Социологически проучвания сочат съкрушителна изборна победа за лейбъристите във Великобритания

Социологически проучвания  сочат съкрушителна изборна  победа за лейбъристите във Великобритания

Има един основен разказ, откакто премиерът-консерватор на Великобритания Риши Сунак свика общи избори през май - че опозиционната Лейбъристка партия ще спечели гласуването със съкрушителна победа.

Докато проучванията на избирателите може да са се различавали по мащаб и методология, резултатите сочат една посока, показвайки, че лявоцентристката Лейбъристка партия има около 20 пункта преднина пред консерваторите. Лейбъристите са на път да спечелят около 40% от гласовете, докато приблизително 20% от подкрепата се очаква да отиде при торите, според програма за проследяване на анкети на Sky News, предаде CNBC.

Според прогнозите "Реформирай Обединеното кралство“, водено от привърженика на Брекзит Найджъл Фараж, може да разчита  за 16% от гласовете, след като изяде подкрепата на торите, докато либералдемократите ще спечелятс около 11%, а Зелените с 6%. Прогнозите са, че Шотландската национална партия ще спечели 2,9% от гласовете.

Кандидатите на лейбъристите и лидерът Кийр Стармър се стремят да омаловажат нивото на подкрепа, на което се радва партията, опасявайки се от самодоволството на гласоподавателите и от появата на „в чантата“ – позиция, която може да предизвика апатия на избирателите и по-ниска активност на поддръжниците социологическите проучвания или обратна реакция от консервативно настроени части от електората.

„Лейбъристката партия иска да успее да убеди гласоподавателите, че е абсолютно важно те да се явят и да гласуват, защото в противен случай торите ще спечелят, а торите отчаяно искат хората да мислят, че все още имат шанс, и затова е струва си да се появи“, каза най-добрият британски експерт по социологически проучвания Джон Къртис пред CNBC.

В миналото се повишиха въпросителни относно точността на британските гласоподавателни проучвания, като предишните прогнози надцениха или подцениха подкрепата за различни политически партии. Грешките често се дължат на неадекватна извадка или на фактори, които са по-трудни за контрол, като например това, че избирателите са „срамежливи“, когато са анкетирани коя партия възнамеряват да подкрепят.

Тази година обаче експертите са склонни да се съгласят, че социологическите проучвания показват такова отклонение към лейбъристите, че дори скалата на подкрепата да е грешна, общият резултат би бил същият: убедителна победа за опозиционната партия.

„Моето отношение е [че] трябва да се направи анкета, но не и да се вдишва“, каза иронично Къртис. „Въпросът е, че не трябва да ги гледате, за да ви осигурят прецизна точност, те трябва да ви дадат разумна индикация за посоката на пътуване.“

„Просто така се случва, че тъй като това са избори, в които очевидно една партия е толкова напред, както [беше] през 1997 г., социологическите проучвания може да са доста извън - но никой няма да забележи“, отбеляза той, позовавайки се на година, когато Лейбъристката партия спечели убедително срещу консерваторите, слагайки край на тогавашното 18-годишно управление на последната партия.

Лейбъристите са склонни да омаловажат предварителните проучвания 


Самата Лейбъристка партия разбираемо желае да омаловажава проучванията, като говорител каза  пред CNBC, че партията не коментира прогнозите, „тъй като те варират и се колебаят“. „Вместо това работим усилено, за да отнесем нашето послание за промяна към избирателите преди единственото гласуване, което има значение, на 4 юли“, каза говорителят.

В понеделник  лидерът на лейбъристите Кийр Стармър каза, че нито едно гласуване не трябва да се приема за даденост, като помоли поддръжниците си да продължат кампанията до затварянето на избирателните секции в четвъртък.

„Борбата за промяна е за вас, но промяната ще се случи само ако гласувате за нея. Това е посланието, което трябва да отнесем до всеки праг през последните няколко часа и дни до 10 часа в четвъртък вечер.“

„Нищо не трябва да се приема за даденост, всеки глас трябва да бъде заслужен. Проучванията не предсказват бъдещето, ние трябва да излезем там“, каза той на поддръжниците на кампанията в Хитчин.

Бившият директор на кампанията и комуникациите на лейбъристите, Алистър Кембъл, един от главните стратези зад ребрандирането на партията през 90-те години като „Нови лейбъристи“ преди нейната монументална победа на изборите през 1997 г., каза пред CNBC, че се съмнява в настоящите социологически проучвания.

„Наистина се тревожа за начина, по който се развиват тези предизборни дебати, почти всичко в дебата в момента е за тези проучвания на общественото мнение“, каза той пред CNBC преди две седмици.

„Освен няколко гласувания по пощата, все още никой не е гласувал. И аз просто не вярвам дори за секунда, че консерваторите ще бъдат практически унищожени, просто не вярвам в това“, каза той.

„Просто мисля, че нещо много, много не е наред с тези социологически проучвания, може да греша напълно и е вярно, че лейбъристите постоянно водят. Но просто ми се иска в нашите изборни периоди да говорим по-малко за социологически проучвания и повече за това какво казват партиите.

Експертът по социологически проучвания Мат Бийч, директор на Центъра за британска политика в Университета на Хъл, каза, че позицията на Кембъл има за цел да убеди гласоподавателите, настроени към лейбъристите, да гласуват. „Те искат да се уверят, че ще получат възможно най-голямо мнозинство. Всички те са много наясно с [предварителните избори през] 1992 г. с феномена на „срамежливите тори“, когато социологическите проучвания казваха, че лейбъристите ще спечелят, а те не.... [Но] те са всъщност не съм толкова искрено притеснен за това. Това, което искат, е цунами от свлачище като от 1997 г.“, каза Бич пред CNBC. Той добави: „Така че, ако продължите да блъскате по този барабан [че анкетите не са правилни], вие ще кажете на лейбъристките избиратели „моля, излезте и гласувайте“. уплашени, че няма да спечелим, ще спечелим удобно. Но ние искаме мнозинство, което ни позволява да прокараме нашия дневен ред и искаме тази победа да означава, че сме там за два мандата.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ