Великобритания, Япония и Италия стартират съвместна програма за изтребител от ново поколение

Великобритания, Япония и Италия стартират съвместна програма за изтребител от ново поколение

Великобритания, Япония и Италия стартират съвместна програма за изтребител от ново поколение

Обединеното кралство беше избрано за локацията на индустриалната централа за съвместен проект за изтребител от ново поколение. Великобритания Италия и Япония подписаха международен договор за създаване на военновъздушна програма за нов боен самолет, като трите нации се надяват той да влезе в експлоатация до 2035 г., предаде британското издание „Файненшъл таймс“.

Съгласно плановете, потвърдени в тристранния договор, подписан в Токио днес, Обединеното кралство ще бъде домакин на правителствения щаб на Глобалната програма за военновъздушно сътрудничество (GCAP), така и на индустриалната централа. Макар че е базиран във Великобритания, офисът на съвместният проект първоначално ще бъде ръководен от Япония.

Решенията за местоположението и ръководството на проекта бяха очаквани с нетърпение поради тяхната политическа чувствителност, а също и като първа индикация за това как трите страни ще разпределят своите отговорности.

Разкрит миналия декември, GCAP е една от най-амбициозните военни програми досега. Тя е насочена към разширяване на отбранителните способности на всяка нация за справяне с нарастващите заплахи за сигурността от Русия и Китай.

Той обединява японската програма F-X с проекта Tempest на Обединеното кралство и Италия с цел създаване на свръхзвуков самолет за приблизително половината от времето - и следователно на много по-ниска цена, от самолети от предишни поколения като Eurofighter Typhoon.

„Нашата водеща в света програма за бойни самолети има за цел да бъде ключоваа за глобалната сигурност“, каза в изявление Грант Шапс, министър на отбраната на Обединеното кралство.

„Базираната в Обединеното кралство централа също ще ни накара да вземаме важни решения съвместно и бързо, работейки с нашите близки партньори Италия и Япония , за да доставим изключителен самолет“, добави той.

Щабът ще отговаря за предоставянето на „жизненоважни военни способности, укрепване на промишлените бойни въздушни способности на всяка страна и постигане на стойност за вложените средства“, според изявлението на правителството на Обединеното кралство.

След като проблемът с централата е решен, водещите индустриални партньори по програмата - BAE Systems от Обединеното кралство, Leonardo от Италия и Mitsubishi Heavy Industries от Япония - също се очаква да изработят разделение на труда през следващата година.

Правителствата потвърдиха в четвъртък, че новата съвместна индустриална група също ще бъде със седалище в Обединеното кралство, но със „значително глобално присъствие“.

Отрасловият партньор на правителствената организация ще отговаря за поддръжката и навременното изпълнение на програмата, включително датата за пускане в експлоатация на самолета през 2035 г. Първият лидер на тази браншова група ще бъде от Италия.

Компаниите инвестират сериозно в дигитален дизайн и иновативни инженерни методи, за да гарантират, че отговарят на амбициозния график. GCAP не е просто самолет и ще включва дронове без екипаж, както и лазерно оръжие.

Правителството на Обединеното кралство е отделило малко над 2 млрд. паундаа само за първоначалната програма Tempest, като партньорите от индустрията са инвестирали около 800 млн. паунда. Министерството на отбраната на Япония се стреми да задели 72,6 млрд. йени (483 млн. долара) за програмата GCAP за фискалната 2024-2025 година.

Парите ще финансират „фазата на концепция и оценка“. Целта е след това да започне фазата на развитие между трите нации през 2025 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ