Надпревара за геополитическо господство стои зад конкуренцията при ИИ
През 2018 г. китайският технолог, инвеститор и предприемач Кай-Фу Лий прогнозира геополитическо бъдеще, оформено от американската и китайската доминация в областта на изкуствения интелект (ИИ): "Може да се окаже, че някои държави нямат друг избор, освен да станат васални на САЩ или Китай: Вие имате моите данни, аз ще правя каквото искате, а вие ще ми помогнете да изхранвам бедните хора." Авторитетното издание The Economist характеризира визията на Лий по следния начин: "Светът ще се превърне в неоимпериалистичен ред, в който, ако искат да се възползват от жизненоважни приложения, другите страни ще трябва да станат васални държави на една от свръхсилите на изкуствения интелект."
Пет години по-късно, след като започнаха да се разпространяват големи езикови модели (LLM), като PaLM 2 на Google и GPT-4 на OpenAI, конкуренцията в областта на ИИ се превърна в критична част от по-широкото технологично съперничество между САЩ и Китай. Въпреки че някои анализатори повтарят бинарното виждане на Лий за съперничеството в областта на изкуствения интелект, глобалната конкурентна среда в областта на изкуствения интелект изглежда по-малко черно-бяла от картината, която той нарисува през 2018 г.
Глобална конкуренция в областта на изкуствения интелект през 2023 г.
Днес има повече държавни конкуренти в областта на изкуствения интелект, отколкото Лий прогнозираше, и няколко държави започват нови стратегии, за да се конкурират по-ефективно със САЩ и Китай. Тези правителствени инициативи се простират отвъд регулирането на технологията към по-стабилна индустриална стратегия за ИИ. Въпреки това много държави, които не са толкова подготвени за ИИ, рискуват да попаднат в капана на Лий като васали на ИИ - макар че има стъпки, които могат да предприемат, за да го избегнат.
От своя страна, в национален интерес на САЩ е да насърчават глобалната конкуренция в областта на ИИ и да я използват като катализатор за създаването на глобална екосистема на ИИ, която е по-отворена, обвързана с правила и балансирана, отколкото би била в едно феодално бъдеще на ИИ васали и техните подчинени.
На пръв поглед сегашното състояние на технологичната реалност отразява описанието на Лий за двустранна надпревара в областта на изкуствения интелект между САЩ и Китай. Истинското естество на конкуренцията в областта на ИИ между националните държави обаче е много по-сложно и се определя от класическите фактори на технологичното съперничество: талант, капитал, инфраструктура, данни и софтуер. През 2023 г., въпреки засилващите се тенденции срещу глобалните потоци от капитали, данни и технологии, нито един от тези катализатори на конкуренцията в областта на ИИ не е концентриран само в САЩ и Китай.
Така например Глобалният индекс на ИИ класира САЩ и Китай на първо и второ място по внедряване на ИИ, иновации и инвестиции, но те не са единствените държави в списъка.
Сингапур, Обединеното кралство и Канада допълват първата петица, а следващите пет са Южна Корея, Израел, Германия, Швейцария и Финландия. Институтът за изкуствен интелект, ориентиран към човека, към Станфордския университет (Stanford HAI) изготви класация на лидерите в областта на изкуствения интелект през 2021 г., която в голяма степен повтаря топ 10 на Глобалния индекс на изкуствения интелект: САЩ, Китай, Индия, Обединеното кралство, Канада, Южна Корея, Германия, Австралия, Израел и Сингапур, в този ред.
По редица показатели 10-те държави с най-много достижения при изкуствения интелект се различават значително помежду си. Например по брой на населението те варират от Сингапур с около 5,5 млн. души до Китай, където има 19 града с по над 5,5 млн. жители. От друга страна, една от основните общи черти на повечето от 10-те най-големи държави е, че те са отворени, обвързани с правила демокрации.
Австралийският институт за стратегическа политика (ASPI) показва подобен широк диапазон на конкуренция в областта на изкуствения интелект. Проследяването на критичните технологии на ASPI класира конкурентните предимства на държавите въз основа на въздействието на тяхната научноизследователска продукция. В подкатегорията машинно обучение, която включва невронни мрежи и дълбоко обучение, ASPI класира Китай на първо място, следван от САЩ, Индия, Великобритания, Южна Корея, Германия, Австралия, Иран, Канада и Италия, в този ред.
По този начин на високо равнище конкуренцията в областта на ИИ изглежда отворена за широк кръг държави. Повърхността на Глобалния индекс на изкуствения интелект разкрива не само отвореността, но и динамиката на глобалната конкурентна среда в областта на изкуствения интелект. Например Индия заема 14-то място като цяло, но е на второ място по таланти в областта на ИИ. Не е нужно много, за да си представим свят, в който Индия се придвижва към една от първите две позиции чрез подобряване на инфраструктурата си за ИИ, където е на 59-то място, особено като се имат предвид новите проекти за разширяване и модернизиране на техническата инфраструктура на страната, които бяха обявени и са в ход.
Възможно е също така САЩ и Китай да се отделят от групата, което ще доведе до само формална конкуренция от страна на други държави. Например, проследяването на ASPI показва, че САЩ и Китай заедно обикновено съставляват около половината от значителната изследователска продукция, проследена в областта на изследванията на изкуствения интелект. В същото време най-близкият конкурент (обикновено Индия) представлява приблизително от пет до седем процента от научната продукция, проследена във всяка категория ИИ. В бизнес план годишният доклад Stanford HAI AI Index 2023 показва, че от 1226 новосъздадени компании за ИИ през 2022 г. 44% са американски (получили финансиране в размер на 47,4 млрд. долара) и 13% са китайски (13,4 млрд. долара). Обединеното кралство е следващият най-близък конкурент в списъка от 15 държави - осем процента (4,4 млрд. долара).
Стратегии за поддържане на конкуренцията в областта на изкуствения интелект
За да преодолеят пропастта и да избегнат бъдещето, очертано от Лий, като васали на ИИ суперсилите, държавите по света вече предприемат действия. От края на 2010 г. насам повече от 60 държави по света са разработили стратегии за ИИ. Няколко от тях показват ранни признаци на по-агресивни индустриални политики, тъй като светът се запознава с продукти на ИИ като ChatGPT и Midjourney. Това може би е най-видимо в усилията на Европейския съюз, Германия, Япония и други страни да субсидират разработването и производството на усъвършенствани полупроводници.
Забележително е, че тези политики за конкуренция в областта на ИИ са отделени от усилията за регулиране на ИИ в области като безопасност, отчетност и прозрачност, макар че понякога са свързани с тях. Те включват разгръщане на капитали, технологии и таланти за конкуриране, което отразява неотдавнашната оценка на френския президент Еманюел Макрон: "Най-лошият сценарий би бил Европа, която инвестира много по-малко от американците и китайците, но започва със създаване на регулации."
Един от начините, по които държавите се конкурират в областта на ИИ, е като развиват самостоятелни езикови модели, което им дава по-задълбочено разбиране за това как се изграждат, внедряват и използват тези модели, както и по-голямо влияние върху ИИ извън регулаторната сфера.
Например през март 2023 г. Институтът за технологични иновации, изследователски център, свързан с правителството на Обединените арабски емирства, обяви програмата Falcon LLM, за която се съобщава, че се равнява на резултатите на други висококачествени LLM. Обединеното кралство също обмисля създаването на модел на суверенна фондация, наречен "BritGPT". През април 2023 г. обаче британският министър-председател Риши Сунак смекчи ангажимента си към проекта. Медиите съобщават, че индийското правителство също е обмисляло изграждането на собствени обучителни модели на ИИ.
Втората тенденция е правителствената подкрепа за "национални лидери" в областта на ИИ. Например, френският президент Макрон наскоро обяви 40 млн. евро (около 45 млн. долара) ново финансиране за френски компании за ИИ като базираната в Париж Mistral AI. През юни, само четири седмици след основаването си, Mistral набра 105 млн. евро (около 113 млн. долара) от инвестиционна група, която включваше Bpifrance, френска инвестиционна банка от публичния сектор, за да се конкурира с OpenAI и други LLM. Тази стратегия повтаря по-ранните усилия на Китай да развие Baidu, Tencent и Alibaba като национални лидери по изкуствен интелект.
Третият опит в момента е създаването на центрове за ИИ, които са тактически различни един от друг, но имат обща цел - да привлекат таланти и капитал в областта на ИИ. Например, през май 2023 г. ОАЕ предоставиха отворен код на своя Falcon LLM. Страната предлага капитал и изчисления на учени, изследователи и предприемачи, които внедряват модела за иновативни случаи на употреба. Отварянето на Falcon и финансирането на проекти, които използват модела, може да помогне за утвърждаването на ОАЕ като лидер в областта на ИИ, за привличането на таланти, за генерирането на бизнес и стратегически възможности и за усъвършенстването на модела (Meta и други компании, които в една или друга степен отварят собствените си модели, го правят с подобни мотиви).
Обединеното кралство е друг пример за център за ИИ. В неговия случай планът е Великобритания да се превърне в глобален център за безопасност на ИИ в сътрудничество с големи компании за ИИ като Google, OpenAI и Anthropic. Въпреки че подробностите не са ясни, тези усилия изглежда целят да включат Обединеното кралство в компонента за безопасност на разработването на продукти с ИИ. Друг пример е стремежът на Франция да се превърне в център за ИИ чрез привличане на чуждестранни таланти в областта на ИИ чрез рационализирани визови процедури, за да изпревари други държави в борбата за желаните таланти в областта на ИИ.
По отношение на инфраструктурата изглежда, че в повечето държави има обща готовност да си партнират с американски компании за облачни услуги и да разчитат на тях за обучение, внедряване и разширяване на МЛС. В продължение на няколко години американските компании за изчисления в облак разширяват центровете си за данни и по-широкия си отпечатък върху техническата инфраструктура в целия свят, понякога в партньорство с местни компании (какъвто е случаят във Франция и Германия) и с подкрепата на правителството. В примера за суверенния LLM на ОАЕ Falcon се обучаваше в инфраструктурата на Amazon Web Services, вероятно в някои от центровете за данни на компанията в ОАЕ.
Както се случва от няколко години обаче, държавите, които се конкурират в областта на ИИ, вероятно ще се стремят към по-голям контрол върху чуждестранната инфраструктура, която поддържа LLM и други работни натоварвания с ИИ. Страните биха могли също така да прехвърлят повече работа по ИИ в инфраструктура, собственост на правителството или на местни компании. Например Франция обяви инвестиция от 500 млн. евро (550 млн. долара) за увеличаване на изчислителния капацитет на Франция и ЕС - включително суперкомпютъра Jean Zay, който е собственост на френското правителство и на който Hugging Face и други организации обучават многоезичния LLM с отворен код Bloom. Правителството на Обединеното кралство също предложи да инвестира 900 млн. паунда (1,2 млрд. долара) за изграждане на британски суперкомпютър за напредъка в областта на ИИ и квантовите изчисления.
Като се има предвид, че висококачествените данни (често в много големи количества) са основната съставка за ефективен обучителен модел, правителствата също обмислят как да използват данните стратегически. Индийското правителство, например, очерта стратегия за суверенни данни за изкуствен интелект. Държавният министър на електрониката и информационните технологии Раджев Чандрасекхар наскоро обясни програмата на индийското правителство като насочена към разработване на набори от данни без пристрастия, с високо качество и разнообразие.
Тези набори от данни изглежда са предназначени за използване от местни индийски организации. Възможно е те да се използват и като начин за повишаване на приходите спрямо чуждестранни компании за изкуствен интелект (подобно на начина, по който Reddit и други компании планират да таксуват компаниите за изкуствен интелект за достъп до данни за обучение на модели). В по-широк план кураторските набори от данни, предоставени от индийското правителство, могат да се превърнат във форма на "мека сила" - проектирани да бъдат включени във всеки LLM, така че индийската перспектива по отношение на езика, културата и други въпроси да бъде отразена в резултатите от модела. Френското правителство също е обсъждало стъпки в тази посока, като се е фокусирало върху инвестирането в проекти за изкуствен интелект, които ще използват източници на данни на френски език, за да подобрят резултатите от моделите, като, наред с други неща, отразяват по-добре нюансите на френския език.
Какво могат да направят държавите, които са по-малко подготвени за ИИ революцията?
Какво се случва с държавите, които са по-малко напреднали в технологиите и по-слабо икономически развити от тези, които прилагат стратегии за ИИ, за да се конкурират със САЩ и Китай? Много по-слабо развити страни от глобалния Юг например са изложени на риска да останат назад и да се превърнат във васални на една или повече от страните, които успяват в конкуренцията за ИИ.
На тези по-малко подготвени за ИИ реалностите държави може да им се наложи да играят различна игра. Първо, техните правителства и компании вероятно ще трябва да станат клиенти (поне в краткосрочен план) на чужд ИИ и да интегрират технологията в своите продукти, услуги и процеси. Възприемането на чуждестранен ИИ и развиването на експертен опит ще бъдат необходими, за да не изпаднат в състояние на техническа изостаналост в една икономика, управлявана от ИИ.
Второ, тези по-малко подготвени за ИИ държави могат да последват примера на Индия и да погледнат на данните - по чувствителен към неприкосновеността на личния живот и сигурността начин - като на отличителен белег и средство за по-ефективно участие в конкуренцията на ИИ. Например разработването на висококачествени национални бази данни, които съдържат езикови, културни и други характеристики, би могло да бъде начин за сътрудничество с други държави в областта на ИИ, за привличане на таланти в областта на ИИ и за генериране на необходимите приходи за бъдещи инвестиции.
С напредването на моделите на ИИ с отворен код и напредъка в разработването на по-малки модели тези държави могат да се съсредоточат върху нишови области на развитие на ИИ, в които могат да постигнат конкурентно предимство. САЩ, Европейският съюз и други съмишленици, които са конкурентоспособни в областта на ИИ, могат и трябва да подкрепят тези усилия с инфраструктура, обучение и техническа помощ. Крайната цел трябва да бъде дигиталната солидарност: технологично самоопределение чрез партньорства и съюзи между отворени, демократични и обвързани с правила общества. Предвид настоящия технологичен и геополитически пейзаж, тази цел може да бъде придружена от признанието, че по-малко демократичните държави ще трябва да бъдат част от екосистемата на солидарността за известно време и че балансът между партньорство и конкуренция ще бъде труден, но необходим за поддържане. Страните в тази екосистема могат също така да гарантират, че други, по-малко конкурентни държави не са изоставени и са подкрепени в усилията им да участват в икономиката на ИИ и да избегнат превръщането си във васални на ИИ държави.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.