Културни кодове: Следващата ви месторабота ще бъде определена от AI

Културни кодове: Следващата ви месторабота ще бъде определена от AI

Културни кодове: Следващата ви месторабота ще бъде определена от AI

Въпреки че автоматизирането на процесите на подбор чрез алгоритми не е нещо ново, появата на генеративния изкуствен интелект предизвика интерес към неговото използване. Това обаче породи и несигурност относно рисковете и възможностите, генерирани от неговото прилагане, дори сред отговорните за това. Въпреки че 75% от мениджърите по човешки ресурси виждат използването му като „приоритет“ в дейности като интервюта за работа и изпитване на кандидатите за дадено работно място, само 25,6% са наясно как да го направят, пише elEconomista.es

Проучване за използването на изкуствен интелект в управлението на таланти, проведено от инициативата IA+Igual, което анализира и одитира алгоритмите за изкуствен интелект, прилагани в различни процеси за управление на персонала в компаниите, разкрива, че въпреки че 35% от професионалистите в тези области използват на AI в момента , а 67% се готвят да увеличат неговата тежест през 2024 г., само един на всеки четирима е определил стратегия за това. Това от своя страна до голяма степен се обяснява с непознаването на технологиите.

63,6% от анкетираните признават за „ниски“ познанията си в областта на тази технология, 34,1% ги смятат за средни, а само 3,3% ги класифицират като високи. Общо само 21,2% от анкетираните мениджъри по човешки ресурси се обявяват за „подготвени и обучени“ да оценят и използват инструментите, „които най-добре се адаптират“ към тяхната компания. И все пак 76,1% от отговорните нямат експерти по изкуствен интелект в своите екипи, а само 11% планират да ги включат през 2024 г.

Това не е несъвместимо с изключително положителното мнение за въздействието на изкуствения интелект. 48,1% го определят като възможност, а 47,7% като „голямо предимство“ за компанията. Едва останалите 5,3% виждат риск в технологиите.

При този сценарий проучването открива „пропаст“ между реалността и желанието. Или по-скоро между тези области, в които смятат, че изкуственият интелект може да се приложи, и тези, в които смятат, че това е по-спешно. По-малко от половината от анкетираните, 43,9%, предвиждат, че AI може да се приложи при интервю за работа, в сравнение с 67,8%, които смятат, че е полезно в плановете за обучение на персонала или 65,5%, които го използват специално за подготовка на нови служители.

Данни, пристрастия и заплахи

74,3% от мениджърите по човешки ресурси смятат, че процесите на набиране и подбор на персонал трябва да бъдат приоритет за прилагане на генеративния изкуствен интелект, въпреки факта, че това е една от функционалностите, които генерират най-много съмнения. Всъщност това е в прицела на пионерското европейско законодателство, одобрено в края на 2023 г. Този регламент увеличава контрола и отваря вратата за милиони долари санкции срещу злоупотреба с тези програми при подбор и наемане на кандидати.

Въпреки този регулаторен натиск, 61,7% от професионалистите признават, че не знаят какво въздействие могат да имат пристрастията, а 59,8% не знаят как могат да повлияят на резултатите от използването на AI.

Авторите на изследването смятат за поразително, че интервютата и подборът на персонал се считат за по-важни от други области, в които прилагането на AI би осигурило „незабавни“ предимства, тъй като би позволило на компаниите да управляват по-ефективно данните, с които разполагат.

Така административните процеси интересуват само 56,8% от участниците в проучването, докато оценката на работата на служителите е необходима само за 53,8%. От своя страна проектирането на програми за компенсации и обезщетения, което, както се припомня, е "областта, която традиционно има най-много данни в областта на човешките ресурси", се разглежда само от 33% от анкетираните професионалисти.

Това сочи към сценарий, при който ангажиментът към изкуствения интелект е изкривен от това, което изследователите описват като „GPT Chat ефект“. „Изкуственият интелект, особено генеративният AI и по-специално ChatGPT от OpenAI и репликите от Microsoft и Google съответно с Copilot и Gemini, е въведен в организациите по „опасно естествен“ начин“, посочва проучването.

В този смисъл не забравяйте, че тези генеративни AI програми са „обучени“ с данни, за да се научат как да изпълняват задача. Това, че много професионалисти използват тези на собствените си компании без адекватни предпазни мерки, представлява очевиден пропуск в сигурността - проблем, който вече тревожи 54% от отговорните за управлението на таланти в компаниите.

Превод и редакция: Нели Тодорова                                                    

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ