Великите сили на информацията

Великите сили на информацията

Компютрите са по-тънки, по-значими и по-евтини от всякога. С компютърна сила, която вече не е допълнителен дивидент, а нещо сравнително постижимо за всеки, плуваме в море от цифри и факти, които описват абсолютно всичко. От това как един малък град в Китай реагира по време на час пик до вероятността от извършване на успешна ракетна атака в Йемен. От готварски рецепти до финансови прогнози и наръчници по реклама и маркетинг.

Сега вече компаниите, правителствата и организациите могат да събират, интерпретират и владеят големи находища от данни. Маркетингът като процес става по-целеви от всякога.

Имайки предвид всичко това, съществуват пет начина, по които съвременния достъп до морето от информация, което наричаме интернет, променя света. Това са петте водещи сили на информацията:

Първо, информацията днес е смъртносно оръжие. Традиционното бойно поле се измести във въздуха и в ума ни. Съвременната епоха е такава, че най-голямата надпревара се състои в това кой ще знае повече за другия. Днешната военна техника се основава на сведенията за останалите държави, събрани чрез сателити, безпилотни самолети, други технологии, машини и по-традиционни начини (като шпионаж например).

Един от фактите, които илюстрират значението на информацията във военен план е свързан с правителството на Барак Обама. То представи програмата XDATA, в рамките на която американското министерство на отбраната възнамерява да инвестира 25 милиона долара в изграждането на ултрамодерна система, която анализира масивни количества от данни за рекордно кратко време. С по-ефективното обработване на големи потоци от числа военните в странара могат да прихващат информация и да я канализират, за да проектират по-интелигентни безпилотни машини или по-смъртоносни самолети.

Второ, разпространението на информацията съдейства на каузата "Да спасим Земята и да намалим вредата от присъствието си в нея". Общодържавна инициатива, свързана с бъдещето на човечеството.

Разпространението на големи количества данни е от огромна и безспорна полза за хората по отношение на екологията. Google Earth например позволява на всеки човек по света да разгледа седнал пред монитора места в другия край на планетата, които вероятно едва ли скоро ще посети. Да кажем, горите на Мексико.

Масивни информационни платформи като тази могат да помогнат на хората да разбират по-добре заплахите за околната среда и да си изградят по-добър модел за бъдещето, основан на ежедневните им действия и решения на всеки от нас.

Трето: "Внимавай! Биг Брадър те гледа как пазаруваш!" Морето от информация може да означава и големи печалби. Като разбират какво искате да закупите днес, големите компании могат да предположат какво ще искате да си купите утре. Може би дори преди самите вие да сте се замислили за това.

Онлайн търговци на дребно като Amazon събират информацията за шопинга на хилядите потребители в тях и записват навиците им. След това обобщават и образуват сегменти от потенциални купувачи, което е от изклчителна полза за маркетинга. Правят го и други сайтове, които записват търсенията в тях като Google или Facebook. Така се получава ситуация, в която домакиня в Орегон разглежда в интернет обувки, които й харесват. Прави го два-три пъти. И след това, за нейно учудване, започва да вижда рекламата им или рекламата на подобни на тях сякаш навсякъде, където попадне в мрежата.

Четвърто, научните изследвания се променят. Информацията е фундамент на научните открития. Голямата компютърна сила в съвременността помага изключително. Например проектът за разчитането на човешкия геном, смятан за едно от основните постижения в човешката история. По време на изпълнението на този проект на стойност 3 милиарда долара изследователите анализират последователността на около 25 000 гени, които са съставяли човешкич геном в продължение на 13 години. Със съвременните методи за събиране на данни и анализиране, тези процеси могат да бъдат направени за часове с помощта на едно единствено устройство с големината на USB стик и с цена от по-малко от 1000 долара.

Накрая, колкото повече информация се разпространява, толкова по-големи стават тревогите за сигурността й. Там, където има технологична сила, културен напредък и интерес за печалба, едно нещо е сигурно – колкото повече информация започва да се разпространява толкова по-голяма става й отговорността спрямо предаването й.

По разсъждения на Тейлър Хатмейкър в списание Entrepreneur

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ