Финансови "битки" ще оформят политиката на Европейската комисия през 2025 г.

Финансови битки ще оформят политиката на Европейската комисия през  2025 г.

Нова година, нова Европейска комисия, но същите стари битки. От съживяването на европейските пазари, за да вървят в крак с Китай и САЩ, до напредването на цифровите и екологични инициативи, Брюксел е изправен пред ключова година на икономически и финансови предизвикателства. Ето обобщението на POLITICO на ключовите битки във финансовата политика през 2025 г.:

„Съюзът за спестявания и инвестиции“

Закъсалият съюз на капиталовите пазари на ЕС беше преименуван като "Съюз за спестявания и инвестиции", но промяната на името не го направи по-малко спорен.

Две големи законодателни усилия вече са в ход: преработка на правилата на ЕС за инвестиции на дребно (RIS) и опит за закърпване на дупки в правилата за управление на банкови кризи (CMDI). И двете бяха разводнени в преговорите, което разочарова Комисията.

С RIS Брюксел е изправен пред труден избор: да отхвърли и пренапише предложението или да се примири с разредена версия, която вероятно скоро ще изисква допълнително преразглеждане.

Междувременно усилията за съживяване на пазара за препродаден дълг, известен като секюритизация, събуждат спомените за финансовата криза от 2008 г. Южните държави от ЕС остават предпазливи, докато индустрии като застраховането - чиито огромни инвестиционни пулове Комисията иска да привлече към пазара на секюритизация - са до голяма степен безразлични.

Еврокомисията също претегля идеи като консолидиране на финансовите пазари и създаване на прости инвестиционни продукти на ЕС, въпреки че много държави-членки продължават да се съпротивляват.

Разходи за отбрана

Години наред западноевропейските страни до голяма степен игнорираха призивите на антируските ястреби да увеличат военните си разходи.Но нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. и перспективата за второ президентство на Доналд Тръмп възобновиха дебатите за отбраната в ЕС. Докато повечето държави са съгласни с необходимостта от по-силен отбранителен капацитет, предизвикателството е във финансирането.

Задлъжнели нации като Италия и Франция, които не изпълняват целта на НАТО за разходи за отбрана от 2 процента от брутния вътрешен продукт, нямат много възможности да увеличат военните си бюджети, без да правят съкращения в други чувствителни области.

Те предпочитат емитирането на общ дълг на ЕС за финансиране на отбраната - идея, срещу която твърдо се противопоставят фискално консервативни държави като Германия и Холандия. Европейската комисия трябва да върви по път, който удовлетворява ястребите, южните нации, далеч от Украйна, и фискалните хардлайнери.

Дългосрочният бюджет на ЕС


Преговорите за следващия седемгодишен бюджет на ЕС ще започнат сериозно това лято, когато Европейската комисия официално ще представи своето предложение за 2028-2035 г.

Въпреки че сумите, по които се преговаря, са незначителни, крайният резултат се разглежда като камбана на силата на една страна в Брюксел.

В резултат на това силните брокери на ЕС вече бършат праха от сметалата си и събират коалиции.

"Ястребовите" източноевропейски и скандинавски страни, включително Полша и Швеция, искат да увеличат разходите на ЕС за отбрана, докато южните страни като Италия и Гърция биха предпочели повече пари, за да спрат пристигащите мигранти от Африка.

През 2025 г. страните от ЕС ще поставят своите "червени линии" за преговорите. Но ако миналото е нещо, което трябва да се вземе предвид, лидерите ще се карат за подробностите до единадесетия час.

"Зелените" битки

Правилата за зелено финансиране вече бяха настроени да доминират в дневния ред за 2025 г., като промените в Регламента за оповестяване на устойчиви финанси се очаква да изгладят пропуските в текст, който оказа огромно влияние върху индустрията.

Но сега президентът на Комисията Урсула фон дер Лайен изведе бъдещите изменения на друго ниво, като обяви силен „омнибусен“ закон, който се очаква да обедини редица екологични правила. Пакетът вече предизвиква политически битки за това кои закони да бъдат включени, като финансовият сектор се подготвя за интензивна законодателна битка.

Революцията на „отворените финанси“.

Законодателите обсъждат ключови финансови реформи, включително сметка за данни за финансов достъп и правила за платежния сектор, противопоставяйки Big Tech срещу традиционните финанси.

Законопроектът за данни ще принуди застрахователите и други финансови компании да споделят клиентски данни с трети страни, в опит да насърчат иновациите.

Докато защитниците на потребителите са предпазливи относно нарастващата роля на Big Tech, създателите на политики са добавили разпоредби за надзор за основните цифрови платформи, определени като „пазачи“.

Въпреки това няма официална забрана те да навлизат директно на пазара на финансови данни, за да предлагат нови продукти.

Доставчици на плащания срещу цифрови платформи

Що се отнася до плащанията, най-голямата битка се съсредоточава върху отговорността за измама. Доставчиците на плащания искат цифровите платформи да бъдат държани частично отговорни за измамите в техните системи, като се има предвид, че онлайн комуникационните канали са се превърнали в ключов инструмент за измамниците, ход, на който онлайн платформите силно се противопоставят.  Досега изпълнителната власт на ЕС остава неутрална, като твърди, че реформата на плащанията може да не е най-добрият начин за справяне с проблема. В резултат на това правителствата и законодателите ще имат последната дума.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ