Може ли пътуването с влак да е по-бързо от самолетен полет?

Може ли пътуването с влак да е по-бързо от самолетен полет?

През 2023 г. Франция въведе забрана за вътрешни полети на къси разстояния, където има алтернатива на железопътния транспорт с времетраене под два часа и половина. Забраната беше въведена, за да се ограничат въглеродните емисии, но замяната на самолета с влак може да бъде и по-евтиният и, оказва се, по-бърз вариант.

Проучване на Trainline, цитирано от Euronews, сравнява пет маршрута във Франция, за които се очаква опцията за самолет скоро да изчезне, и установява, че някои междуградски пътувания се извършват два пъти по-бързо, ако се избере железопътния транспорт.  

Компанията за резервации на железопътни билети е използвала собствени данни, за да изчисли времето за пътуване с влак и неговата цена, както и данни от сайта за сравнение на резервации на авиокомпании Skyscanner за времето за пътуване и цената на самолетните билети.

Влак или самолет?

Разликата във времето за пътуване се дължи главно на факта, че изборът на железопътен транспорт означава избягване на дългите проверки за сигурност и времето за чакане, необходимо при полет. 

"Въпреки че времето на самия полет често изглежда като предимство, то не отразява действителната продължителност на пътуването със самолет, включително пътуването до летището, чакането преди качване, проверките за сигурност и евентуалните закъснения“, казват още от Trainline.

Някои междуградски пътувания във Франция могат да бъдат почти два пъти по-бързи с влак, отколкото със самолет 

Пътуването от Рен до Париж, например, отнема 3 часа и 21 минути със самолет, но само 1 час и 44 минути с влак, докато пътуването от Париж до Лион отнема 3 часа и 37 минути със самолет и 2 часа и 11 минути с влак.

Пътуването с влак може да съкрати времето за пътуване и по друга причина - пътниците е по-вероятно да тръгват и пристигат в центъра на града, докато много летища изискват прекачване.

„Железопътните гари, идеално разположени в центровете на градовете и добре обслужвани от обществен транспорт, позволяват на пътуващите да намалят броя на допълнителните прекачвания“, посочват от Trainline.

Дори като се вземе предвид 30-минутното предварително време за пристигане на гарата, препоръчано от железопътните оператори, този транспорт остава по-ефективен вариант от летенето, където отдалечената инфраструктура увеличава общото време за пътуване.

Данните също така показват, че цената на пътуванията с влак може да бъде много по-ниска от пътуванията със самолет. Летенето е средно 1,8 пъти по-скъпо от влака.

Пътуването между Париж и Лион с влак означава спестяване на до 40 евро, докато пътуването с влак от Марсилия до Лион намалява разходите за пътуване с 41 евро.

Колко въглеродни емисии спестява замяната на самолетите с влакове?

Констатациите изглежда подкрепят решението на Франция да забрани вътрешните полети на кратки разстояния. Регламентът, на теория, означава, че всички пътувания, които са възможни за по-малко от два часа и половина с влак, не могат да бъдат осъществени със самолет, с изключение на свързващите полети.

Промените са част от френския закон за климата от 2021 г. и бяха предложени за първи път от френската Гражданска конвенция за климата.

Проучването на Trainline установи, че въглеродният отпечатък на влаковете може да бъде от 124 до 151 пъти по-нисък от този на самолетите. Тези данни отчитат емисиите, отделяни от двата вида транспорт, както и тези, използвани от пътника, за да продължи пътуването си.

Например, компанията изчислява, че полет от Париж до Лион произвежда повече от 90 кг CO2 на човек, докато същото пътуване с влак отделя само 0,690 кг.

На практика обаче забраната за полети не намалява емисиите толкова драстично.

Френската Генерална дирекция за гражданско въздухоплаване (DGAC) изчислява, че новият регламент може да намали до 55 000 тона емисии, което е само 2,6% от общото годишно количество за вътрешните полети във Франция.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ