Крайнодесните в Германия ухажват работниците в предизборната битка

Крайнодесните в Германия ухажват работниците в предизборната битка

Модерният завод на Volkswagen в  спретнатия източен германски град Цвикау някога е бил символ на светлото промишлено бъдеще на страната. Сега той е плодородна територия за надигащата се германска крайна десница, която вижда в безбройните проблеми на завода - и в нарастващата ярост на работниците, изправени пред съкращения - богата политическа възможност, пише POLITICO.

„Искаме Volkswagen да води политика, която действително е пазарно ориентирана, а не планова икономика“, казва Ларс Бохман, местен политик от крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“ (AfD), който е член на работническия съвет на завода. „Ние преживяхме това тук, когато беше Източна Германия“, добави той, визирайки централното планиране в бившата комунистическа държава.

Бохман работи в завода в Цвикау от близо три десетилетия, последно в отдела за контрол на качеството, преди да бъде избран от работниците да ги представлява през 2022 г. За това време VW се превърна от символ на германската производствена мощ в олицетворение на икономическото неразположение на страната.

През декември VW обяви споразумение с представители на профсъюзите за съкращаване на 35 000 работни места през следващите пет години, за да предотврати значително по-болезнени мерки. По-рано през годината VW заплаши да затвори заводите си в Германия за първи път в дългата история на компанията, която датира още от нацистката епоха.

Бохман е в авангарда на съгласуваните усилия на AfD да се възползва от нарастващото недоволство сред работниците във VW, както и в автомобилния сектор и германската търговия като цяло.

Средството на партията за тази цел е крайнодясна организация, наречена Zentrum q която се описва като „алтернативно работническо движение“. Целта на Zentrum е да се бори за лоялността на работниците в известни синдикати като IG Metall и Ver.di, които са дълбоко свързани с лявоцентристката Социалдемократическа партия, дългогодишната партия на германските работници.

Ако AfD постигне големи успехи сред традиционно левите гласоподаватели на профсъюзите, те смятат, че това ще доведе до политическа сила, или както казва Бохман: „Ние се борим в местната политика, но и на работното място“.

Заводът в Цвикау е първият на VW, който произвежда само електрически автомобили, което представлява усилието на автомобилния производител да се откаже от двигателя с вътрешно горене и да се конкурира с марките на САЩ и Китай за бъдещето на автомобила. Но Бохман и колегите му от Zentrum обвиняват именно този ход - фокусирането на VW върху електромобилите и държавните субсидии за насърчаване на тяхното производство - за упадъка на компанията.

В навечерието на националните избори на 23 февруари, на които AfD се очаква да заеме убедително второ място, посланието на Бохман, насочено срещу зелените и в подкрепа на двигателите с вътрешно горене, идва директно от предизборния манифест на партията. Това е и послание, което намира отклик сред много от работниците в завода, особено в частта на страната, която се смята за една от крепостите на AfD.

Тъй като работниците в Германия стават все по-неспокойни от масовите съкращения в промишлеността, двугодишното икономическо свиване, предизвикано от високите цени на енергията, и спада в световното търсене на нейния износ, Бохман вижда златна възможност за Zentrum да разпространи посланието.

„В миналото работниците говореха с нас само при затворени врати, но сега се обръщат открито към нас“, казва той, докато вечеря с колбаси и скришом дърпа от вейпа си в ресторант на централния площад в Цвикау. „Ние сме напът и се надяваме, че това в крайна сметка ще даде политически плодове, за да можем отново да напуснем тази долина на сълзите.“

"Със свалени колела"

През лятото на 2023 г. германският президент Франк-Валтер Щайнмайер посети завода в Цвикау, за да затвърди статута му на голяма надежда за икономиката на страната. Това е „град, който отразява основните постижения в автомобилостроенето, както никое друго място в Германия“, каза той на работниците. „Изпитвам голямо уважение към всички, които помагат за преструктурирането на нашата икономика“.

Нещата не са се развили така, както се е очаквало. Миналата година в завода в Цвикау бяха съкратени две хиляди  работни места. Производството ще бъде намалено наполовина от 2027 г. като част от голямото преструктуриране, обявено от Volkswagen, който се опитва да овладее влошените си финанси. Производството на четири от шестте модела електромобили, произвеждани в завода, ще бъде преместено в два други германски завода на VW.

Проблемите на завода се дължат на различни причини, включително забавяне на ръста на продажбите на електрически превозни средства и засилена конкуренция от Китай. В условията на бюджетна криза в края на 2023 г. германското правителство намали програмата за субсидиране на електромобили, което допълнително подкопа търсенето.

Дори онези работници, които не вярват, че Zentrum дава отговор на проблемите им, са силно разочаровани.

„Чувствам се като лично поражение“, каза Карстен Фридрих, ръководител на сглобяването в завода, докато се разхождаше покрай работниците и роботите, които служителите наричат „Robbies“, сглобяващи ID.3s, първия електрически автомобил на компанията за масовия пазар.

„Това е едно от най-дълбоките негативни съкращения, които съм преживявал през 30-годишния си професионален живот във VW.“

Марк Стефан, ръководител на производството в завода, който обикаля завода с електромобил, споделя това мнение.

„На хората им беше казано, че ние представляваме бъдещето, а сега следващото нещо, което знаем, е, че производството е намалено наполовина“, каза той. „Това е тежко за нашите хора и поражда недоволство и, разбира се, отвореност към популисткия спектър“.

Привържениците на  AfD се увеличават

В цялата страна работниците вече са все по-привлечени от AfD. Според едно проучване партията завърши на първо място сред самоопределилите се като работници в Германия по време на изборите за Европейски парламент миналото лято - скок с 23 процентни пункта в сравнение с десетилетие по-рано. По данни на Германската конфедерация на профсъюзите (DGB) на същите избори AfD се е представила по-добре сред членовете на профсъюзите, като е получила 18,5 % от техните гласове в сравнение с 15,9 % за широката общественост.

AfD вижда възможност да отнеме повече от тези членове на профсъюзите, особено в проблемния автомобилен сектор на Германия.

„Като цяло Zentrum не разполага с голям брой членове на работническите съвети, но се е съсредоточила върху ключови компании“, казва Клаус Дьоре, професор по социология в университета в Йена, който е проучвал организацията. „Те умишлено са избрали автомобилната индустрия, защото тя е сърцето на организираните трудови отношения. Основният им аргумент е, че работническите съвети в големите автомобилни компании са част от глобалистките елити и, така да се каже, преследват глобализацията против интересите на германския народ и германските работници.“ 

AfD вижда възможност да отнеме повече от тези членове на профсъюзите, особено в проблемния автомобилен сектор на Германия.

„Като цяло Zentrum не разполага с голям брой членове на работническите съвети, но се е съсредоточила върху ключови компании“, казва Клаус Дьоре, професор по социология в университета в Йена, който е проучвал организацията.

„Те умишлено са избрали автомобилната индустрия, защото тя е сърцето на организираните трудови отношения. Основният им аргумент е, че работническите съвети в големите автомобилни компании са част от глобалистките елити и, така да се каже, преследват глобализацията против интересите на германския народ и германските работници.“

„Политическата хегемония се основава на културната хегемония, а ние никога няма да постигнем културна хегемония само по парламентарен път“, каза той. Културната хегемония, продължи той, означава да се каже „да“ на Zentrum и други „граждански движения“.

„Ние се нуждаем от тази основа“, добави той. „Без нея ние сме нищо и няма да пробием.“ След това членовете на партията гласуваха за изваждането на Zentrum от списъка на несъвместимите, което доведе до засилване на сътрудничеството.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ