Макрон иска от Си повече усилия за мир в Украйна и пребалансирането на световната търговия

Макрон иска от Си повече усилия за мир в Украйна и пребалансирането на световната търговия

Френският президент Еманюел Макрон призова китайския лидер Си Дзинпин да си сътрудничи по-тясно в областта на геополитиката, търговията и околната среда, тъй като Европейският съюз търси помощта на Китай за прекратяване на войната в Украйна, а Пекин търси дипломатически победи на фона на американските мита, пише Ройтерс.

Голяма бизнес делегация придружава Макрон на четвъртото му държавно посещение във втората по големина икономика в света, докато той се стреми да засили своите външнополитически позиции и да осигури търговски сделки за френската в последните години от мандата си след бурно лято и преди президентските избори през 2027 г.

Китай, от своя страна, иска да облекчи търговските търкания с 27-членния ЕС относно субсидирания си сектор на електрическите превозни средства, като същевременно се представя като надежден търговски партньор и алтернативен пазар на САЩ, тъй като световните икономики са изправени пред рискове от рецесия, произтичащи от тарифите на президента Доналд Тръмп.

„Сега, повече от всякога, диалогът между Китай и Франция е жизненоважен“, каза Макрон на домакина си по време на срещата им днес в Голямата зала на народа в Пекин. „Предлагам позитивна тройна програма за нашите отношения – геополитическа стабилност, икономическо пребалансиране и екологична устойчивост.“

„Трябва да продължим да се обединяваме в полза на мира и стабилността в света“, добави той, визирайки конфликта в Украйна. „Способността ни да работим заедно е решаваща.“

Икономическите възможности се сблъскват с политически лимити

В петък Си ще придружи Макрон в югозападната китайска провинция Съчуан, което е необичайно, като се има предвид, че Си рядко се присъединява към световните лидери, които посещават града, след като те напуснат Пекин.

Но въпреки очевидната дружелюбност между двамата мъже, анализаторите казват, че значителни политически ограничения спъват партньорството им.

Не се очаква китайският лидер да одобри дългоочакваната поръчка за 500 самолета Airbus, тъй като това би отслабило влиянието на Пекин по време на търговските преговори със САЩ, които настояват за нови ангажименти за закупуване на Boeing.

По подобен начин е малко вероятно Си да повиши минималните цени, които по-голямата част от френската конячна индустрия трябва да спазва, за да продава на китайските потребители, като се има предвид, че предходното антидъмпингово разследване беше стартирано в отговор на решението на ЕС да наложи вносни тарифи върху китайските електрически превозни средства.

Облекчаване на китайските мита върху доставките на свинско месо от ЕС също не се очаква, тъй като Пекин се стреми да окаже натиск върху Брюксел да се съгласи на план за минимални цени за произведените в Китай електрически превозни средства. Франция гласува в подкрепа на тарифите за електрически превозни средства на вота през октомври 2024 г.

И всякакви предложения за Украйна, които Си може да направи на Макрон, биха последвали неотдавнашните китайски уверения към Русия за продължаващата подкрепа на Китай.

ЕС е готов също така да представи нови политики за икономическа сигурност следващия месец, за да намали зависимостта на блока от Китай.

„Без значение как се променя външната среда, нашите две страни винаги трябва да демонстрират независимостта и стратегическата визия на големите сили“, каза Си пред Макрон, като добави, че Китай остава ангажиран с насърчаването на мира в Украйна и Газа.

Си насърчи Макрон да задълбочи сътрудничеството в аерокосмическата и ядрената енергетика, както и в областта на изкуствения интелект, зелената икономика и биофармацевтиката.

Двамата лидери подписаха 12 споразумения за сътрудничество след разговорите си, обхващащи застаряването на населението, двустранните инвестиции, ядрената енергия и опазването на пандите.

Голям бизнес 

В миналото Макрон се е стремял да проектира единен европейски фронт в отношенията си с Китай, като същевременно внимава да не антагонизира Пекин, тъй като Китай е ключов експортен пазар за много от най-известните френски компании.

Висши ръководители на Airbus, BNP Paribas, Schneider и Alstom (ALSO.PA), заедно с лидери на френските групи от млечната и птицевъдната промишленост, се присъединиха към Макрон в Китай.

Търговският дефицит на ЕС в търговията със стоки с Китай се е увеличил с близо 60% от 2019 г. насам, докато търговският баланс на Франция с икономиката от 19 трилиона долара продължава да се разширява.

„Нашите две страни имат роля в полагането, заедно с други партньори, на основите за ребалансирано икономическо управление“, каза Макрон на Си Дзинпин, призовавайки за правила, които са по-справедливи и по-силни, а не основани на „оцеляване на най-силните“.

„От съществено значение е да се създаде среда на доверие и да се справим с всеки риск от нестабилност във веригите за доставки“, добави той.

Китай е седмият по големина търговски партньор на Франция, купувайки стоки на стойност около 35 милиарда долара всяка година, според данни на китайските митнически власти. Около 10% от тези продукти са козметика, като частите за самолети и алкохолните напитки са сред другите ключови износни стоки.

От своя страна Франция купува стоки на стойност около 45 милиарда долара от Китай.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ