PRовокатори на PRoмени се състезават в тазгодишното издание на PR Приз

PRовокатори на PRoмени се състезават в тазгодишното издание на PR Приз

„PRовокатори на PRoмени“ е темата на тазгодишното издание на престижния конкурс PR Приз. Той се провежда от 2001 г. и събира всяка година над 70 проекта от различни бизнес сфери като НПО, бизнес организации, агенции и индивидуални PR експерти, които се състезават в различни комуникационни категории като „Управление на работодателската марка“, „Кризисни комуникации“, „Инфлуенсър маркетинг“, „Кампания за устойчиво развитие или корпоративна социална отговорност“, „Специално събитие“ и много други. Конкурсът се организира от „Българско дружество за връзки с обществеността“ (БДВО). 

За предизвикателството да правиш успешни комуникационни кампании и за самия конкурс разказват трима представители на УС на БДВО за да ни разкажат малко повече за конкурса и предизвикателството да правиш успешни комуникационни кампании:

Диляна Йорданова, комуникационен експерт, сертифициран Employer Branding Leader и Маркетинг мениджър за България в Tek Experts с близо 10 години опит в сферата на комуникациите. Диляна Йорданова е член на БДВО от 2014 г., а от 2020 г. е член на Управителния съвет на организацията.

Иван Янакиев, председател и член на Управителния съвет на БДВО. Той е собственик и основател на Propaganda Group, един от водещите комуникационни експерти в България, със солиден опит от над 17 години в областта на корпоративните комуникации, маркетинга и връзките с обществеността на международни компании и институции в редица сектори. Иван Янакиев е активен в академичната общност като гост-лектор в редица университети, както и неизменна част от средите на предприемачите и инвеститорите в страната.

Елена Спирина, член на Управителния съвет на БДВО. Създател на няколко бранда, управлява успешно компанията за събития PARTY MANAGEMENT, създател е на публичното събитие White Dinner и бизнес форума Business Talks. С над 22 години стаж в сферата на маркетинга и комуникациите, преминала редица обучения, включително "PR и управление на репутация" към „London School of PR“, последните години Елена е активна и като мотивационен лектор, както и в преподаването на ивент мениджмънт и комуникации като гост лектор в бизнес форуми и университети, сред които и престижния ФЖМК към Софийския университет, като член на УС на БДВО.

Какво отличава конкурса „PR Приз“ и какви ползи има за една компания от участието в бизнес конкурси?

Иван Янакиев: Имено публичните представяния и защити под формата на презентации за всеки един проект е нещото, което прави PR Приз уникален конкурс не само за България. Това е арената, където най-добрите комуникационни професионалисти се изправят буквално един срещу друг, за да могат ежегодно да си „сверят часовниците“.

Елена Спирина: На първо място - участието в конкурси много помага да си дадеш по-реална оценка как се справяш, да видиш другите какво са направили, да се поучиш. Tака нареченият “Benchmarking”, т.е. сравняване с другите, може да помогне много на една организация, един комуникационен специалист в работата му.

PR Приз е на първо място дългогодишен и престижен конкурс на „Българско дружество за връзки с обществеността“. Журито всяка година е различно и събира както доказани професионалисти, така и академици, а проектите са приблизително 80 всяка година и то от най-различни организации - НПО, университети, агенции и бизнеси, които кандидатстват с проекти. Това което най-силно отличава конкурса са живите представяния. В България е може би единствен, в който всеки участник може да бъдат и зрител и стане част от „откритите представяния“. Възможност да видиш една комуникационна стратегия дори как се презентира. В крайна сметка, ние сме комуникатори и трябва да можем да убеждаваме не само с картинки, видеа, добри оформени вузуално и писмено материали, разбира се и резултати, но и с дар словото си.

Също така членовете на журито не може да гласуват за проекти на представлявани от тях организации.

Правилата и начина на провеждане на конкурса дават една силна прозрачност, голяма яснота, която понякога липсва на пазара и блуждае мнението „ние на конкурси не вярваме“.

Диляна Йорданова: PR Приз е първият комуникационен конкурс в България и това, което го отличава от всички останали, са откритите представяния – това според мен е и най-ценната част на PR Приз. Откритите представяния дават възможност да покажем работата си не само на хартия, да разкажем за нея, да я представим, да заразим журито. Дават възможност да си сверим часовника, да се вдъхновим от колегите; дават възможност дори да си откраднем някоя идея, която прекарана през нашата лична призма има потенциалната възможност да се превърне в следващата брилянтна кампания. Участието на компаниите в бизнес конкурси, и в частност PR Приз, дава възможност да покажат животът „зад кулисите“ – какво всъщност компанията прави освен основната дейност, с която е позната, как и защо инвестира в служителите си, в обществото и не само.

Каква е вашата препоръка за една успешна PR кампания и каква е ролята на креативността в нея?

Диляна Йорданова: Креативността е едва около 20% от създаването на успешна PR кампания. Останалите 80% са планиране, организация и добър подбор на комуникационни инструменти, които ще бъдат използвани. Колкото и да е брилянтна и иновативна идеята ни, ако не успеем да я развием, целта ѝ няма да бъде изпълнена и съответно резултатите ще бъдат незадоволителни. Основната ми препоръка към колегите е да не се фокусират само към креативната част на PR кампанията, която създават, а да отделят достатъчен ресурс и за нейното планиране, подготовка и реализация.

Иван Янакиев: Далеч съм от мисълта, че има универсална рецепта за успешна PR кампания. Нашата професия е една от най-бързо развиващите се. Това я прави сложна и мултидисциплинарна. Работата на PR експертите е да комбинират широк набор от инструменти, знания и тактики, за да постигат целите си. В крайна сметка, нивото на ефективност и постигнатите резултати правят една кампания по-успешна от друга.

Креативността е един от инструментите, чрез който работата ни се отличава и може да бъде забелязана. Но в зависимост от целите, публиките и крайните резултати, които една кампания гони, творчеството може да има различна тежест както на стратегическо, така и на ниво реализация.

Ако все пак трябва да генерализирам, една успешна PR кампания е изключително добре обмислена и балансирана комбинация от наука (тоест, стратегически подход), творческо решение (опаковката) и безупречен микс от тактики и механики (реализацията на първите две).

Eлена Спирина: Креативността в избора на нестандартни тактики и комуникационни инструменти, дори лица на кампанията ни, е ключова за привличане на вниманието. Как обаче ще трансформираме това внимание в бизнес резултати? Това е по-важният въпрос. Една успешна PR кампания може да привлече внимание към даден бранд, продукт, събитие, личност или компания, но само доброто планиране и готовността да „поемем“ това внимание може да даде добри резултати.

Неведнъж пазарът е виждал добри реклами, а продукта го няма по магазините, няма логистика или има невъзможност да се поеме капацитета на предизвикания интерес. Комуникационният експерт е постигнал резултата си, браво, но лошата логистика може да превърне всичко в „голям провал“ и може да стигнем дори до кризисни комуникации и то не в кръга на шегата. Доброто планиране на всички звена, е ключово.

Задължително е и релевантното проучване на нагласите, преди да се хвърлим в „една добра идея“, защото ако после имаме разминаване с очакванията, дори негативен ефект, креативният ни избор, може да се нарече провал. Виждали ли сте силни кампании с неподходящи лица и съответно негативен ефект и лоши бизнес резултати? Аз да. В PR Приз оценяваме да има баланс, да има ефективност на комуникацията спрямо бизнес резултатите.

Повече за конкурса PR Приз:

Тази година ще се приемат проекти в общо 14 категории, като в предстоящото издание PR Приз 2023 има и изцяло нова категория “B2B комуникационен проект“ за успешни кампании, насочени от бизнеса към бизнес клиенти, в които резултатите са постигнати чрез комуникационни похвати.

На 17 май ще се проведе и официалната церемония по награждаване в литературен клуб „Перото“, предхождана и от PR Фестивал под мотото „PRовокатори на PRомени” с участието на водещи PR професионалисти в дискусионни панели с провокативни въпроси за предизвикателствата в бизнес комуникациите при иновации и промени.

Жури в предстоящото издание на PR Приз 2023 ще бъдат доказани комуникационни професионалисти като Иван Янакиев, Жанета Дядовска, Катя Димитрова, Елица Баракова, Кристиян Постаджиян, Таня Кръстева и Даринка Георгиева.

Приемът на проекти в конкурса продължава до 05 май 2023 г. включително. За повече информация вижте тук

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ