план, както и при незаконно строителство в границите на обекта, неизпълнение в срок на задължението за концесионно плащане.

Фандъкова посочи още, че концесията се прекратява при констатирано трайно неизпълнение на задълженията за поддържане на спирките и съоръженията в добро състояние. „Трайно е неизпълнението, продължило непрекъснато повече от десет календарни дни след изтичане на срока за отстраняване на нарушението или повече от три пъти в рамките на два последователни календарни месеца”, поясни кметът.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ